Petr Kolman: Podlimitní řízení - jen křoví nestačí

12. března 2013, 09:23 - Petr Kolman
12. března 2013, 09:23

O veřejných zakázkách a zákonu, jímž se řídí, se toho napsalo dost. Rád bych se ale zaměřil na jednu důležitou oblast, totiž problém související s takzvaným zjednodušeným podlimitním řízením. Tuto oblast považuji za neprávem opomíjenou.

V tomto typu řízení musí veřejný zadavatel písemně pobídnout nejméně pět zájemců k podání nabídky a k prokázání splnění potřebné kvalifikace. Zákon o veřejných zakázkách správně používá termín „nejméně“ pět zájemců. Zákonodárce tak adresátům normy naznačuje, že by byl k naplnění vlastního smyslu zákona vhodnější spíše vyšší počet oslovených subjektů.

Koho oslovit?

Zákon zároveň zadavateli zapovídá vyzývat opakovaně stejný okruh zájemců. To se v minulosti často dělo a žel také dnes děje. Vede to ke vzniku kartelů pár firem, které se pak o zakázky organizovaně dělí, čímž zaniká samotný smysl výběrového řízení. Toto ustanovení vetkl zákonodárce do normy, aby posílil konkurenci. Ustanovení můžeme vnímat i jako formu snahy o podporu malého a středního podnikání – má otevřít veřejné soutěže co největšímu počtu firem. Z pojetí podlimitního řízení však plyne problém – koho je možno a záhodno reálně oslovovat?

Jádro problému tkví v tom, že zadavatelé leckdy tvrdí, že v rámci výzvy nejsou povinni prověřovat, zda oslovený zájemce splňuje veškeré požadavky na kvalifikaci stanovenou zadavatelem zakázky. Zjednodušeně řečeno, zadavatel v rámci podlimitního řízení osloví sice požadovaných pět subjektů, nicméně v některých případech tito oslovení „zájemci“ reálně nejsou kvalifikovaní zakázku provést. De facto pak dělají jen křoví, které má zakrýt obcházení zákona.

Co není zakázáno...

Zadavatelé argumentují, že jim zákon explicitně neukládá předem zkoumat, zda oslovení zájemci splňují kvalifikační předpoklady. Jinak řečeno, zadavatel upřednostní kvantitu před kvalitou oslovených zájemců.

Klíčová otázka tedy zní, zda veřejný zadavatel musí skutečně vyzvat nejméně pět pouze takových zájemců, kteří jsou schopni veřejnou zakázku splnit. Plyne tato povinnost z dnešní právní úpravy, nebo ne, jak často tvrdí zadavatelé? Není to marná otázka. Jde o princip legality – každý může činit, co není zákonem zakázáno, a nikdo nesmí být nucen činit, co zákon neukládá.

Po analýze zákona však docházím k závěru, že argument, podle nějž ze zákona neplyne povinnost zkoumat, zda oslovený subjekt splňuje předpoklady stanovené zadavatelem, nelze přijmout. Zadavatel skutečně musí vyzvat nejméně pět takových zájemců, kteří jsou schopni veřejnou zakázku splnit. Opačný postup by vedl k popření vlastního smyslu zákona o veřejných zakázkách.

Omezení nabídky vede v důsledku k negativnímu ovlivnění výběru nejekonomičtější nabídky. A tedy zužuje možnosti šetrného nakládání s veřejnými penězi. Pakliže by zadavatel oslovil nejméně pět relevantních dodavatelů, je logicky vyšší pravděpodobnost, že se najde optimální nabídka, než když jich osloví méně. Rozhodně tedy není přípustné, aby si zadavatel omezoval výběr oslovováním irelevantních subjektů.

Forma a praxe

Pokud bychom argumentaci některých zadavatelů přijali, pak by taková interpretace zákona vedla k tomu, že by zadavatelé mohli vyzývat k podávání nabídek i subjekty, které se daným předmětem činnosti vůbec nezabývají. To se zcela příčí smyslu celého zákona. Samotná formulace normy je podle mě v pořádku. Bohužel aplikační praxe někdy kulhá.


Čtěte také:

Petr Kužel: Zákon o veřejných zakázkách potřebuje revizi

Transparentnější, ale i náročnější

Nástrahy „velké“ novelizace


Autor je právník a publicista

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Když končí platnost řidičského průkazu...
Black friday je tu! Nakupte snadno, rychle a bez nervů
Chcete mít jako živnostník slušný důchod?
Rozhovor se zakladatelem Trip.market aneb jak si sestavit dovolenou podle vlastních představ
dTest: Které dary musíte zdanit a kolik odvedete státu?
Auta
Tesla Roadster: Z 0 na 100 za 1,9 s a z 8000 dolarů na 0 za…
Volvo oficiálně odstartovalo výrobu svého historicky prvního malého crossoveru
Mercedes-Benz třídy A dostane nový interiér. Změnilo se toho hodně
Také Apple připravuje autonomní řízení. Jeho systém má být levnější, ale velmi přesný
Srážka se zvěří hrozí nejen na podzim. Co v takovém případě dělat?
Technologie
Velký přehled slev na Černý pátek 2017 (průběžně aktualizováno)
Galaxy S9 uvidíme už za sedm týdnů. Samsung jej přiveze na CES 2018
Herní počítač pod stromeček II: levná sestava do 20 tisíc [Vánoce 2017]
T-Mobile se skamarádil s Netflixem. Ale nejde o to, na co myslíte…
Tržní podíly výrobců grafik v Q3 2017: Nvidia vylétla nahoru, získává tržní podíl
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít