„Perfektní pro náš produkt.“ Výrobce Nutelly brání palmový olej

Pavel Michl 12. ledna 2017, 19:10  -  mic
12. ledna 2017, 19:10

Firmy napojené na byznys s palmovým olejem našly vlivného zastánce v potravinářském průmyslu. Kontroverzní ingredienci v reklamní kampani obhajuje italská společnost Ferrero, výrobce sladkých pomazánek Nutella nebo čokoládových kinder vajíček.

V reklamní kampani Ferrero ujišťuje o bezpečnosti Nutelly, svého vlajkového produktu, který stojí za pětinou tržeb. A rovněž obsahuje palmový olej. Substituty, například slunečnicový olej, by podle firmy změnily charakter pomazánek. „Nutella bez palmového oleje by byla podřadnou náhražkou a krokem zpět,“ řekl agentuře Reuters Vincenzo Tapella, šéf prodeje ve Ferreru.

Televizní reklamy v kombinaci s novinovou inzercí běží v Itálii již tři měsíce a sklidily kritiku některých politiků. K využívání palmového oleje existují i ekonomické důvody. Jedná se totiž o nejlevnější rostlinný olej s cenou kolem 800 dolarů za tunu. Slunečnicový olej stojí asi 845 dolarů, řepkový olej 920 dolarů. Ferrero ročně spotřebuje okolo 185 tisíc tun palmového oleje, jeho nahrazení by tak vyšlo na osm až 22 milionů dolarů.

„Jako všechny kvalitní rostlinné oleje, i náš palmový je bezpečný. Pochází z čerstvě lisovaného ovoce a byl zpracován při kontrolovaných teplotách. Perfektní pro zlepšení chuti našich produktů,“ hlásá v reklamě Tapella.

Minulý rok Evropský úřad pro bezpečnost potravin (EFSA) prohlásil, že palmový olej zpracovaný v teplotách vyšších než 200 stupňů Celsia obsahuje více karcinogenních látek než jiné oleje. Ferrero dle svých slov zpracovává olej v teplotách nižších.


Přečtěte si: Indonésané hledají odbyt pro „udržitelný“ palmový olej. Našli Prahu


Používání palmového oleje je světovým tématem. Například francouzská ministryně životního prostředí Ségolène Royalová loni vyzvala spotřebitele k bojkotu Nutelly. „Přestaňte jíst Nutellu, zachraňte planetu,“ řekla Royalová.

Největší italský maloobchodní řetězec Coop bojkotuje palmový olej ve svých výrobcích. Rovněž největší pekárny v jihoevropské zemi ho vyloučily a nálepkují své produkty jako „bez palmového oleje“.

Poptávka po palmovém oleji vyvíjí tlak na přeměnu tropických lesů na palmové plantáže a způsobila už rozsáhlé odlesnění například v Indonésii či Malajsii. Potravinářské firmy musí značit výrobky s palmovým olejem od roku 2014.

Ferrero není jedinou velkou evropskou potravinářskou firmou, která používá palmový olej. Lze ho nalézt i v produktech švýcarského Nestlé nebo britsko-nizozemského Unileveru. Italská společnost je však jediná, která se pustila do veřejné obhajoby palmového oleje.

„Česká“ ingredience problémy palmového oleje netrpí. Je jí ale málo:

Pěstuj chmel, zachráníš pivo



Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Čtěte také

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Kolik vás bude stát návrat dětí do školy?
Už jste někdy za oběd zaplatili Facebookem?
Co je dobré vědět o rozdílech mezi hrubou a superhrubou mzdou
9 otázek, na které se chcete zeptat při žádosti o starobní důchod
V Česku je již 131 dobíjecích stanic pro elektroauta
Auta
Test Ford Focus Kombi 1.5 EcoBoost ST-Line: Návrat mezi…
Retro: Lotus Omega ve své době zastínil BMW M, Mercedesy AMG i Ferrari
BMW poprvé ukazuje novou generaci řady 3. Zatím ale jako maskovaný prototyp
Seat Ibiza 1.0 TGI na brzdě: Jak se liší parametry při spalování CNG a benzinu?
Za stočený tachometr pokuta až půl milionu? Ministerstvo chce vytloukat klín klínem
Technologie
Dostane Nintendo Switch virtuální realitu? V softwaru konzole nalezeny stopy, jenže…
Asus ZenFone 5: poprvé v první lize smartphonů (vyzkoušeno)
Neskutečný bezdrátový boom. Počet zařízení s podporou Qi nabíjení letos zdvojnásobil
Jak vést úspěšnou firmu? Programy MBA radí nejen ve finančním rozhodování
Microsoft má robota, který vám přinese pivo. Otevřít a zavřít lednici mu trvá tři minuty (video)
Hry pro příležitostné hráče