Pán žluťáků - Euro.cz

Přihlášení

Pán žluťáků

, Jan Žižka,
Pán žluťáků
Zdroj: Euro.cz

Radim Jančura straší konkurenci nízkými cenami

Konkurenti nás nenávidí a dělají velkou chybu, prohlašuje podnikatel Radim Jančura (34), šéf a jediný majitel společnosti Student Agency. Spíše by se měli poučit, dodává. Firma Student Agency se v posledních měsících dostala do centra pozornosti díky svým „žluťákům“. Tedy žlutým autobusům, jež se řítí po českých i zahraničních silnicích, nabízejí cestujícím řadu výhod včetně služeb příjemných stevardek, videa či občerstvení, a to vše za nižší cenu než konkurence. To není možné, tvrdí konkurenti a spekulují, který boháč nebo mafián za Jančurou stojí. Jinak by přece nemohl stanovovat takové dumpingové ceny. Brněnský podnikatel k tomu ale říká: Zatímco my se u konkurence inspirujeme, oni se nám nepodívají ani do očí. A krachují…
Porotu soutěže Podnikatel roku, již pořádá společnost Ernst & Young, ovšem zlí jazykové nijak neovlivnili. V razantním přístupu Radima Jančury vidí odborníci naopak to, bez čeho se úspěšný podnikatel neobejde. Majitel Student Agency a sesterské společnosti Orbix nyní v českém kole této soutěže zvítězil.
Jančura se nijak netají tím, že opravdu chce konkurenci likvidovat. Ale nikoliv úplně. Student Agency totiž konkurenty potřebuje, zvláště v autobusové dopravě. Model brněnského podnikatele je postaven na maximální vytíženosti ve Španělsku zakoupených autobusů, jež jsou i rozměrově větší než u konkurence. Je tedy na konkurenci, aby odvezla ty cestující, kteří se už k nám nevejdou, říká zcela otevřeně podnikatel roku 2005 v rozhovoru pro týdeník EURO.

První na světě.

Autobusy jsou dnes zřejmě nejviditelnější aktivitou Jančurových firem, ale nikoliv jedinou. Nejvyšší obrat vykazuje prodej letenek, který se v roce 2005 pohyboval na úrovni 1,15 miliardy korun. Autobusová doprava však zaznamenala téměř dvojnásobný nárůst obratu proti předchozímu roku a dosáhla úrovně necelých 290 milionů. V tomto ukazateli téměř dostihla další obor činnosti – zprostředkovávání jazykových pobytů v zahraničí. Kromě toho Student Agency ještě nabízí pracovní a au-pair pobyty. Ve všech pěti aktivitách jsou Jančurovy společnosti jedničkou na českém trhu. Radim Jančura dnes zaměstnává zhruba pět set lidí. Kromě řidičů autobusů tvoří drtivou většinu zaměstnanců ženy.
Kořeny podnikatelovy kariéry je nutné hledat v době, kdy na začátku devadesátých let odjel ještě jako student do Británie. Tam pracoval načerno, nabízel zednické práce či malování pokojů. Seznámil se s dívkami, které pomáhaly v britských domácnostech jako au-pair. Tehdy ho také napadlo, že vybuduje agenturu, jež bude au-pair pobyty zprostředkovávat pro Češky a Slovenky. Zpočátku to moc nešlo, ale Jančura se rozhodl výrazně snížit ceny – místo původních tří tisíc za sjednání ročního pobytu začaly dívky platit pouhých dvanáct stovek. A to už fungovalo. Zhruba v polovině devadesátých let byla Jančurova firma největší au-pair agenturou na světě. Zprostředkovala tři a půl tisíce pobytů ročně. O prvenství přišla až ve chvíli, kdy se v Británii změnily podmínky pro zaměstnávání občanů Polska a po Češkách, Slovenkách či Maďarkách zamířily za prací na ostrovy také Polky.

Vždy nejlevněji.

Au-pair agentura nebyl nijak zvlášť výnosný byznys a dnes se její podíl na celkovém obratu Student Agency počítá v promilích. Přesto právě díky tomuto podnikání dospěl Jančura k rozhodnutí, jehož se drží dodnes: Vždy hodlá nabízet nejnižší cenu na trhu, i kdyby to mělo být na úkor výdělku firmy. Cílem brněnského podnikatele není honba za rychlým ziskem, ale postupné dobývání trhů.
Jančura dokonce tvrdí, že nehodlá zvyšovat ceny ani tehdy, když tu či onu část trhu dobude a konkurence vyklidí pozice. Mnozí zákazníci jsou dnes „žluťáky“ nadšeni a kdyby Student Agency šla s cenami nahoru, mohla by přijít o jejich důvěru. Majitel brněnské firmy si navíc uvědomuje, že jakákoliv nespokojenost lidí s autobusovou dopravou by se mohla projevit i v dalších oblastech činnosti. Autobusy totiž mimo jiné fungují jako lákadlo pro další služby včetně prodeje letenek. A vše je propojeno. „Žluťáci“ kupříkladu jezdí z Brna přímo na letiště v Praze i ve Vídni.
Za své klíčové – a správné – rozhodnutí ve své podnikatelské kariéře Jančura označuje otevření první autobusové linky do Londýna v roce 2000. Tenkrát se Student Agency ještě věnovala výhradně nabízení pobytů v zahraničí – jazykových, pracovních a au-pair. Autobusová linka byla službou navíc pro mladé ženy cestující za prací do britských domácností. Proto také vznikla myšlenka, že by na palubě autobusu měla být stevardka, která dívce pomůže, pokud si ji v Británii nikdo nevyzvedne.

Ztrátová olympiáda.

Rozhodnutí o podnikatelském vstupu do autobusové dopravy se však nerodilo lehce. „Nikdy jsem to nechtěl,“ přiznává Jančura. Přesvědčil ho jeden z jeho partnerů. Dnes je ovšem Jančura autobusy nadšen. Do budoucna má i další plány v osobní dopravě, do tří let by chtěl vypravit první žluté vlaky. Už dnes jeho firma zvažuje možnost dodávek vlakových souprav od společností Siemens či Bombardier.
A jaké bylo Jančurovo nejhorší podnikatelské rozhodnutí? I v tom má podnikatel zcela jasno. Student Agency se rozhodla prodávat zájezdy na letní olympiádu v Aténách v roce 2004. Celá akce skončila ztrátou ve výši tří milionů korun. Také z tohoto ponaučení si Jančura vyvodil jasný závěr: zprostředkování zahraničních pobytů pro turisty jeho doménou nebude. Konkurence v této oblasti je už totiž příliš velká. Student Agency sice patří mezi největší české cestovní kanceláře, ale mladý byznysmen pořád vidí dost prostoru v jiných koutech tohoto odvětví. Kromě vlakové dopravy našel ještě jednu oblast, do níž by se chtěl pustit – provozování hotelů. V současnosti jdou finance na nové sídlo firmy v Brně, ale následovat má koupě prvního hotelu v moravské metropoli. Pak asi přijde na řadu Praha, v níž se hoteliérům nepřestává dařit…

Opatrný drzoun.

Konkurenti vidí především Jančurovu drzost, ale ten, kdo s letošním českým podnikatelem roku delší dobu hovoří, také pozná, že je v mnohém hodně opatrný. Není typem byznysmena, který bez přestání hledá nové možnosti ve velmi rozdílných odvětvích. Jančura se zatím drží svého kopyta, postupuje krůček po krůčku, nevrhá se do aktivit, které by nějak nesouvisely s tím, co dělal dříve. „Když člověk pracuje v nějakém oboru, dobře ho zná a také v něm pak podniká,“ vysvětluje svou filozofii.
Když chystal první autobusovou linku na trase mezi Brnem a Prahou, měl vše velmi přesně spočítáno. Sám předtím po této trase cestoval v rozkodrcané Karose a bylo mu jasné, že lidé uvítají něco pohodlnějšího. Věděl, že uspěje i s nižšími cenami, neboť autobusy zaplní. „Z finančního hlediska to byla téměř jistota,“ říká. Přesto silně pociťoval podnikatelské riziko, do něhož se pustil. Rovněž dnes dobře ví, co může při otevírání nových linek očekávat. Vložené náklady se na delších trasách navracejí, pokud je autobus naplněn ze dvou třetin. Počítá i s českým konzervativizmem. Pokud je někdo zvyklý cestovat z Ostravy do Prahy vlakem, není snadné ho přesvědčit. Autobusy nemusejí být zaplněné hned od prvního dne. Když se však lidé o výhodách „žluťáků“ dozvědí, mohou se stát věrnými zákazníky.
Opatrný je Jančura i při financování svých aktivit. Dopravní prostředky nakupuje na leasing a má jasnou představu, že svůj park může obohacovat o dvaadvacet autobusů ročně, což znamená náklady ve výši dvou set milionů korun. Rozhodně nepřemýšlí o tom, že by se zajímal o spolupráci s rizikovým kapitálem nebo o vstup na kapitálové trhy, který by mu třeba zaručil rychlejší rozmach. Za nejlevnější peníze považuje ty od banky. Zpočátku měl sice se získáním financí problém, finančníci jeho „španělským“ autobusům příliš nevěřili, ale dnes už banky a leasingové společnosti bojují o jeho přízeň.

Pozor, kontrola.

Řada podnikatelů se dostala do potíží v době, kdy jejich firma začala růst. Zhoršila se kvalita výrobků či služeb, manažeři už nebyli schopni svou společnost ukočírovat. Nehrozí něco podobného také Jančurovi? Podnikatel roku si podle všeho rizika uvědomuje. A čelí jim tvrdou kontrolou. Právě v ní vidí hlavní smysl své práce, nepočítáme-li promýšlení nových aktivit a strategií.
Služeb společností Student Agency a Orbix loni využily zhruba dva miliony klientů, převážná většina z nich (1,8 milionu) cestovala autobusem na vnitrostátní lince. „Každý z těchto klientů si může vyžádat mé mobilní telefonní číslo,“ říká Jančura. Zaměstnanci o tomto pravidle vědí a také proto se snaží vše vyřešit ke spokojenosti zákazníka ještě předtím, než se obrátí na jejich šéfa. Brněnský podnikatel také nasazuje falešné zákazníky z řad studentů, kteří navštěvují pobočky, cestují autobusy Student Agency a reportují o nedostatcích. Platí zásada, že každý zaměstnanec Jančurových firem by měl být zkontrolován aspoň jednou do měsíce – ať už osobně, mailem nebo telefonicky.
Když sám Jančura mluví o své povaze, označuje se za kontrolora a perfekcionistu. Přiznává, že hodně kritizuje a neumí chválit. Domnívá se ale, že lidem tento jeho přístup nevadí, neboť je v souladu s firemní kulturou. Ostatně může si ho dovolit, neboť personalistiku a „chválení“ mají ve firmě na starosti specialisté.

Podnikatel roku 2005
Kromě celkového vítěze letos porotci vyhlásili i podnikatele roku v dalších kategoriích:

  • Podnikatel roku 2005 ČR: Radim Jančura, Student Agency
  • Technologický podnikatel roku: Radim Králík, Grapo
  • Začínající podnikatel: Jan Řežáb (19 let), Redboss
  • Speciální ocenění poroty: Jana Procházková, Global Express Group
  • Podnikatel roku Jihomoravského kraje: Radim Jančura, Student Agency
  • Podnikatel roku Moravskoslezského kraje: Ladislav Kraus, Bochemie
  • Podnikatel roku Plzeňského kraje: Vladimír Zábranský. První chodská stavební společnost
  • Podnikatel roku Středních Čech: Ivo Lukačovič, Seznam.cz
Diskuze