Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Výnos z dražby sběratelské kolekce „Muži 28. října“ získají váleční veteráni a děti po úrazech

Unikátní sběratelská kolekce „Muži 28. října“ vytvořená na počest 100. výročí vzniku…

Na internetu můžete díky PayU a Google Pay platit na jedno kliknutí

Budoucnost online plateb na internetu je v jednoduchosti. Zákazník chce zaplatit snadno a…

Kávovar JURA je tradice v moderním obalu

Pokud se řekne švýcarská přesnost, zřejmě si jako první představíte švýcarské hodinky,…

Petr Robejšek: Spor o Volkswagen a nové uspořádání Evropy

24. října 2013, 10:50 - Petr Robejšek
24. října 2013, 10:50

Evropský soudní dvůr odmítl v pondělí žalobu Evropské komise proti „zákonu o Volkswagenu“ z roku 1960. Jeho součástí je právní konstrukce podobná „zlaté akcii“. Zaručuje, že proti vůli vlády Dolního Saska, která vlastní něco přes 20 procent akcií VW, nelze provést žádné rozhodnutí. Hlavním cílem bylo a je zabránit nepřátelskému převzetí automobilky.

Předposlední rozsudek Evropského soudního dvora v této věci pochází z roku 2007. Německo tehdy zákon upravilo, ale pro Evropskou komisi to nebylo dost.

Když se na tento spor podíváme ze strategického hlediska, lze říci, že v pondělí Evropskou komisi dohnaly dozvuky mocenských pnutí v Evropské unii. Rozhodnutí také potvrdilo strukturu nové mocenské pyramidy v Evropě. Právě odmítnutou žalobu Evropské komise lze interpretovat jako echo francouzských ambicí – snahy vyrovnat ekonomickou převahu Německa. Dlouholetý výrazný vliv Paříže na bruselské instituce totiž považuji za hlavní důvod tvrdošíjnosti, se kterou se Evropská komise do tohoto případu zakousla.

Zjištění, že Volkswagen zůstane Německu, má tudíž vpravdě historický rozměr. Je projevem dlouhá desetiletí trvajících peripetií ve francouzskoněmeckých vztazích a svým způsobem i tečkou za nimi. Je odpovědí na otázku, kdy a jak se rozhodne faktická konkurence obou zemí v rámci evropské integrace.

Snaha oslabit VW, nebo dokonce přispět k jeho rozdrobení byla zdánlivě logická. Francouzské elity dlouhodobě nerozuměly a zdá se, že neporozuměly dodnes, tomu, že tajemství německého ekonomického úspěchu má méně organizačních a více sociálních důvodů. Proto se Paříž mylně domnívala, že když oslabí automobilový průmysl, který je nesporně páteří německé ekonomiky, tak oslabí i geoekonomický význam Berlína.

Takový cíl byl pochopitelný. Německo tradičně tolerovalo politickou převahu Francie v rámci EU. Avšak na přelomu tisíciletí a na pozadí rapidně slábnoucí francouzské ekonomiky přestávala být francouzská politika ekonomicky akceschopná v té míře, v jaké by to odpovídalo její nadřazené politické roli. Kompenzaci této nerovnováhy mělo přinést euro, jehož funkcí bylo v neposlední řadě i oslabení Německa.

Před finanční krizí bylo představitelné, že Německo bude eurem skutečně oslabeno a Francii se podaří dohnat jeho ekonomický předstih. Šest let poté je však rozhodnuto. Francie a Německo již nejsou ekonomicky, a tudíž ani politicky rovnocenní partneři.

Evropský soudní dvůr dosud rozhodoval jednoznačně proevropsky. Pondělní rozsudek je výraznou výjimkou, a nepřímo tak potvrzuje dominanci Německa v Evropě. Je jisté, že německá vláda rozehrála svůj vliv. A je příznačné, že Evropská komise svou porážku uznala a nemíní se odvolat.

Autor je poradcem pro strategické otázky


Čtěte také:

Evropský soud: Dolní Sasko si udrží kontrolu nad Volkswagenem

Volkswagen vsadil na společnou platformu. Bude základem milionů vozů


Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Čtěte také

Komentáře

Finance
Lucemburčané si odchodem do penze pohorší nejméně
Jak banka rozhodne, jestli vám dá, nebo nedá půjčku?
Jak a kde sehnat výpis z obchodního rejstříku snadno a rychle
3 tipy, jak si snížit daňovou povinnost ještě do konce roku
Kdy potřebujete výpis z katastru nemovitostí?
Auta
Seat Tarraco není čistý klon Kodiaqu. K Allspace má blíž …
Srovnání tříválců: Ford Focus 1.0 EcoBoost vs Opel Astra 1.0 Turbo vs Peugeot 308 1.2 PureTech
BMW představuje prototyp nového boxeru s oldschoolovým designem
V Německu na zemní plyn bez mýta
Sedm ojetých aut, která se vám rozbijí už cestou z bazaru
Technologie
Kdyby byly reklamy na chytré hodinky upřímné (video s CZ titulky)
LG má 17″ notebook s rozměry 15″ a hmotností 13″
Na Facebooku se letos nejvíce řešila témata spojená s Mezinárodním dnem žen
Ledecká, hokej a Freddie Mercury… Co dalšího Češi letos nejvíce googlili?
OnePlus 6T přichází v edici McLaren. Má více paměti, rychlejší nabíjení a vyšší cenu
Hry pro příležitostné hráče