Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Protext Video: Konference CyberCon Brno 2019

Moderní technologie jako nástroj vládnutí, sociální inženýrství, novinky z oblasti…

Pronajaté auto vás může vyjít levněji než vlastní

Dvě třetiny Čechů si pořizují vozy maximálně za 200 000 korun. Volí tedy často starší…

Jak absolventi hodnotí náplň MBA studia? Zjistili jsme v unikátním průzkumu!

Jsou absolventi MBA studia spokojeni s jeho obsahovou náplní? Jak hodnotí odbornou a…

Pavel Smutný, zakladatel nadačního fondu Bohemian Heritage Fund.
Pavel Smutný, zakladatel nadačního fondu Bohemian Heritage Fund.
Autor: archív

Pavel Smutný: Česko potřebuje špičkové akce

02. října 2012, 07:41 - Renata Lichtenegerová
Pavel Smutný, zakladatel nadačního fondu Bohemian Heritage Fund.
Pavel Smutný, zakladatel nadačního fondu Bohemian Heritage Fund.
Autor: archív
02. října 2012, 07:41

Člověk, který žije jen pro byznys, by o sobě měl vážně přemýšlet. Tak to alespoň vidí známý český advokát Pavel Smutný. Sám se takzvaně našel v kulturním mecenášství.

„Kultura je nezbytná k životu a tato země by bez ní zahynula,“ tvrdí Smutný, který v roce 2009 s kolegou Jaromírem Císařem založil nadační fond Bohemian Heritage Fund a stal se tak průkopníkem kulturního sponzoringu v Česku. Cílem fondu je hledat firmy i jednotlivce, které by těšilo rozvíjet tuzemské kulturní prostředí. K hlavním projektům organizace patří podpora operního festivalu Smetanova Litomyšl či festivalu Lípa Musica v severních Čechách.

Kultura přivádí do země peníze

Vzhledem k tomu, že nadační fond ještě nezažil rok, který by se neodehrával v „kulisách“ ekonomické recese, není shánění mecenášů snadné. Například pro vůbec první projekt Bohemian Heritage Fund, jímž byla na přelomu let 2009 a 2010 výstava Světlo! v Museu Kampa v Praze, která konfrontovala dva světově významné divadelní umělce Josefa Svobodu a Roberta Wilsona, se nepodařilo získat žádného firemního sponzora. Potřebné čtyři miliony korun daly dohromady soukromé osoby. „Postupem času se situace lepší, ale stále je to boj,“ konstatuje Smutný.

Kulturní mecenášství podle něho v tuzemských podmínkách naráží na dvě úskalí. Firmy se s ním ještě nenaučily pracovat systematicky a jejich podpora je často nahodilá. „Víceleté sponzorské smlouvy jsou u nás stále vzácné, jinde ve světě jsou však naprostou samozřejmostí,“ přibližuje Smutný s tím, že existuje pár výjimek, zpravidla z řad velkých tuzemských firem, například Česká spořitelna, KKCG nebo Vítkovické železárny.

Zato nadnárodní společnosti, a to je ono druhé úskalí, často od podobných aktivit ustupují. Domnívají se totiž, že v Česku je kultura dostatečně podporována státem. To však podle Smutného není pravda. „Bez sponzorské podpory nemůže řada projektů vůbec vzniknout. Tato země přitom potřebuje špičkové kulturní akce, aby se zvyšovala sláva nejlepších tuzemských hudebních těles, aby sem jezdili turisté a utráceli zde peníze,“ konstatuje.


Čtěte také:

Petr Witowski: Firmy jsou odpovědnější než před krizí

Marina Votrubová: Zájem o současné české umění se zvyšuje


Například Praha má prý potenciál zařadit se mezi vedoucí hudební metropole v Evropě, ale kulturních produktů na nejvyšší úrovni je zde zatím příliš málo. „Proto se teď mimo jiné zaměřujeme na to, aby se Národnímu divadlu podařilo dotáhnout do konce mezinárodní premiéru opery Olympiade našeho nejdůležitějšího českého operního autora 18. století Josefa Myslivečka,“ jmenuje další z aktuálních projektů nadačního fondu Smutný.

Zviditelnění za padesát tisíc

Zatímco velké společnosti působící v Česku na možnosti kulturního sponzoringu zvolna přicházejí, malé a střední firmy zatím stojí stranou. Smutný přitom vidí jejich potenciální zapojení jako příležitost, aby se podnikatelé zviditelnili především na regionální úrovni. „Investované sumy nemusejí být vysoké. Podpora projektů v regionu se pohybuje v řádech desítek tisíc korun. Padesát tisíc už může znamenat významnou podporu a zviditelnění sponzora. Když zvážíme, že až pět procent obratu utracených jako dar je možné odečíst z daňového základu, nejedná se o závratnou investici,“ říká Smutný. Klíčem k úspěchu každé sponzorské aktivity je ale dobře zvolený projekt. „Podpořit kulturní akce, které mají nízkou úroveň nebo špatnou strukturu, nepřináší žádný efekt. Chci proto všem doporučit, aby si nechali poradit,“ dodává Smutný. To, že je někdo dobrý podnikatel, ještě neznamená, že se snadno zorientuje v oblasti kulturního sponzoringu.


Čtěte také

 Ilustrační foto

Důchody vzrostou o 900 korun. Penzisté od začátku roku dostanou jednorázový doplatek

Průměrný důchod vzroste příští rok o 900 korun měsíčně. Přiblížit by se tak měl 14 400…

16. září 2019

Praha  Praha bude moci nasadit autopiloty v metru - ilustrační foto

Metro bez strojvedoucího. Praha může do deseti let nasadit autopiloty

Praha by se do deseti let mohla zapsat na světový seznam měst, která se obejdou bez…

16. září 2019

Administrativní budova Crystal v Praze na Vinohradech

Zájem o kancelářské budovy roste, letos se na trhu protočilo už 45 miliard

Komerční reality v Česku lákají stále více investorů. Loni investice do komerčních…

16. září 2019

 Znečištění ovzduší - ilustrační foto

Německo chystá boj za klima. Do roku 2023 vynaloží 40 miliard eur

Německá vláda chce do roku 2023 dát kolem 40 miliard eur (bilion korun) na boj proti…

16. září 2019

 Innogy, ilustrační foto

Nejen plynovody. Hladoví Australané se přihlásí i o obchodní část innogy ČR

Pouhé dny zbývají do rozhodnutí Evropské komise, zda bude vyžadovat prodej české větve…

16. září 2019

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Jak se zvýšení minimální mzdy dotkne zaměstnanců?
Topná sezóna začala. Kolik zaplatíte za dřevo a uhlí?
Komu ještě pojišťovna může přispět na brýle?
Můžete pracovat na rodičovské dovolené?
A co když to na veterině nevyjde, musím zaplatit?
Auta
CzechToll dokončil výrobu palubních jednotek
Konceptem Simplex se Mercedes vrací na začátek 20. století k modelu 35 HP
Kvíz: Poznáte auto na fotografii?
Speciální Dacia Duster ve vosím zbarvení vypadá dobře. Koupit si ji ale nemůžete
Od šicích strojů k autům: Opel slaví 120 let
Hry pro příležitostné hráče