Menu Zavřít

Pařížská bez cenovek

3. 11. 2006
Autor: Euro.cz

Nájemné na nejlepších adresách v Praze vzrostlo za poslední čtyři roky téměř o čtvrtinu

V atraktivních výkladech většinou chybějí cenovky. Módní salony Hugo Boss, Hermes, Salvatore Ferragamo či Dior patří k těm, jež se bez nich obejdou. Nablýskané výlohy těchto značek spojuje stejná adresa: Pařížská ulice v historickém centru Prahy. Za limitovaný obchodní prostor na této exkluzivní třídě jsou podnikatelé ochotni platit stále vyšší ceny. A řady zástupců světového luxusu v Pařížské se ještě rozšíří. Po exkluzivním zboží je totiž v Česku poptávka. Ve stínu ale nezůstávají ani hlavní nákupní bulváry. I tam značný zájem o obchodní prostory šponuje nájemné.

Choo a další.

Obdivovatelky proslulého návrháře bot a kožených doplňků Jimmyho Chooa už nebudou muset cestovat kvůli jeho extravagantním kolekcím do zahraničí. Londýňan si najal poradenskou firmu Cushman & Wakefield, aby mu pomohla nalézt vhodné prostory pro podnikání v Praze. Česká metropole se tím zařadila mezi centra světové módy, jakými jsou například Milán, Paříž, Cannes, Řím, Vídeň nebo Ženeva. Choo se chce samozřejmě usídlit vedle dalších luxusních značek, a svůj obchod proto s největší pravděpodobností otevře v Pařížské. Stejnou adresu si vybrali i zástupci japonské značky Mikimoto, jednoho z největších producentů umělých perel na světě. Mikimoto v Česku výhradně zastupuje společnost Halada, která má jeden ze svých obchodů právě v Pařížské. Záměr otevřít butik ve stejné ulici ohlásila i firma Cartier. Exkluzivní hodinky a šperky bude možné nakupovat ve specializovaném obchodě ještě v letošním roce. Po prostorách se v Pařížské poohlíželi také agenti italských módních návrhářů Dolce & Gabbana. Těm se ale vhodnou volnou plochu najít nepodařilo. Daleko úspěšnější byl Louis Vuitton. Stará francouzská luxusní značka kabelek a koženého zboží, které stojí desetitisíce, otevřela počátkem února po osmi letech působení v Česku v Pařížské ulici nový, podstatně větší obchod. Do Prahy přišla firma jako do prvního východoevropského města. Prý kvůli dojmu, že je tady luxus více zakořeněný než na jiných místech regionu.
Jen několik desítek metrů od butiku Louis Vuitton má prodejnu výrobce špičkové elektroniky, dánská firma Bang & Olufsen. K mání jsou drobnosti od sluchátek za čtyři tisíce korun přes telefon za deset tisíc po kompletní ozvučení bytu za milion korun. Na své si v Pařížské přijdou i milovníci drahých bot. V obchodě Roberto Cavalli lze například pořídit obuv z varana, ponyho, klokana, anakondy, krokodýla, či dokonce hrocha. Potenciální kupec si musí na botky připravit od dvaceti do pětačtyřiceti tisíc korun. V Pařížské ulici je ale možné koupit také luxusní hodinky. Ty nejdražší stojí kolem milionu korun.

Rozhodující je lokalita.

„Nejlepší adresou pro luxusní značky je jednoznačně Pařížská ulice,“ potvrzuje Tomáš Janeba, ředitel společnosti Carollinum, která v Česku zastupuje luxusní značky především hodinek, šperků, psacích potřeb, koženého zboží a oděvů a sídlí v Pařížské. „Pro výběr obchodních prostor existují tři základní kritéria, kterými jsou poloha, poloha a poloha,“ říká Janeba „Samozřejmě, že roli hraje také rozloha obchodu, velikost a počet výloh a podmínky nájmu,“ dodává. Obchodníkům s luxusem je společné to, že dveře se u nich nemusejí otvírat každou minutu. Zboží je drahé a není nutné ho prodat tolik, protože marže jsou vysoké. U oblečení často přes sto procent. Tržby v nejdražších obchodech rostou dvouciferným tempem, přesné údaje ale tyto butiky nechtějí zveřejňovat. Jedním z důvodů jejich stále lepších výsledků je sílící příliv cizinců, kteří směřují do Česka. Loňský rok jich přijelo kolem 6,4 milionu, což je o šest procent více než v roce 2004. Jak vyplývá ze statistik agentury CzechTourism, nejpočetnější skupinou turistů jsou Němci, Britové, Italové, Američani a Nizozemci. Nárůstu zahraničních návštěvníků odpovídají i vyšší útraty. Ve srovnání s rokem 2004 vzrostly devizové příjmy z cestovního ruchu v roce 2005 o 3,5 procenta na hodnotu 110,9 miliardy korun. Od roku 2002, kdy devizové příjmy dosáhly 96,3 miliardy korun, jde o nejvyšší sumu.

Nakupují i Češi.

Na ziscích obchodníků s luxusním zbožím se ale stále významněji podílejí také Češi. Vrstva velmi bohatých lidí, kteří si toto zboží mohou dovolit, se totiž v Česku rozšiřuje. Za loňský rok přibylo v tuzemsku dalších 1300 lidí, jejichž majetek bez započtení ceny hlavního sídla a spotřebního zboží převyšuje milion amerických dolarů. Jejich počet nyní přesahuje třináct tisíc. Čeští milionáři disponují majetkem minimálně 297 miliard korun. Je proto pochopitelné, že prodejci exkluzivních značek, jak sami tvrdí, nedokážou v mnoha případech uspokojit poptávku. „Procento českých klientů v obchodech Louis Vuitton roste dvouciferným tempem,“ říká Lisa Youngová, regionální manažerka Louis Vuitton. „Turisté utrácejí větší částky během jedné návštěvy, ale jsou to čeští zákazníci, kteří se k nám vracejí častěji. V poslední době místní nakupují více než turisté,“ dodává Youngová. Český zákazník pražského butiku drží také prvenství v unikátnosti nákupu. Nechal si na zakázku zhotovit kufr se zpevněnými stěnami z pravé kravské kůže.

Shluk luxusu.

Stále se rozšiřující paletu luxusních značek v Pařížské ulici potvrzují i realitní makléři. „Segment exkluzivního zboží se rozvíjí velmi rychle v posledních dvou letech,“ říká Martin Žížala z mezinárodní realitní společnosti Cushman & Wakefield. Pronajmout si obchod v Pařížské prý dříve nebyl takový problém. „Luxusní značky se rády shlukují vedle sebe, čímž vytvářejí určitou destinaci. Proto se i další zástupci luxusních firem, které se chtějí usídlit v Praze, rozhlížejí právě v Pařížské,“ vysvětluje Žížala. Očekávaný příliv dalších podnikatelů přitom nesouvisí jen se vstupem do Evropské unie, ale i s tím, jak postupně dospívá zdejší trh.
Další nová jména v Pařížské ulici by se měla objevit v nebližší době. „S některými z nich spolupracujeme,“ upřesňuje Žížala. Názvy firem nicméně zatím prozradit nechce. Někteří z nově příchozích by se prý mohli usídlit v právě rekonstruovaném paláci Merkur. „Tam je skutečně silná poptávka po volných obchodních prostorách,“ říká. Konkrétní výběr ploch a podoba budoucího obchodu prý velmi záleží na tom, zda značka vstupuje do Čech přímo nebo prostřednictvím franšízanta. „Preferujeme první variantu, protože zástupci společností vědí přesně, jak by měl budoucí butik vypadat. Franšízanti nemají takové zkušenosti a většinou nedisponují takovými finančními prostředky,“ tvrdí Žížala.
Zvyšující se poptávka po obchodních prostorách v Pařížské ulici táhne nahoru nájemné. „V posledním roce se ceny zvedly o deset až patnáct procent,“ potvrzuje Žížala, „měsíční nájemné za metr čtvereční v Pařížské se nyní pohybuje od 110 do 115 eur.“ Dodává, že záleží na velikosti plochy a také například na tom, zda má obchod bezbariérový vstup. Pokud ano, je cena vyšší. Kvůli značným sumám, které musejí podnikatelé za exkluzivní adresu zaplatit, volí někteří z nich levnější variantu a otevírají své butiky v postranních uličkách, kde je metr čtvereční přijde zhruba na polovinu.

Nejluxusnější, nikoliv nejdražší.

Ulice Pařížská je sice centrem luxusních značek, tamní obchodníci ale nemusejí sáhnout tak hluboko do kapsy jako ti, co podnikají v ulici Na Příkopě. Tento bulvár si drží stále české prvenství co do výše nájemného. Za jeden regál o rozměrech metr krát metr se tu platí kolem 170 eur. „Ve světě je většinou pravidlem, že nájemné na exkluzivních ulicích je nižší než na hlavních nákupních třídách,“ vysvětluje Žížala. Centrální obchodní bulváry soustřeďují prodejce rychloobrátkového zboží, které je určeno velkému počtu lidí. Proto se ani ulice Na Příkopě neřadí značkami, které tu sídlí a mezi nimiž figurují například Zara, Mango nebo H&M, k nejexkluzivnějším pražským destinacím.
Nálepku hlavní obchodní třídy v Praze získala ulice Na Příkopě již před více než sto lety. Právě Na Příkopě vyrostla vůbec první obchodní stavba v Praze, a to obchodní dům Haas a synové (číslo popisné 847-4), postavený v letech 1869 až 1871. V 70. letech 20. století na této adrese sídlil Dům koberců a později prodejna luxusního spodního prádla. Po převratu se v rekonstruovaných historických domech usídlily značky jako Mango, Zara, Benetton, Adidas a další. Za limitovaný prostor, který třída poskytuje, jsou obchodníci, podobně jako v Pařížské, ochotni zaplatit stále rostoucí sumy. „Úspěch ulice Na Příkopě je dán hlavně tím, že je to pěší zóna,“ komentuje Žížala. „To je velká výhoda proti Václavskému náměstí. Širokým bulvárem lidé procházejí vždy jen po jedné straně, málokdo přechází. Na pěší zóně je ale vidět do výkladů po obou stranách ulice,“ dodává. Statistická pravděpodobnost funguje neotřesitelně, čím víc kolemjdoucích, tím víc nakupujících.

Ceny ještě porostou.

Realitní experti předpovídají, že ceny nájemného na exkluzivních adresách v Praze, ať už jde o ulice s luxusními značkami nebo hlavní nákupní třídy, ještě zdaleka nedosáhly stropu. „Zvyšování ale nebude už tak rychlé jako doposud,“ poznamenává Žížala. Značný převis poptávky nad nabídkou způsobil, že se nájemné za loňský rok v nejužším centru Prahy zvedlo v průměru o pět procent, za poslední čtyři roky dokonce o 23 procent. „Určitě je prostor pro další růst nájemného. Na trh přicházejí nové značky a nabídka ploch na nejatraktivnějších ulicích je limitovaná počtem budov,“ upozorňuje Žížala. Dodává, že některým podnikatelům na ceně nájemného prakticky nezáleží, protože obchod v centru Prahy považují za svou vlajkovou loď v České republice. Lze očekávat, že místa, která jsou nyní označována za dobrou adresu, se budou rozšiřovat. Po dostavbě obchodního centra Palladium, které vznikne v rekonstruovaných kasárnách Jiřího z Poděbrad na náměstí Republiky a první zákazníky přivítá na podzim příštího roku, se rozšíří exkluzivní nákupní destinace z Můstku až k náměstí Republiky. Postupně se zlepšuje i úroveň Václavského náměstí, které si nově za své sídlo vybrala například kosmetická značka MAC, patřící do skupiny Esteé Lauder. Obchod otevře již koncem letošního roku. Ke zlepšení úrovně nejznámějšího pražského náměstí pomohlo otevření obchodního domu Marks & Spencer v jeho středu. Dříve byla za dobrou adresu považována pouze spodní část náměstí. Stejný posun je vidět i na Národní třídě. „Postupně se vytváří skutečný kříž exkluzivních nákupních tříd, který tvoří ulice Na Příkopě, Václavské náměstí, ulice 28. října a Národní,“ říká Martin Žížala.

Žebříček bez velkých změn Ulice Na Příkopě, byť česká nejdražší, co se týká výše nájmů, za světem zaostává, přestože se v posledních čtyřech letech finanční nároky na pronájem prostor značně zvýšily. Mezinárodní realitní společnost Cushman & Wakefield každoročně vydává studii Main Streets Across the World, sledující 233 nejdražších nákupních míst ve 47 zemích. Vedoucí místo si podle ní jakožto nejdražší obchodní ulice na světě udržuje newyorská Pátá avenue. Nájemné v průměrné jednotce o rozloze tisíc čtverečních stop, což odpovídá 93 metrům čtverečním, na nejdražším úseku Páté avenue poblíž křižovatky s 57. ulicí dosahuje v současnosti zhruba 1,35 milionu dolarů ročně. Ani na dalších nejvyšších příčkách celosvětového pořadí nejdražších nákupních míst se mnoho nezměnilo. Hongkong (Causeway Bay) si udržel druhé a Paříž (Avenue des Champs Elysées) třetí místo. Největšího vzestupu dosáhlo indické hlavní město New Delhi s nejdražší adresou Khan Market, který postoupil nahoru o 17 míst na 24. příčku. Z celosvětového hlediska během letošního roku nájmy vzrostly nebo zůstaly stabilní v 97 procentech sledovaných míst, pokles zaznamenala jen tři procenta nákupních tříd na světě.

Bezkonkurenční Pátá Nejdražší nákupní ulice světa

BRAND24

Pořadí v roce 2006 Pořadí v roce 2005 Země Město Místo Eur/m2/rok
1 1 USA New York 5. Avenue 11 364
2 2 Hongkong Hongkong Causeway Bay 9 544
3 3 Francie Paříž Avenue des Champs Elysées 6 775
4 4 Velká Británie Londýn New Bond Street 5 667
5 5 Japonsko Tokio Ginza 5 486
6 6 Irsko Dublin Grafton Street 4 496
7 10 Švýcarsko Curych Bahnhofstrasse 3 517
8 7 Austrálie Sydney Pitt Street Mall 3 294
9 8 Jižní Korea Soul Myeongdong 3 169
10 9 Německo Mnichov Kaufingerstraße 3 000
10 12 Řecko Atény Ermou 3 000
12 13 Španělsko Madrid Preciados 2 580
13 14 Singapur Singapur Orchard Road 2 459
14 15 Itálie Milán/Řím Via Montenapoleone/Via Condotti 2 250
15 11 Rusko Moskva Tverskaya 2 197
16 16 Dánsko Kodaň Strøget 2 145
17 17 Rakousko Vídeň Kärntnerstraße 2 040
18 17 Česká republika Praha Na Příkopě/Václavské náměstí 2 016 19 19 Norsko Oslo Karl Johan Gate 1 875
20 20 Čína Peking Wanfujing 1 783
21 21 Nizozemsko Amsterdam Kalverstraat 1 700
22 24 Kanada Toronto/Vancouver Bloor Street/Robson Street 1 571
23 28 Belgie Brusel Rue Neuve 1 560
24 41 Indie New Delhi Khan Market 1 518
25 23 Finsko Helsinky Centrum města 1 500
26 25 Brazílie São Paulo Iguatemi Shopping 1 493
27 26 Malajsie Kuala Lumpur Suria KLCC 1 449
28 22 Bulharsko Sofie Bulvár Vitoša 1 440
28 30 Maďarsko Budapešť Váci utca 1 440
30 36 Rumunsko Bukurešť Bulevardul Magheru 1 320
31 32 Švédsko Stockholm Biblioteksgatan 1 194
32 27 Nový Zéland Wellington Lambton Quay 1 138
33 33 Turecko Istanbul Abdi Ipekci (evropská strana) 1 126
34 - Tchajwan Taipei ZhongXiao E. Road 1 037
35 31 Portugalsko Lisabon Av. Liberdade 1 020
36 35 Izrael Tel Aviv Ramat Aviv 938
37 40 Argentina Buenos Aires Florida 751
38 37 Polsko Varšava Ulice Chmielna / ulice Nowy Swiat 720
38 37 Slovensko Bratislava centrum města 720
40 39 Jihoafrická republika Johannesburg Sandton City 674
41 - Thajsko Bangkok centrum města 575
42 44 Mexiko Mexico City Mazaryk/Perisur 563
43 - Uruguay Montevideo Předměstí 337
44 - Kolumbie Bogota Předměstí 299
45 - Venezuela Caracas centrum 240
46 - Filipíny Manila Makati CBD 221
47 - Chile Santiago centrum 152

Pramen: Cushman & Wakefield

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).