Paradox zimního ráje: resort v Alpách vydělává víc v létě - Euro.cz

Předplatné

  • 49x týdeník Euro
  • 30x Speciál
  • Přístup k premium článkům
  • Web bez reklam
  • Týdeník v elektronické podobě
Výhody předplatného

Přihlášení

Paradox zimního ráje: resort v Alpách vydělává víc v létě

,
Paradox zimního ráje: resort v Alpách vydělává víc v létě
Zdroj: CC BY-SA 2.0/Björn Söderqvist

Nedostatek sněhu nutí některé provozovatele lyžařských areálů změnit strategii a zaměřit se na letní hosty. Ve švýcarském resortu Engelberg-Trübsee tržby v létě navyšují Indové a Číňané.

Tři sezóny před tou aktuální byly Vánoce v Alpách bez přírodního sněhu, proto také ve Švýcarsku mnoho lyžařských areálů více vydělává během letní sezóny než v zimních měsících.

V tomto směru může sloužit jako příklad společnost Bergbahnen Engelberg-Trübsee, která je jako jedna z mála veřejně obchodovaná na burze. Středisko leží okolo vesnice Engelberg pod vrcholem Titlis, který dosahuje výšky 3238 metrů.

Hans Grüter, bývalý bankovní manažer, vlastní 11 procent firmy. S tím, že zisky zimního střediska generují letní aktivity, nemá problém. A není divu, od začátku roku 2010 firma přidala na své hodnotě 342 procent a průměrný roční výnos má 28 procent. I když firma měla posledních 18 měsíců problémy s posilováním švýcarského franku, poklesem počtu turistů z Číny a nedostatkem sněhu na začátku sezóny.

Rotující gondola ve středisku Titlis

Grüter si může pochvalovat své investiční rozhodnutí. Od roku 2009, kdy si koupil akcie, hodnota jeho podílu stoupla o 23 milionů švýcarských franků (580 milionů korun). „Koupil jsem si akcie prvně v životě, víceméně na základě dobré vůle, a od té doby se jejich hodnota několikrát zvýšila,“ řekl pro Bloomberg.

Středisko paradoxně vydělává více v létě než v zimě, kdy má s údržbou sjezdovek vyšší náklady. To potvrdil Norbert Patt, šéf firmy. Zimní aktivity se podílejí na tržbách polovinou, ale k zisku přispívají 35 procenty. Během léta vydělávají vleky díky zájmu lidí s horskými koly a na turistech, kteří chodí po horách. Také turisté z Číny a Indie pomáhají udržovat sezónu téměř nepřetržitě.

Švýcarský resort má lepší ekonomické výsledky než evropský konkurent z Francie Compagnie des Alpes, který vlastní střediska la Plagne a Meribel, Chamonix.


Jak vypadá lyžařský byznys v českých horách?
Krakonošovi novodobí lyžníci: na českých horách se točí miliardy
 Lanovka v Krkonoších


Aktuální zimní sezóna by měla být podle Patta rekordní, protože nasněžilo už v listopadu. Investice do umělého zasněžování umožnily otevřené sjezdovky přes vánoční svátky.

Studený leden a další sníh může prodloužit lyžařskou sezónu až do května. Obsazenost dvou hotelů, které firma vlastní, zachraňují v květnu a červnu bohatí Indové. Rezervace zatím vypadají dobře a měly by překonat loňský rok. Červenec až září je zase rušný díky turistům z Číny.

Grüter tvrdí, že svoji investici mohl navyšovat s tím, jak ostatní majitelé chat v údolí kvůli nedostatku sněhu prodávali akcie. A oceňuje i chování vedení firmy, která plánuje v dlouhodobém horizontu. Jinak to ani v tomto byznysu podle něj nejde.

Dále čtěte:

Nájezdníci z Milwaukee aneb na Harleyích švýcarskými průsmyky

Babiš chce zarazit a prověřit prodej státních pozemků v Harrachově

Slováci chtějí na Ještědu investovat přes 670 milionů


Ohodnoťte tento článek
Diskuze