Menu Zavřít

Pivní lázně budou i jako franšíza

26. 11. 2007
Autor: Euro.cz

Myšlenka ozdravných koupelí v pivu se chytila. Po pivovaru Chodovar, který loni zprovoznil první takové lázně v Česku, se rozjíždějí další dva podobné projekty. Vzniknout má dokonce jakýsi franšízingový řetězec pivních lázní.

Koupele v pivu Myšlenka ozdravných koupelí v pivu se chytila. Po pivovaru Chodovar, který loni zprovoznil první takové lázně v Česku, se rozjíždějí další dva podobné projekty. Vzniknout má dokonce jakýsi franšízingový řetězec pivních lázní.

Čím jiným by se mohlo v Česku léčit než pivem. Na této myšlence je založen koncept pivních lázní. Donedávna zde fungovaly jen jedny takové lázně – v pivovaru Chodovar v Chodové Plané u Mariánských Lázní.

Nápad se ovšem setkal s mimořádným ohlasem zákazníků. Zřejmě i proto se nyní v Česku rozjíždějí hned dvoje další pivní koupele a vzniknout má v tomto oboru i jakýsi franšízingový řetězec. Provozovatelé se zároveň přou o to, kdo má vlastně právo z originálního nápadu těžit.

 

Ze sjezdovky rovnou do piva

Vedle již zavedených lázní Chodovar totiž od července začala fungovat obdobná služba i na protilehlém cípu republiky. V Harrachově zprovoznil koupele ve speciálním pivu, které má ozdravné účinky, také minipivovar Novosad & syn. „Sami jsme nečekali, jak velký bude o službu zájem. Obrat od léta každým měsícem stoupá. V říjnu jsme v lázních utržili už kolem 100 tisíc korun. I listopad, který u nás býval dřív úplně mrtvým měsícem, vypadá z hlediska tržeb velmi dobře,“ shrnuje spokojeně první zkušenosti Zdeněk Palán, který se na chodu harrachovských lázní podílí. Vedle nich je v minipivovaru možné navštívit také muzeum či přiléhající sklárnu.

Mezi klienty nových lázní mají patřit zejména lidé, kteří přijíždějí do známého krkonošského střediska za horskou turistikou nebo lyžováním. Zimní sezona by proto mohla být pro koupele zlatým dolem. „Pro nás je dobré paradoxně takové počasí, které nemají moc rádi ani lyžaři, ani vlekaři. Tedy když je málo sněhu a prší. To nemohou turisté na sjezdovku, nudí se, hledají proto jinou formu vyžití a přijdou k nám,“ vysvětluje Palán.

Nové harrachovské lázně byly ale nejprve trnem v oku Chodovaru. Ten v září pohrozil právními kroky, protože je prý zneužívána jeho registrovaná značka Pravé pivní lázně. Františka Novosada, majitele harrachovského podniku, na to Chodovar upozornil oficiálním dopisem. „Teď se situace trochu uklidnila a v současné době jsme to překlopili spíš do úrovně, kdy by mohla nastat naopak spolupráce,“ míní Mojmír Prokeš, který šéfuje lázním v Chodovaru.

PONOŘIT SE DO PIVA SE SKLENICÍ V RUCE

Lázeň ve speciálním pivu má mít ozdravné účinky na lidskou pleť a vlasy, má také zvětšovat obranyschopnost těla. V Chodovaru se skládá klasická nabídka z 20 minut koupele a 20 minut relaxace. K tomu jsou v ceně dvě malá piva ke konzumaci. Za tento balíček služeb zaplatí zákazník 550 korun. Tentýž balíček nabízí pivovar Novosad o něco dráže – za 700 korun.

 

V Beskydech nabídli místo vany kádě

Navíc přibyl ještě třetí hráč do mariáše. Další pivní lázně v těchto dnech otevírá hotel Bahenec v Písku u Jablunkova na Frýdecko-Místecku. Licence, kompletní vybavení i receptura na výrobu speciálního piva je tentokrát z Rakouska. „Základní ingredience se dovážejí z Rakouska, podléhá to obchodnímu a výrobnímu tajemství a obchodní známce,“ uvádí majitel hotelu Alexandr Hradil. „Koupili jsme licenci pro Českou republiku, Slovensko a Polsko. Počítáme s tím, že v Česku otevřeme sedmery až osmery lázně, v Polsku kolem deseti a na Slovensku kolem šesti,“ upřesňuje Hradil.

Podle něj jde ale o lázně zcela jiného typu, než s jakými se dosud mohli čeští zákazníci setkat. „V Chodovaru se lidé koupou ve vanách a v Harrachově to od nich odkoukali,“ tvrdí Hradil s tím, že v jeho podniku hosta „naloží“ do kádě.

 

Vznikne franšízingový řetězec

Přít se, kdo co od koho okoukal, připadá harrachovským nesmyslné. „Všichni si tady myslíme, že je to dost divné. To je asi jako kdyby jeden pekař vyčítal druhému, že okoukal prodej housek,“ říká Zdeněk Palán.

BRAND24

Jiří Plevka mladší z Chodovaru shrnuje svůj názor jednoznačně. „Nemůžeme nikomu bránit, aby zakládal další podobné lázně. Jen nesmí porušovat ochranu naší registrované značky,“ podotýká.

Chodovar se navíc rozhodl, že zprovozní jakýsi tuzemský franšízingový řetěz pivních lázní. „Nechceme, aby v něm byly desítky subjektů. Ideální by byly tak jedny lázně v každém kraji,“ vysvětluje Mojmír Prokeš. Podle něj by Chodovar vyškolil personál, poskytl by základní know-how a pak už by provozovatelé v jednotlivých krajích podnikali samostatně. „Zájem projevila například už jedna firma z Náchoda a jedna poděbradská. V současné době s nimi připravujeme smlouvu. Pokud vše proběhne hladce, do konce roku by mohla být uzavřena,“ předpokládá Prokeš. Smlouvu prý formuluje společnost, která ji dělala například i pro řetězec restaurací Potrefená husa. Prokeš tedy věří, že bude kontrakt dobře naplňovat náležitosti franšízingové smlouvy. Jak je vidět, pivo poteče v Česku ještě větším proudem než dosud.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).