Plasty vytlačí řadu kovových materiálů

18. února 2008, 00:00 - Petr Bayer
18. února 2008, 00:00

Malá jihomoravská firma Incot vyrábí plastové výrobky pro dopravu, elektroniku, reklamní poutače, stavebnictví i sport. „Budoucnost odvětví spočívá v tom, že je ještě mnoho možností, kde lze nahradit stávající materiály, především kovy, plastem,“ tvrdí ředitel firmy Radek Kovář.

Radek Kovář, ředitel společnosti Incot Malá jihomoravská firma Incot vyrábí plastové výrobky pro dopravu, elektroniku, reklamní poutače, stavebnictví i sport. „Budoucnost odvětví spočívá v tom, že je ještě mnoho možností, kde lze nahradit stávající materiály, především kovy, plastem,“ tvrdí ředitel firmy Radek Kovář.

Společnost Incot vznikla v roce 2002 a od té doby se „veze“ na vlně rostoucího zájmu o plastové výrobky. Tento trend má na svědomí především současný boom v automobilovém průmyslu, a lze předpokládat, že zájem tohoto odvětví o plasty v Česku i ve světě nadále poroste. Naopak se nedaří hlavně výrobě spotřebních plastových výrobků a hraček. „Tento pokles je způsoben masivními dovozy především z Číny, a to za ceny, kterým se tuzemské firmy mohou stěží přiblížit,“ domnívá se Kovář.

Živí je domácí trh

Firma z Podivína na Břeclavsku zaměstnává šest lidí, z toho dva částečně invalidní pracovníky. V tomto skromném obsazení ovšem podnik dosahuje desetimilionových tržeb. V příštím roce plánuje další nejméně desetiprocentní růst. Přestože je česká ekonomika výrazně orientována na export, Incot posílá za hranice pouze 15 procent produkce. Jedná se především o výrobky, které jejich odběratelé kompletují s jejich díly.

„Našimi odběrateli jsou firmy ze zemí Evropské unie, hlavně z Německa a ze Slovenska,“ přibližuje ředitel Kovář. Přes rostoucí potenciál si nemůže dovolit nabírání nových pracovníků. „I při zvyšování objemu výroby se počet zaměstnanců snažíme udržovat stejný a způsobem řízení práce zvyšovat produktivitu,“ objasňuje Kovář. Do budoucna vidí jako největší problém nalezení vhodných zaměstnanců na odborné dělnické profese, jichž je nedostatek.

Ceny surovin nás drtí

Růst produkce jde však ruku v ruce s potřebou investic, které v loňském roce zlepšily technologie přípravy surovin. V letošním roce a následujících letech chce firma nakoupit nové výrobní stroje. „Tyto investice dosáhnou přibližně 10 procent z tržeb,“ vyčísluje Kovář.

Firmu však brzdí neustále se zvyšující ceny vstupních surovin, které kopírují závratné sumy za ropu. „Částečné řešení spočívá v nahrazování originálního vstupního materiálu regranulátem,“ hledá východiska z nemilosrdného diktátu ropných magnátů. Zdaleka ne u všech výrobků je však tato varianta možná. Jinou možností rozvoje odvětví je větší využití odpadních plastů jako suroviny pro další zpracování. „V neposlední řadě by se mohlo větší měrou rozšířit použití biologicky degradovatelných materiálů,“ plánuje.

Vlastníkem podniku jsou dvě fyzické osoby, firma je bez zahraniční účasti. „Do evropského trhu se snažíme začleňovat inzercí v zahraničí a pomocí agentur na podporu exportu,“ uvádí ředitel společnosti Radek Kovář. Další náklady přináší dodržování ekologických a ostatních předpisů. „Vzhledem k velikosti podniku máme najatu externí firmu, která nám zajišťuje kompletní servis v této problematice,“ předestírá strategii malého podniku.


Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Čtěte také

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Kdy máte nárok na náhradní volno?
Práce v důchodu: která smlouva je pro vás nejlepší
V Česku jezdí tisíce ekologických vozů. Lidé se jich přestávají bát
Určitě víte správně, co si můžete a nemůžete zabalit do příručního zavazadla do letadla?
Láká vás na dovolené zorbing, rafting, canoyning? Pozor na výluky v pojištění
Auta
Zajímavé a nadějné prototypy českých aut, které nikdy…
Kde končí německé dieselové ojetiny? Zájem má Ukrajina, Chorvatsko, Francie i ČR
Dodge Challenger R/T Scat Pack 1320 nabídne 491 atmosférických koní a jen jednu sedačku
Patent odhaluje, že Ferrari chystá hybridní čtyřválec s elektrickým turbem
Citroen Grand C4 Picasso v dlouhodobém testu: Na brzdě trošku trucoval, ale výkonu má dost
Technologie
Jak výkonnostně vyladit Ryzen 7 2700X/2600X jiným způsobem
APU Picasso bude asi refresh čipů Raven Ridge. 12nm proces, architektura Zen 1
Cnews FM #202: Za co vlastně dostal Google rekordní pokutu od EK? [podcast]
Na hodiny bude větší spolehnutí. Windows 10 zpřesní synchronizaci času
Utekly skoro plné specifikace procesorů Amber Lake. 5W Intely poběží až na 4,2 GHz
Hry pro příležitostné hráče