Menu Zavřít

Pendolina opět na trati

6. 2. 2006
Autor: Euro.cz

KAUZA RYCHLOVLAKY Porouchaná pendolina se opět vracejí do provozu. Dodavatelská společnost Alstom už prý přišla na to, co závady způsobilo. Kdo však za problémy ponese zodpovědnost, stále jasné není. Možná ani nikdy nebude. Rychlovlak pendolino se v polovině minulého týdne vrátil na trasu mezi Prahou a Ostravou.

KAUZA RYCHLOVLAKY Porouchaná pendolina se opět vracejí do provozu. Dodavatelská společnost Alstom už prý přišla na to, co závady způsobilo. Kdo však za problémy ponese zodpovědnost, stále jasné není. Možná ani nikdy nebude.

Rychlovlak pendolino se v polovině minulého týdne vrátil na trasu mezi Prahou a Ostravou. Společnost Alstom v požadovaném termínu opravila všech pět jednotek, které zkolabovaly během první poloviny ledna. Podle ředitele Alstomu pro Evropu Terence Watsona stála za poruchami vlaku blokace pomocných měničů, kterou způsobil porouchaný mikročip. Technici závadu odstranili a již týden se při testovacím provozu problémy neobjevily. Závada prý nijak nesouvisela s mrazem, který na počátku ledna zasáhl celou republiku.

České dráhy (ČD) mohou zatím do provozu nasadit pět jednotek. Ty budou opět jezdit z Prahy do Ostravy, Brna a Břeclavi. Šestý vlak zatím slouží k testování kolejí a sedmá souprava čeká na vydání technického osvědčení.

MILIONOVÉ ŠKODY

Náklady ani škody, které odstavení vlaků způsobilo, zatím dráhy neznají. Generální ředitel ČD Josef Bazala i ministr dopravy Milan Šimonovský je předem odhadli na desítky milionů korun. Už teď musí firma Alstom zaplatit zhruba 90 milionů korun pokuty za to, že vlaky byly uvedeny do provozu s jednoročním zpožděním.

Samotnou firmu ale tato pokuta moc bolet nemusí, protože se nyní ukázalo, že smlouvy o dodání pendolin jsou výrazně nevýhodné pro českou stranu. Omezují totiž výši škody, kterou výrobce rychlovlaků zaplatí v případě jejich potíží. Za to prý mohou bývalí šéfové drah. „Byli to generální ředitelé Český drah. Jeden z nich se jmenoval Rudolf Mládek a druhý Dalibor Zelený,“ prohlásil Bazala. Ten také uvedl, že na Zeleného už bylo podáno trestní oznámení v souvislosti s nákupem nepotřebných náhradních dílů na pendolina za víc než 200 milionů korun.

BUDE SE VRACET?

Předseda Odborového sdružení železničářů Jaroslav Dušek jde v odhadu toho, kolik už stálo pendolino, ještě dál. Podle jeho slov přišla dráhy a potažmo stát každá souprava na miliardu korun. Za sedm souprav dráhy zaplatily 4,3 miliardy korun. Další stamiliony korun však prý stálo testování vlaků, které již dráhy platily ze svého.

Stamiliony si vyžádaly také úpravy dep a testovacích tratí. Otázkou také je, co bude se soupravami, pokud se znovu porouchají. Bazala i Šimonovský nevylučují možnost, že by se vrátily výrobci. „Pendolino jezdit bude, to je moje odpovědnost a já to zajistím. Nebo ho vrátíme výrobci tak jako každý polámaný výrobek,“ tvrdí ministr.

HLEDÁ SE VINÍK

BRAND24

Dráhy zatím počítají s pokračováním omluvné kampaně vůči cestujícím a do konce února zachovají 20procentní slevu na spoje SuperCity Pendolino mezi Prahou a Ostravou. Dozorčí rada ČD by měla za 14 dní projednávat výsledky forenzního auditu a chce dohledat konkrétní osobní zodpovědnost jednotlivých manažerů za vzniklé škody.

Zatímco postoj Zeleného k obvinění se nepodařilo sehnat, další možný obviněný exšéf Mládek říká, že Bazala je již tři roky členem představenstva drah a měl tedy dostatek času na případné změny a dodatky ve smlouvě. „Bazala byl povinen s ostatními členy představenstva vlaky dodávané od června roku 2003 odmítnout, neboť zásadní technické závady se u pendolina projevovaly již od prvopočátku,“ uvedl Mládek.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).