Menu Zavřít

PAVEL POPOV: Naše "rodinné stříbro" jsou tajné receptury

4. 9. 2006
Autor: Euro.cz

V devadesátých letech začínali s prodejem bylinných mastí na tržištích. Dnes firma Dr. Popov z Plané u Mariánských Lázní zásobuje čaji, potravinovými doplňky, mastmi a kosmetikou téměř všechny lékárny a bylinářství v zemi. Začíná se prosazovat i na zahraničních trzích.

Kbylinkám se Pavel Popov nedostal náhodou, jeho dědeček působil ve francouzských koloniích v Africe jako lékař a kromě klasické léčby hojně využíval i byliny. V jeho stopách šel i Popovův otec, který jako léčitel strávil studiem bylinek více než čtyřicet let. Pavel Popov však z předky vyšlapané cestičky původně sešel. Ihned po dokončení studia geochemie nastoupil na gymnázium jako profesor chemie a biologie. Jeho učitelská kariéra trvala pouhé dva roky, po revoluci začali s otcem a manželkou prodávat bylinné masti. Velmi záhy se však vyskytly potíže s legislativou, která nedovolovala masti distribuovat a Popovovi museli začít hledat jiný způsob, jak firmu postavit na nohy. DR. POPOV NENÍ SMYŠLENÁ POSTAVA Pavel Popov se proto vydal na dva roky do Německa. „Pracoval jsem jako barvič knoflíků, chtěl jsem především vydělat peníze,“ pousmívá se Popov nad úplnými začátky. Se základním kapitálem v roce 1995 rozjel v Tachově výrobu. Pomáhal mu otec, který znal potřebné receptury, manželka Miluše se starala o účetnictví. „Nejdříve jsme se jmenovali Bylinné přípravky, ale to neznělo moc dobře. Poradili mi, abych firmu nazval Dr. Popov. Doktor jsme vybrali kvůli mému titulu RNDr. a je lepší, když za firmou lidé vidí konkrétního člověka,“ vysvětluje Popov. Vzápětí však dodává, že si mnozí ale stejně myslí, že Popov je fiktivní postava, a ne skutečný člověk s takovým příjmením. TĚŠÍ NÁS POMÁHAT

Sortiment se začal velmi brzy rozšiřovat od mastí k bylinným čajům a dalším doplňkům stravy. „Tchán jako léčitel věděl, že k léčbě nestačí pouze to, že se někdo natře mastí zvenku, ale že je potřeba tělu pomoci i zevnitř. Proto jsme výrobu rozšířili i na další produkty,“ vzpomíná Miluše Popovová. Její manžel ji doplňuje: „Kromě toho, že nás práce baví, je důležitou hnací silou právě to, že se nám skutečně daří pomoci lidem od jejich zdravotních problémů.“

V roce 2003 firmu čekalo velké stěhování. Prostory v Tachově už kapacitně nevyhovovaly a výroba čajů a potravinových doplňků musela být přemístěna do dvanáct kilometrů vzdálené Plané u Mariánských Lázní. V Tachově zůstala pouze laboratoř na výrobu kosmetiky.

OVĚŘENÉ RECEPTURY

Do Plané se dovážejí bylinky z celého světa. V jakém poměru je ale správně smíchat, aby skutečně fungovaly tak, jak mají, je přísně střežené tajemství. „Stojí za tím alchymie, která je duší naší firmy. Někdo smíchá všechno se vším, což nelze. Potřebuje to určitou zkušenost a neustále se v bylinkách vzdělávat. Sám tím trávím velkou část času a ještě musím být dobrý obchodník,“ míní Popov, který také vede vývojový tým.

Jednotlivé osvědčené receptury se v rodině předávají z generace na generaci jako rodinné stříbro. Zároveň vznikají recepty nové, například pokud se na trhu objeví bylinky, které dříve nikdo neznal. „Zrovna dnes jsem v pět hodin ráno dostal takový nápad a už se na tom pracuje,“ usmívá se Popov. „O co se jedná, si ale nechám pro sebe. Konkurence nikdy nespí,“ dodává.

KOPÍRUJÍ I NÁVOD O to víc firmu trápí plagiátoři, kteří si přečtou složení a výrobek jednoduše okopírují. Nedbají na to, že firma má některé názvy produktů zaregistrované. „Někteří si ani nedají práci s tím, aby změnili text, který máme na výrobku a opíšou návod slovo od slova,“ stěžuje si Popov. Obrana proti těmto praktikám je však velice složitá. Podle Miluše Popovové plagiátoři vždy mohou prohlásit, že mají byliny v jiném poměru, což je vzhledem k tomu, že vycházejí pouze ze složení na balení výrobku, velmi pravděpodobné. To firmu ovšem neodrazuje od toho, aby nepřicházela se stále novými a novými nápady. „Úspěch bude mít ten, kdo bude původní a první. Kdo je na špici, má vždy velkou výhodu. Ostatní se už jen vezou,“ říká Pavel Popov. Firma dodává výrobky na Slovensko a do Německa. Stojí i o další země Evropské unie, není to však snadné. „Unie si trh velmi hlídá. Chtějí dovážet výrobky k nám, ale s odbytem nám to spíše ztěžují,“ domnívá se Popov. ÚŘEDNÍ ŠIML NESPÍ

BRAND24

Výroba produktů z bylin však s sebou také přináší časté kontroly ze strany českých úředníků. Dr. Popov je navíc jednou z mála bylinkářských firem v plzeňském regionu. „Snažíme se o to, aby celý výrobní proces byl v souladu s platnou legislativou, kontroly jsou tu co chvíli,“ posteskne si Popovová.

Ve firmě pracuje pětadvacet stálých zaměstnanců, čtyři z nich jsou příbuzní s Popovovými. „V odbytu pracuje moje sestra, synovec je vedoucím laboratoře a neteř pracuje ve výrobě,“ vyjmenovává Miluše Popovová, která nyní ve firmě působí jako finanční ředitelka a firmu spoluvlastní. Bratr Pavla Popova má na starosti obchodní strategii a marketing. I další zaměstnance Popovovi osobně znají - řada z nich jsou jejich přátelé, kteří se sami zajímají o zdravý životní styl. „Je to výhoda malého města - když někoho neznáte, určitě znáte někoho, kdo ho zná,“ vysvětluje Miluše Popovová, která stejně jako její manžel cítí za zaměstnance osobní odpovědnost.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).