Pilates: cvičení pro klidnou mysl

21. října 2010, 16:49 - Zina Plchová
21. října 2010, 16:49

Z fitness centra možná odcházíte spokojení, jen když si opravdu dáte do těla a propotíte tričko. Vás asi pilates nenadchne. Jeho cílem je totiž protáhnout a posílit tělo bez nutnosti vyčerpávající námahy.

Foto: Profimedia

Autorem cvičení je Joseph Hubertus Pilates, který se narodil v roce 1880 v Německu. Jako dítě trpěl astmatem a křivicí a taky revmatickou horečkou. I přesto a možná právě proto se zajímal o východní i západní filozofie a cvičení včetně jógy. Následně definoval zhruba 500 cviků, které mají zvýšit ohebnost, redukovat stres, posílit svalstvo a naučit člověka správně dýchat. Cviky se provádějí pomalu, na každý je třeba se soustředit a uvědomovat si ho. Důraz se klade na posílení zádových, břišních a hýžďových svalů i vnitřní strany stehen a beder. Právě tato oblast je podle J. Pilatese centrem těla a základem jeho správného držení. Vedle cvičení je ale pro pilates důležité i propojení těla a mysli.

Německou armádu cvičit nechtěl

Sám autor J. H. Pilates dokázal svým cvičením překonat vlastní potíže. Věnoval se potápění, lyžování, gymnastice a boxu. Poté, co se v roce 1912 odstěhoval do Velké Británie, účinkoval jako boxer v cirkuse a byl instruktorem sebeobrany. Svůj systém zdokonalil za války, kdy se dostal spolu s dalšími Němci do internačního tábora. Sebe i spoluvězně tam cvičením držel v kondici. Po válce se vrátil do Německa, kde se o nové techniky začali zajímat tanečníci. Pilates nějaký čas trénoval taky hamburskou policii. Když ale v roce 1926 dostal příkaz trénovat novou německou armádu, rozhodl se emigrovat do USA.

V Americe si otevřel studio tělesné zdatnosti ve stejné budově, kde sídlil Newyorský balet. Jeho klienty se stali tanečníci, herci a herečky, sportovci a lidé z vyšší vrstvy. Obliba metody postupně rostla a po víc než sto letech její existence můžeme i my ocenit její zajímavý efekt – tedy že svaly posílené cvičením pilates nejsou mohutnější, ale spíše se prodlužují. Žádná mohutná muskulatura, jen dlouhé, štíhlé a pevné svaly.

Koncentrace, rovnováha a správné dýchání

Pro cvičení pilates nepotřebujete žádné speciální vybavení. Existuje více variant, cvičí se například s míčem, obvykle ale stačí jen podložka. Pro správný efekt se doporučuje věnovat se pilates dvakrát až třikrát týdně. V začátcích se obraťte na lektorku, která vás naučí správně dýchat a provádět jednotlivé cviky. Později je možné cvičit doma i podle DVD.

Pilates se často doporučuje jako rehabilitační metoda nebo při osteoporóze. Začít s ní může opravdu každý, vhodná je i pro lidi s nadváhou. Pilates by měli zkusit taky lidé se sedavým zaměstnáním, protože procvičí a posílí právě ty svalové partie, které během dne v práci trpí nejvíc. Toto cvičení provozují nejčastěji obyvatelé USA a Velké Británie. Ve Spojených státech například před pěti lety evidovali až 11 milionů lidí, kteří se pilates věnovali pravidelně.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Když za škodu může sport...
O dědictví IV: Dědit, či darovat?
3 věci, na které není dobré zapomínat před odjezdem na služební cestu
Daňové přiznání za rok 2017: Změny u daňového zvýhodnění na děti a daňového bonusu
Bez potřebné doby pojištění vám důchod nedají
Auta
Kvíz: Víte, co se děje, když se na přístrojové desce…
Arrivo je systém, díky kterému pojede i Dacia Duster nebo Fabia 1.2 HTP 320 km/h
Škoda Superb 2.0 TSI 4×4 vs. BMW M760Li xDrive: Přesné porovnání neporovnatelného
Že je elektrická nákladní Tesla revoluční? Kdeže, elektrická Avia tu byla už dávno
Pokuta za pád z kola? Absurdní, ale ne víc než jiné pokuty za nehodu [komentář]
Technologie
Desky platformy Intel Z390 už existují. V Sandře se objevil model od SuperMicro
Velký přehled slev na Černý pátek 2017 (průběžně aktualizováno)
Nvidia má nové GeForce pro notebooky, MX110 a MX130. Používají ale staré 28nm čipy
Psaní na displeji tažením a nová gesta při psaní rukou [Windows Insider]
Začalo testování Opery 51. Už nezapomíná, které weby jste si připnuli
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít