Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Češi si oblíbili nákupy ze zahraničí

Globalizace je znát v každém odvětví a nakupování není výjimkou. Dnes lidé čím dál víc…

Zabezpečení vozu proti krádeži vám zlevní pojištění

Většina dnešních moderních vozů je zabezpečena alarmem, který vás upozorní na neoprávněné…

Immofinanz a O2 prodloužily své partnerství

Společnost Immofinanz prodloužila na konci roku 2018 smlouvu se společností O2, hlavním…

Panamský průplav čeká další upgrade, bude lépe řídit lodě

Pavel Michl 20. března 2017, 16:42  -  mic
20. března 2017, 16:42

Panamský kanál po rekonstrukci, která umožnila proplout větším lodím, ještě navýší objem přepravovaného zboží. Má k tomu pomoci nový software.

Každý den projede Panamským průplavem více než 40 kontejnerových lodí. Během své cesty vyšplhají díky soustavě několika zdymadel až na úroveň 26 metrů nad hladinou moře, a poté zase zpět. Může to trvat celý den. Záleží na dopravě, na kterou dohlíží řada počítačových systémů, které byly postupně zaváděny během posledních desetiletí.

Tento týden začalo vylepšování systému řízení dopravy, což Panamský kanál posouvá do 21. století, píše server Wired. „Znamená to ohromný posun,“ říká o novém softwaru Arnoldo Cano. „Nahrazujeme všechny staré systémy jedním integrovaným a centrálním programem.“ Nový software, k jehož úplnému zprovoznění má dojít za dva roky, má ušetřit čas a zajistit tak, že kanálem bude moci projet více lodí. Více lodí znamená více nákladu, více obchodu, více peněz.

Prohlédněte si otevření rozšířeného Panamského průplavu:

Logistika Panamského průplavu je nadmíru náročná záležitost. Je potřeba koordinovat příjezdní časy, obsazenost zdymadel, remorkéry, početný personál a brát v úvahu i takové věci jako druh zboží. Člověk je prý schopen vše naplánovat jen 48 hodin dopředu, software však až na týdny. Doprava je řízena z Panama City, z místnosti podobné řídícímu centru NASA v Houstonu.

Urychlení obchodu skrze Panamský kanál díky novému softwaru přijde jen pár měsíců poté, co byla loni v červnu dokončena devítiletá rekonstrukce průplavu. Gigantická stavba, která stála přes 5,25 miliardy dolarů (asi 131 miliard korun), umožnila proplout lodím až s třikrát větší kapacitou. Týká se to takzvaných post-panamax lodí, které pojmou až 14 tisíc kontejnerů. Osm měsíců po otevření rozšířeného kanálu jím projelo už 850 post-panamax lodí. Průplav také v únoru (předtím i v lednu a v prosinci) vykázal rekordní hodnoty v přepraveném zboží.

Rekonstrukce mimo jiné měla zlevnit dopravu asijského zboží na východ USA a poskytnout Číně lepší přístup k latinskoamerické ropě i dalšímu zboží. Velké lodě už totiž nemusí obeplouvat jižní Ameriku kolem Hornova mysu.

Čtěte dále:

New York zaspal. Není připraven na příval lodí

Námořní (r)evoluce na obzoru. Vzejde z Panamy

Jak Číňané vytlačili Američany z Latinské Ameriky



Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Čtěte také

Komentáře

Finance
Kdy budou Velikonoce?
Na splátku hypotéky již Češi vynakládají téměř 50 % příjmu
GDPR po roce: bouře ve sklenici vody či obří byrokracie?
Kraje rozdělí 3 miliardy korun na nové kotle. Poslední vlna dotací pomalu startuje
Jak zdanit příležitostný příjem?
Auta
V Ženevě se opět představí novodobý Stratos. Tentokrát s…
Opravdu jsou levná auta spolehlivější? Ne, nejspolehlivější je Lexus a Porsche 911
Kvíz: Poznáte správně model auta podle těchto detailů?
FCE Italia a PSA prodlužují smlouvu o spolupráci
Bentley Bentayga Speed: Téměř nejrychlejší SUV světa má 635 koní a jede až 306 km/h
Technologie
Co je příležitostný příjem a jak se daní?
Intel prozradil 45W procesory 9. generace pro notebooky: osmijádra mají až 5,0GHz turbo
Cnews FM: Nebývale pozitivní události kolem studia Warhorse a bank [podcast]
Samsung Galaxy Tab S5e je tenký jako břitva a dlouho vydrží
Bez dotací se elektromobily nerozšíří. Lidem se nevyplatí, ukazuje studie
Hry pro příležitostné hráče