Menu Zavřít

Petana už točí kormidlem

25. 6. 2004
Autor: Euro.cz

Nový vlastník přesouvá těžiště na další média

Český lídr prodeje hudebních a filmových nosičů Bontonland byl vyveden z holdingu Bonton a prodán. Scenárista, producent a televizní podnikatel Miloš Petana si ke koupi vybral tu nejšťastnější chvíli, kdy se firma po několikaletém údobí hledání konečně usadila v černých číslech (5,2 milionu zisku). Zároveň skončila celoevropská krize prodeje kompaktních disků, vyvolaná vysokou cenou nahrávek a následným černým kopírováním. Hudební průmysl už prošel údolím smrti a prodeje CD a v menší míře i dalších hudebních nosičů, které vytvářejí zhruba 60 procent obratu Bontonlandu, mají opět povzbudivě stoupající trend.

Tři pilíře.

Přesto nový vlastník pomýšlí na radikální změnu prodejní strategie. Bontonland už nemá být jen nejdokonalejším prodejcem hudebních nahrávek v Česku, má být vnímán jako prodejní síť nabízející kompletní domácí zábavu. Za tím účelem chce Petana výrazně posílit prodej videonosičů, zejména DVD. „Vybavenost českých rodin DVD přehrávači kolísá mezi pěti a sedmi procenty, v západní Evropě však už dosahuje 19 procent a stále roste,“ konstatuje Petana. „Až se zájem o tento digitální záznam obrazu a zvuku probudí i v Česku, Bontonland bude mít kompletní nabídku nosičů,“ ujišťuje nový vlastník.
Doslovnou expanzi připravuje Petana do segmentu videoher. Zájem o ně stoupá, ceny herních konzolí klesají a jsou spotřebitelům stále dostupnější. Bontonland k nim dodá pestrou nabídku her.
Třetím směrem si chce Bontonland upevnit pozici v internetovém prodeji nahrávek. Výkony Bontonlandu v tomto druhu prodeje (na adrese www.bontonland.cz) zatím řádově dosahují několika milionů ročního obratu. Avšak zájem ročně narůstá až o stovky procent a Petana za ostatními prodejci nemíní zaostávat. „Proti čistě internetovým obchodníkům má naše prodejní síť několik komparativních výhod. Využijeme je všechny,“ ujišťuje nový vlastník.
Petana si velmi dobře uvědomuje, že Bontonlad už nebude moci těžit ze synergie, kterou nabízelo jeho zařazení ve velkém holdingu zábavního průmyslu. A tak usiluje o to, aby sám Bontonland byl prodejcem rozmanité zábavy, kterou krize některé oblasti showbyznysu, jakou byl nedávný pokles zájmu o CD, nerozhází.
Bontonland už nebude stát na jednom zranitelném hudebním pilíři, ale na všech třech vyjmenovaných. Nebude závislý na jednom nosiči, kterým je dosud převážně CD, ale na vícero nosičích ve vícero oblastech zábavy. S předpokládaným růstem zájmu o DVD však neposílí jen zájem o domácí filmové kopie, ale v nabídce budou i hudební klipy, a dokonce i mluvené slovo. Jako bývalý televizní ředitel a podnikatel si Petana nechce nechat ujít příležitost exkluzivně vydat populární archivní pořady České televize. Za těchto okolností by prodej DVD měl výrazně převážit nad dosud nejrozsáhlejším prodejem kompaktních disků.

Na vlastních nohách.

Prodejní řetězec Bontonlandu v Česku v současné době kontroluje zhruba patnáct až 20 procent prodeje hudebních a filmových nosičů na maloobchodním trhu. Dosavadní obrat Bontonladu 386 milionů korun by se měl každoročně nejméně o deset procent zvyšovat. Za těchto předpokladů chce Miloš Petana nejpozději do čtyř let splatit všechny pohledávky vůči třetím osobám. Po minulém vlastníkovi totiž převzal všechny dluhy, které vznikly zejména vůči matce při dělení bontonského zábavního impéria na samostatné segmenty.
Jak sdělil generální ředitel holdingu Bonton Zdeněk Kozák, těch segmentů bylo šest. Tři dosud neprodané patří k domácímu stříbru firmy: Albatros, Supraphon, Bontonfilm. Jejich prodejní cena se pohybuje mezi 200 až 500 miliony korun. Malé segmenty byly prodány do padesáti milionů. Bontonland byl považován za středně velký segment Bontonu a na základě toho se můžeme domýšlet o jeho ceně, protože smluvní strany se rozhodly částku nezveřejňovat.
Ještě v roce 2001 byla snaha úspěšné bontonské impérium prodat vcelku. O prodeji rozhodlo pět zahraničních fondů, jenž patří k velkým akcionářům firmy, protože předmětem jejich podnikání není zábavní průmysl, ale zhodnocování investic. Protože se Bontonu v roce 1997 nepodařilo prosadit své akcie jako veřejně obchodovatelné, jiná cesta než prodej se nenabízela. Mezitím přestal existovat zájem o všestrannou firmu, protože mezi investory, kteří připadali v úvahu jako kupci, opět převládl zájem o specializaci. Teď i prodej rodinného stříbra vázne a někteří čeští akcionáři, reprezentovaní Martinem Kratochvílem, uvažují, že než prodat takový Supraphon do cizích rukou pod cenou, tak ho raději od svých spoluakcionářů odkoupí.
Bontonland ovšem od přelomu května a června stojí na vlastních nohách a s holdingem ho spojuje už jenom jméno. I to jen dočasně. Reklamní kampaň, zaměřená na změnu strategie obchodního řetězce, časem zřejmě vynese i nové jméno. Ale to je zatím pečlivě utajováno.

BRAND24

Úloha podzemního mamuta.

Megastore v podzemí někdejšího automatu Koruna, s 1800 čtverečními metry prodejní plochy největší ve střední Evropě, vytváří 60 procent tržeb celého Bontonlandu. A to jen od stálých zákazníků, turisté na něj většinou nenatrefí. Nižší ekonomika provozu než v nadzemních podlažích mu ovšem umožnila přežít na „zlatém kříži“ i v hubených letech. Jen díky němu Bontonland přežil krizi prodeje CD, když mezi lety 1998 a 2000 celkový prodej hudebních nosičů v Česku poklesl z 2,5 miliardy korun na tři čtvrtiny miliardy. Malí prodejci museli zavírat obchody, obrat v megastoru, a tím pádem v celém Bontonlandu, však rostl. Poté, co gramofonové společnosti přišly k rozumu a snížily ceny CD, výrazně naopak stoupl prodej prodaných kusů a obrat se nesnížil. S megastorem přežila i síť dalších prodejen, zanikly jen malé nevýdělečné z dědictví Supraphonu.
Nový vlastník teď může směle plánovat rozšíření sítě z 21 na třicet prodejen. „Respektuji změnu nákupního zvyku jezdit za nákupy do prodejního centra za městem – nové obchody s hudebními a video nosiči otevřeme především tam,“ svěřuje své záměry Petana. Z konkurence supermarketů, které jsou dalším velkým prodejcem nahrávek, strach nemá: „Prodávají Top 50, maximálně Top 100, naše nabídka bude mnohem širší, včetně nejrůznějších minorit. Naše databanka hudebních nosičů má 40 tisíc titulů, v tom nám nemůže nikdo konkurovat,“ dodává majitel.
Synergie s „kamennými obchody“ a zejména s pražským megastorem a jeho databankou usnadní Petanovi i internetový prodej. A jako jeden z největších hráčů na tomto trhu bude moci zákazníkům poskytovat výhodné podmínky.
Rozšíří se firma, přesune se těžiště na moderní nosiče, přibude zábavy. Petana už točí kormidlem, ale velká loď se otáčí pomalu a viditelnější změny budou přicházet postupně.

Štika v showbyznysu Koupí Bontonlandu vstoupil Miloš Petana znovu na pole showbyznysu, na němž se naposledy výrazně zapsal jako televizní ředitel, předseda představenstva a spolumajitel, který přeměnil regionální Premiéru na celostátní Primu. A to proti všeobecnému odporu, který se opíral o tvrzení, že na vytvoření další celostátní sítě už není dost volných kmitočtů.
Petana překvapuje i dnes, kdy jeho firma Global Inspiration uvažuje o angažování se v produkci nového celovečerního českého filmu. V koprodukci se zatím nejmenovanou velkou televizí chystá i velký zábavný televizní projekt pro sobotní večery, pracovně nazvaný Kde domov můj, jehož je Petana spoluscenáristou.
Dnes je vnímán jako podnikatel, takže jeho autorské ambice leckoho překvapí. V mládí se však psaním rozhlasových a televizních scénářů živil vedle práce novináře na volné noze. Psal i písničkové texty. Změny roku 1989 ho zastihly v časopise Scéna, z něhož vzápětí vybudoval nakladatelství a vydavatelství. Poté vlastnil reklamní agenturu a spolupodílel se na zrodu řady encyklopedických publikací Kdo je kdo.
Nejprve studoval na amsterodamské univerzitě, poté na Univerzitě Karlově absolvoval jako doktor filozofie. Třiapadesátiletý Miloš Petana je ženatý, má tři děti. Rád hraje tenis a chodí do přírody. O environmentální aktivity se rovněž zajímá podnikatelsky.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).