Pětiletka připravena - Euro.cz

Přihlášení

Pětiletka připravena

, Aleš Mydlář,
Pětiletka připravena
Zdroj: Euro.cz

Management čeká tvrdá práce, aby naplnil očekávání akcionáře

Živnostenská banka prochází změnami. Do čela banky se vrátil Jiří Kunert, který si téměř na dva roky „odskočil“ na Slovensko, kde šéfoval UniBance. Vedení Živnobanky má posílit také Ital Alessandro Bianco, který má usednout do křesla prvního náměstka. Hlavní akcionář banky, italská finanční skupina UniCredito Italiano, do banky investoval více než 170 milionů euro a nyní v ní kontroluje okolo 95 procent. Přišel čas začít diskutovat o návratnosti investice.

Vše připraveno.

Bilanční sumou 52 miliard korun patří Živnostenská banka ke středně velkým finančním domům na českém trhu. Relativně silnou pozici má v obsluze movitější klientely a její privátní bankovnictví patří v místních podmínkách k těm nejlepším. Služby podnikového bankovnictví využívají v Živnobance zejména středně velké firmy. V posledních letech se zdálo, že banka ve všech oblastech trochu pospává. Na trhu příliš vidět nebyla a zůstávala finančně prakticky na stejné pozici. „Poslední tři roky nebyly jednoduché. Vezměte si, že banka měla bankrotujícího akcionáře, což samozřejmě přímo ovlivňuje image banky i dění uvnitř,“ řekl týdeníku EURO staronový generální ředitel Jiří Kunert. Právě finanční potíže německého vlastníka, kterým byla Bankgesellschaft Berlin, vedly k prodeji Živnobanky do rukou UniCredito. Banka investovala do rozvoje a technologií méně, než by bylo optimální, a o nějakém agresivnějším boji o tržní podíl nemohla být řeč. Letos v únoru Italové získali poslední povolení pro převzetí banky a mohou konečně začít naplňovat své ambiciózní plány.

Boj o podíl.

Základním cílem je zvýšit tržní podíl banky v relevantních segmentech, který chce banka zdvojnásobit. V případě klientů-fyzických osob jde zejména o segment privátní a affluent klientely, tedy lépe situovaných zákazníků. „Neznamená to, že bychom se bránili i běžné retailové klientele. Pokud takového klienta naše nabídka osloví, rádi jej obsloužíme,“ tvrdí Kunert. Živnobanka chce aktivně prodávat i další finanční služby, jako pojištění nebo podílové fondy. UniCredito samo žádné pojišťovny neovládá, avšak na jednotlivých trzích mé své stále partnery. V České republice je to například pojišťovna Allianz. „Půjde o vybrané druhy pojištění pro naše klienty. Na druhou stranu bychom chtěli, aby pojišťovna na oplátku prodávala některé naše produkty,“ doplňuje Kunert. V případě korporátní klientely se hodlá Živnobanka soustřeďovat na středně velké podniky, se kterými by ráda spolupracovala ve větší míře než jen formou úvěrování. Banka chce nově obsluhovat segment malých firem a drobných podnikatelů. Svoji budoucí klientelu hodlá aktivně vyhledávat a oslovovat. Banka rovněž připravuje komplexní „Italian desk“, tedy pracoviště pro práci s italskými klienty. Tím bude konkurovat pražské pobočce Všeobecné úverové banky (VÚB), která patří do největší italské bankovní skupiny Gruppo Intesa. „Myslím, že na trhu určitě bude dost místa pro obě banky,“ okomentoval před časem pro týdeník EURO příchod konkurenta šéf pražské pobočky a člen představenstva VÚB Franco Brambilla.

Plán expanze.

Vedení banky připravilo pětiletý plán, na jehož konci má banka dosahovat zisků v řádech stovek milionů korun. Při rozhovoru Kunert několikrát zopakoval, že klíčem k úspěchu je kvalita prodejců a prodejní sítě. Banka chystá nábor nových lidí, kteří mají pracovat zejména v prodejní části banky. Kromě toho se připravuje rozšíření sítě až o třicet nových poboček, respektive prodejních míst. Živnobanka by tak měla působit téměř na 60 místech po celé České republice. Týdeník EURO již uvedl (EURO 12/2003), že banka chystá takzvanou „americkou hypotéku“, tedy úvěr, kdy by si klient půjčoval proti nemovitosti, kterou vlastní, například na nový automobil. „Na trh tento produkt uvedeme v nejbližších měsících. Nebude určen pouze pro fyzické osoby, ale i pro drobné podnikatele,“ říká Kunert. Banka bude muset též poměrně razantně změnit svoji politiku v přístupu k riziku, kde byla doposud velice konzervativní. S růstovými cíli, které si banka vytyčila, totiž bude muset s rizikem (zejména úvěrovým) pracovat mnohem aktivněji.

Nekompromisní akcionář.

UniCredito má ve střední a východní Evropě vypracovanou strategii, která je organizačně zastřešena speciální divizí nazvanou New Europe, v jejímž čele sedí náměstek UniCredito Roberto Nicastro. Akcionář bude na Živnobance požadovat, aby splnila předem stanovené cíle v oblasti rentability. Management v této oblasti čeká velice tvrdá práce. Současná výše cost/income ratio se pohybuje okolo 82 procent, což je vysoko nad dvoucifernými hodnotami začínajícími číslem pět, které UniCredito považuje za standard. Stejně tak akcionářem žádaná výnosnost vlastního kapitálu (ROE) bude činit minimálně 20 procent, zatímco dnes banka v tomto ukazateli dosahuje jednociferné hodnoty. Legitimní otázkou je, zda současný tým, který bezesporu tvoří zkušení profesionálové (v bance působí mnoho let), bude schopen efektivně vyměnit svou poměrně opatrnou strategii za agresivní boj o tržní podíl. Někteří bankéři jsou přesvědčeni, že nikoliv, a jeden z nich na neúspěšnost změny dokonce vsadil bednu šampaňského. Jiní naopak tvrdí, že akcionář jistě ví, kdo mu bude jeho investici řídit, a že tým má potenciál naplnit všechny uvedené cíle. Skutečný výsledek bude jasně vidět v budoucích finančních výkazech.