Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Pomozte ochránit uživatele internetu a zachovat svobodný internet

12. září se bude v Evropském parlamentu hlasovat o evropské směrnici o autorském právu.…

Konference o coworkingu TechoCon 2018

Kanceláře se čím dál rychleji mění, práce v nich stejně tak. Jak funguje moderní…

Konec výmluvám a začátek mluvení anglicky se blíží!

Lidský druh je mistrem ve vymlouvání se. Vymlouváme se na počasí, na únavu, na děti, na…

Petr Robejšek: Spor o Volkswagen a nové uspořádání Evropy

24. října 2013, 10:50 - Petr Robejšek
24. října 2013, 10:50

Evropský soudní dvůr odmítl v pondělí žalobu Evropské komise proti „zákonu o Volkswagenu“ z roku 1960. Jeho součástí je právní konstrukce podobná „zlaté akcii“. Zaručuje, že proti vůli vlády Dolního Saska, která vlastní něco přes 20 procent akcií VW, nelze provést žádné rozhodnutí. Hlavním cílem bylo a je zabránit nepřátelskému převzetí automobilky.

Předposlední rozsudek Evropského soudního dvora v této věci pochází z roku 2007. Německo tehdy zákon upravilo, ale pro Evropskou komisi to nebylo dost.

Když se na tento spor podíváme ze strategického hlediska, lze říci, že v pondělí Evropskou komisi dohnaly dozvuky mocenských pnutí v Evropské unii. Rozhodnutí také potvrdilo strukturu nové mocenské pyramidy v Evropě. Právě odmítnutou žalobu Evropské komise lze interpretovat jako echo francouzských ambicí – snahy vyrovnat ekonomickou převahu Německa. Dlouholetý výrazný vliv Paříže na bruselské instituce totiž považuji za hlavní důvod tvrdošíjnosti, se kterou se Evropská komise do tohoto případu zakousla.

Zjištění, že Volkswagen zůstane Německu, má tudíž vpravdě historický rozměr. Je projevem dlouhá desetiletí trvajících peripetií ve francouzskoněmeckých vztazích a svým způsobem i tečkou za nimi. Je odpovědí na otázku, kdy a jak se rozhodne faktická konkurence obou zemí v rámci evropské integrace.

Snaha oslabit VW, nebo dokonce přispět k jeho rozdrobení byla zdánlivě logická. Francouzské elity dlouhodobě nerozuměly a zdá se, že neporozuměly dodnes, tomu, že tajemství německého ekonomického úspěchu má méně organizačních a více sociálních důvodů. Proto se Paříž mylně domnívala, že když oslabí automobilový průmysl, který je nesporně páteří německé ekonomiky, tak oslabí i geoekonomický význam Berlína.

Takový cíl byl pochopitelný. Německo tradičně tolerovalo politickou převahu Francie v rámci EU. Avšak na přelomu tisíciletí a na pozadí rapidně slábnoucí francouzské ekonomiky přestávala být francouzská politika ekonomicky akceschopná v té míře, v jaké by to odpovídalo její nadřazené politické roli. Kompenzaci této nerovnováhy mělo přinést euro, jehož funkcí bylo v neposlední řadě i oslabení Německa.

Před finanční krizí bylo představitelné, že Německo bude eurem skutečně oslabeno a Francii se podaří dohnat jeho ekonomický předstih. Šest let poté je však rozhodnuto. Francie a Německo již nejsou ekonomicky, a tudíž ani politicky rovnocenní partneři.

Evropský soudní dvůr dosud rozhodoval jednoznačně proevropsky. Pondělní rozsudek je výraznou výjimkou, a nepřímo tak potvrzuje dominanci Německa v Evropě. Je jisté, že německá vláda rozehrála svůj vliv. A je příznačné, že Evropská komise svou porážku uznala a nemíní se odvolat.

Autor je poradcem pro strategické otázky


Čtěte také:

Evropský soud: Dolní Sasko si udrží kontrolu nad Volkswagenem

Volkswagen vsadil na společnou platformu. Bude základem milionů vozů


Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Čtěte také

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Jak vypadají SPZ na autech v Evropě?
Platíte víc za vlak kvůli slevě pro studenty a důchodce?
Za černý odběr elektřiny jsou vysoké pokuty. Jak se mu vyhnout?
Kdy vzroste rodičovská o 40 tisíc? A koho se zvýšení bude týkat?
Kdy se v ČR zakáží zvířata v cirkusech?
Auta
Retro: Vyzkoušeli jsme, jak se řídí Buick Series 40 Sedan (…
Škoda Octavia G-Tec je rychlejší. Tisíc kilometrů s ní ale už na jedno tankování nedáte
IAA Hannover 2018: Budoucnost užitkových aut? Hybridní, elektrická a autonomní
Euro NCAP: Volkswagen Touareg a Audi A6 za pět, Tourneo za čtyři a Jimny pouze za tři
Kvíz: Víte, kolik dostanete bodů za tyto přestupky?
Technologie
Tip na neděli: jeden z nejhorších filmů The Room je zdarma na YouTubu
Zneužívá Amazon monopolní postavení? Evropská komise rozjíždí zkoumání
Platíte víc za vlak kvůli slevě pro studenty a důchodce?
Už nebudeme závidět Americe levný hardware. Většinu komponent zdraží Trumpova cla
Nový výrobce pamětí Flash pro SSD. Macronix chystá 3D NAND, která bude o 30 % levnější
Hry pro příležitostné hráče