Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Nezaměstnanost je nízká, poptávka po personalistech vysoká

Nezaměstnanost v ČR se už spoustu měsíců drží na minimu. Od roku 2014 s občasnými výkyvy…

Oslavy výročí vzniku ČSR potrvají celý měsíc od 28. září

Národní oslavy 100 let Československa začnou 28. září znovuspuštěním staroměstského…

Průlom v pohledu na alternativní medicínu

Informace o předání petice na podporu biotroniky do Poslanecké sněmovny a Senátu…

Panamský průplav čeká další upgrade, bude lépe řídit lodě

Pavel Michl 20. března 2017, 16:42  -  mic
20. března 2017, 16:42

Panamský kanál po rekonstrukci, která umožnila proplout větším lodím, ještě navýší objem přepravovaného zboží. Má k tomu pomoci nový software.

Každý den projede Panamským průplavem více než 40 kontejnerových lodí. Během své cesty vyšplhají díky soustavě několika zdymadel až na úroveň 26 metrů nad hladinou moře, a poté zase zpět. Může to trvat celý den. Záleží na dopravě, na kterou dohlíží řada počítačových systémů, které byly postupně zaváděny během posledních desetiletí.

Tento týden začalo vylepšování systému řízení dopravy, což Panamský kanál posouvá do 21. století, píše server Wired. „Znamená to ohromný posun,“ říká o novém softwaru Arnoldo Cano. „Nahrazujeme všechny staré systémy jedním integrovaným a centrálním programem.“ Nový software, k jehož úplnému zprovoznění má dojít za dva roky, má ušetřit čas a zajistit tak, že kanálem bude moci projet více lodí. Více lodí znamená více nákladu, více obchodu, více peněz.

Prohlédněte si otevření rozšířeného Panamského průplavu:

Logistika Panamského průplavu je nadmíru náročná záležitost. Je potřeba koordinovat příjezdní časy, obsazenost zdymadel, remorkéry, početný personál a brát v úvahu i takové věci jako druh zboží. Člověk je prý schopen vše naplánovat jen 48 hodin dopředu, software však až na týdny. Doprava je řízena z Panama City, z místnosti podobné řídícímu centru NASA v Houstonu.

Urychlení obchodu skrze Panamský kanál díky novému softwaru přijde jen pár měsíců poté, co byla loni v červnu dokončena devítiletá rekonstrukce průplavu. Gigantická stavba, která stála přes 5,25 miliardy dolarů (asi 131 miliard korun), umožnila proplout lodím až s třikrát větší kapacitou. Týká se to takzvaných post-panamax lodí, které pojmou až 14 tisíc kontejnerů. Osm měsíců po otevření rozšířeného kanálu jím projelo už 850 post-panamax lodí. Průplav také v únoru (předtím i v lednu a v prosinci) vykázal rekordní hodnoty v přepraveném zboží.

Rekonstrukce mimo jiné měla zlevnit dopravu asijského zboží na východ USA a poskytnout Číně lepší přístup k latinskoamerické ropě i dalšímu zboží. Velké lodě už totiž nemusí obeplouvat jižní Ameriku kolem Hornova mysu.

Čtěte dále:

New York zaspal. Není připraven na příval lodí

Námořní (r)evoluce na obzoru. Vzejde z Panamy

Jak Číňané vytlačili Američany z Latinské Ameriky



Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Čtěte také

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
S čím při změně zdravotní pojišťovny nepočítejte?
Nejste alergičtí na jídlo?
V pátek je svátek! Obchody zůstanou zavřené
Jak vypadají SPZ na autech v Evropě?
Platíte víc za vlak kvůli slevě pro studenty a důchodce?
Auta
Peugeot má nový hybrid. Nabídne až 300 koní a prodávat se…
Elektrická ofenzíva koncernu VW: Audi nabídne svůj Taycan a Porsche končí s dieselem
Ford Ranger Double Cab 3.2 TDCi vs. Toyota Land Cruiser 5dv. 2.8 d-4d AT: Rám proti rámu
Galerie fotek, které se do AMS nevešly: od Fabie po Volvo V60
Retro: Vyzkoušeli jsme, jak se řídí Buick Series 40 Sedan (1947)
Technologie
Když se přihlásíte k účtu Google na webu, dojde k přihlášení i ve Chromu
Českem se prohnal vyděračský spam. Máme vaše intimní video, tvrdí
Sony následuje Microsoft. Na PlayStationu nabídne stovky her za předplatné
Samsung prý sníží výrobu operačních pamětí, aby jejich ceny zůstaly vysoké
Velký test výkonných SSD pro rozhraní M.2 PCIe
Hry pro příležitostné hráče