Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Technologie ARISTON pomohou v Grónsku rozkrýt globální oteplování

Společnost Ariston zůstává věrná svému cíli přinášet pohodlí každému a oznámila úspěšné…

Jak si připomenout 100. výročí založení Československé republiky? Svatováclavským dukátem!

Právě dnes slavíme snad nejvýznamnější výročí, jaké naše republika dosud zažila. Je jím…

Zbrojaři mají pomocníka na ministerstvu obrany. Už čtvrtý rok

Firmám podává pomocnou ruku odboru průmyslové spolupráce. Jeho úkolem je, aby se české…

Petr Dufek: Strašidlo inflace zatím hrůzu nebudí

17. října 2013, 08:43 - Petr Dufek
17. října 2013, 08:43

Je tomu už celých pět let, co Fed, později následovaný i Evropskou centrální bankou, začal po krachu Lehman Brothers pumpovat do ekonomiky obří množství nových peněz. A v této politice pokračuje dosud.

ECB se již podařilo část nové likvidity z trhu stáhnout, nicméně čas od času sama nevylučuje další dlouhodobé přísuny nových peněz do evropské ekonomiky. Masivní tisk peněz, kterého jsme po celou dobu svědky, vyvolával po většinu času strach z inflace a „nutil“ investory hledat ochranu před budoucí inflační zkázou.

Ale je tomu pět let a inflace, jak je patrné z čísel, stále nepřichází. Nová data z EU potvrzují další pokles inflačních tlaků, dokonce na letošní minima. V celé unii inflace v září spadla na 1,3 procenta, v eurozóně dokonce na 1,1, tedy hluboko pod cíl ECB. Evropa – ještě ve větší míře než USA – dosud trpí nedostatečnou poptávkou, která by ji navrátila ke stabilnějšímu růstu a mohla by vůbec vytvořit prostor pro vznik inflačních očekávání. Stále totiž platí, že za aktuální – byť velmi nízkou – inflací stojí především potraviny, jejichž rostoucí ceny jsou především odrazem neúrody a státních zásahů na národní i nadnárodní úrovni.

Poptávková inflace, s níž centrální banky dříve bojovaly, se pořád nedostavuje, a to ani při tisku bezprecedentních objemů nových peněz v posledních pěti letech. Neustále totiž platí, že tyto nové peníze se minimálně v evropské ekonomice příliš „netočí“, což je jasně vidět na klesajících objemech úvěrů ve velké části západní Evropy. A dokud tyto peníze nezačnou skutečně obíhat, tedy dokud nepřestanou ležet ladem v rezervách u centrálních bank, dokud se za ně nezačne nakupovat i něco jiného než dluhopisy předlužených zemí, poptávku – spotřebitelskou stejně jako investiční – zvyšovat nijak výrazně nebudou.

Když k tomu navíc připočteme soustavně se zpřísňující pravidla pro poskytování úvěrů, tak silný nárůst půjček stimulující v konečném důsledku inflaci nebude při dané kapitálové výbavě bank v eurozóně na pořádku dne ještě asi hodně dlouho.

Poptávka v Evropě se zatím jen vzpamatovává z dlouhého útlumu vyvolaného americkou hypoteční krizí, kterou s krátkým odstupem následovala evropská krize dluhová. Jakákoli informace o probouzení poptávky je dnes nakonec velmi vítaná bez toho, že by zvyšovala inflační očekávání. Na to jsou tato čísla přece jen ještě hodně slabá. A nic na tom v této chvíli nemění ani fakt, že v Evropě konečně začaly růst prodeje nejreprezentativnějšího vzorku zboží dlouhodobé spotřeby – osobních aut. Poptávka roste, ano, ale stále jen velmi pomalu a k dřívějším rekordům má hodně daleko.

Z inflace tak asi prozatím není třeba mít strach. Spíše je na místě obava z toho, jak daleko jsou světové centrální banky ještě ochotny zajít a zda budou ochotny se ze své cesty včas vrátit.


Autor je analytikem ČSOB


Čtěte také:

Fed překvapivě neomezí podporu ekonomiky, zhoršil výhled

Fed ušetřil americkým firmám na úrocích 700 miliard dolarů


Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Čtěte také

Komentáře

Finance
Kam plyne zisk 76 miliard Kč z českých bank?
Je výhodnější jít do důchodu v prosinci 2018 či v lednu 2019?
Na kolik vás vyjde, když vás chytnou s neplatnými doklady?
Jak prodat byt co nejdráže? Nepodceňujete profesionální fotky a home staging
Bez imunity nepřežijeme, proto si ji hýčkejme
Auta
Škoda Kodiaq GT vyráží na čínský trh. Čeští zájemci mohou…
Účet za Dieselgate má v případě Audi hodnotu 21 miliard korun. V problémech je i Opel
BMW X7 bylo odhaleno. Jak si stojí ve srovnání s Q7, Range Roverem a Mercedesem GLS?
Test Nissan Leaf 40 kWh: Obraťme list
Fungují u nás správně dobíjecí stanice? Česká obchodní inspekce je vůbec poprvé zkontrolovala
Technologie
Češi stále jedou hlavně na Wi-Fi. Víme také, kolik provolají a prodatují
Nová aktualizace pro Windows 10 October 2018 Update. Testování ještě neskončilo
Chrome 70 oficiálně podporuje progresivní webové aplikace. Zatím jen ve Windows
Netflix dostane novou konkurenci. Půjčovnu spustí Warner a bude to velké
Crucial konečně nabízí NVMe SSD: M.2 moduly P1 s 3D NAND typu QLC. Ale ne moc levně
Hry pro příležitostné hráče