Menu Zavřít

Peugeot RCZ: Zábavný společník

13. 2. 2011
Autor: profit

Bláznivá auta mám většinou rád. Jsou jiná, občas vyžadují pátrání po samotném smyslu jejich existence, ale hlavně je s nimi kopec zábavy. Je takové i kupé RCZ od Peugeotu?

Foto: Peugeot

Už první pohled prozrazuje, že tenhle Peugeot jen tak obyčejným autem není. Ano, tvarem připomíná protřelejší a zkušenější Audi TT, ale na rozdíl od něj je mnohem rafinovanější. Ke sportovnímu vzhledu přidává eleganci a šmrnc. Díky detailům, jakými jsou třeba zadní blatníky se stylově čistými světlomety nebo nezvykle zvlněná zadní část střechy i se sklem, totiž úspěšně útočí na emoce. Tohle se vážně povedlo.

Interiér překvapí

Stejnými slovy lze hodnotit i interiér. Palubní deska, ovladače a některé další komponenty jsou sice převzaté z „obyčejné třistaosmičky“, ale působí docela prémiově. Je to díky některým prvkům, které nejsou pro tuto třídu vůbec obvyklé. Patří mezi ně například elegantní analogové hodiny mezi středovými výdechy klimatizace, polohovatelný multifunkční displej, který „vyjíždí“ z palubní desky, ale především všudypřítomná kůže, jíž je potažená celá přístrojová deska. Povedená jsou také přední anatomicky tvarovaná sedadla. Snad jen strohý volant by si zasloužil více pozornosti.

Peugeot RCZ je konstruován jako 2 + 2

kupé, to znamená, že nabízí místo i pro cestující na zadních sedadlech. Jenže rovnou a bez uvádění jakýchkoli čísel říkám: Na zadní sedačky zapomeňte. Ano, člověk se tam možná naskládá, ale já bych to být nechtěl. Lepší využití je jako další odkládací prostor. Možná o to víc překvapí velikost prostoru vyhrazeného pro zavazadla (objem 384 litrů), jenž se dá navíc zvýšit sklopením zadních sedadel.

Čtyři válce, dvě stě koní

Testovaný kousek měl pod kapotou známý přeplňovaný čtyřválec 1.6 THP v nejvyšší výkonové variantě – nabízí rovných 200 koní. RCZ díky němu zrychlí z klidu na stovku za 7,5 vteřiny a dokáže uhánět rychlostí až 235 km/h. Motor s variabilním časováním a proměnlivým zdvihem nasávacích ventilů exceluje dravostí především při jízdě na první čtyři rychlosti a jeho silnou stránkou je také prakticky stálý dostatek točivého momentu, který nutí řadit až těsně před zásahem omezovače otáček. A umí být i poměrně úsporný, samozřejmě však záleží na tom, jak moc se necháte strhnout jízdními schopnostmi tohoto kupátka. Dá se jezdit za osm litrů, ale stejně tak i za deset. Test Profitu skončil s průměrnou spotřebou 9,2 litru.

Peugeot RCZ 1.6 THP

motor zážehový čtyřválec

  • *objem 1 598 cm3 max. výkon 147 kW (200 k) max. rychlost 235 km/h max. toč. moment 255 N.m z 0 na 100 km/h 7,5 s spotřeba 6,9 l/100 km cena test. modelu 941 500 Kč Jak jezdí**

Na výsledném dojmu z jízdy se vždy podílí několik faktorů. V Peugeotu rozhodně nepodcenili žádný z nich. O výkonu už byla řeč, jen dodám, že motor příkladně reaguje na pokyny od plynového pedálu, prodleva turbodmychadla je takřka neznatelná.

Říká se, že charakter auta určuje jeho zvuk. I tady přinášejí Francouzi dobré zprávy. Při běžné jízdě v kabině panuje spíše klid, při sešlápnutí plynu se ale ozve libý, bublavý zvuk vznikající díky rezonátoru. Jistě, je možná umělý a „neupřímný“, ale zní dobře.

Příjemné překvapení představuje poměrně přesné a tuhé řízení, naprosto skvělé brzdy a přesná převodovka. Dojem z povedeného sportovního auta podtrhuje i nízká pozice za volantem, která v řidiči vyvolává dojem, že sedí jen kousek nad vozovkou.

A i když nastavení podvozku představuje spíše kompromis mezi jízdními vlastnostmi a komfortem, celé to funguje. Peugeot RCZ je prostě hravé a zábavné auto. To je zároveň jasná odpověď na otázku položenou v samém úvodu.

BRAND24

Zajímavým oživením je vysouvací spoiler na zádi, který se automaticky vysouvá ve dvou polohách podle aktuální rychlosti (85 a 155 km/h). Lze ho však nastavit i ručně, stačí zmáčknout tlačítko na středové konzole. Funkčnost spoileru neumím potvrdit, ale pravda je, že vypadá efektně. Jen je škoda, že se po zamknutí auta nevrátí do původní „schované“ polohy.

Ceny Peugeotu RCZ startují na 680 tisících korun, za tuto cenu dostanete slušně vybavený vůz se slabší přeplňovanou „jedna-šestkou“ o výkonu 156 koní. Pokud však budete vybírat v nabídce volitelné výbavy, můžete zvolit i takové záležitosti jako například karbonovou střechu, samonatáčecí xenony, v textu zmíněný informační a navigační systém s výklopným displejem a mnohé jiné.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).