Menu Zavřít

Organicky k tisícům zákazníků

21. 12. 2015
Autor: Hynek Glos

Největší český distributor čerstvého ovoce, zeleniny a dalších zemědělských produktů z pole až k zákazníkům vznikl z popudu dvou nadšenců. Původně chtěli naučit lidi jen zdravě vařit.

Veronika Mouchová a Filip Říha se potkali v roce 2009. Studentku gymnázia a někdejšího konzultanta ve firmě McKinsey svedl dohromady zájem o alternativní životní styl a vitariánství, tedy jídlo složené z tepelně neupraveného ovoce, zeleniny a ořechů. A ve stejném oboru spolu připravovali přednášky a školení pro další zájemce.

Jenže posluchači se na ně stále častěji obraceli s prosbou o radu, kde ve městě sehnat kvalitní suroviny. A tak dvojice přesměrovala svůj zájem poněkud jiným směrem. Zkontaktovali několik ekofarem a začali rozvážet bedýnky se zeleninou a ovocem, které si lidé objednali přes internet. „Nebylo to nijak složité – začínali jsme hodně v malém a neměli jsme velké plány, celé to vzniklo tak nějak organicky z vlastní potřeby. Takže jsme začali dovážet suroviny nejdříve pro sebe, pak pro absolventy kurzů a nakonec to postupně a pozvolna překlopili pouze v rozvoz potravin a od seminářů upustili,“ vzpomíná Veronika Mouchová.

Kurzy dělali nějakou dobu současně spolu s e¬shopem, nicméně dlouhodobě to časově nešlo zvládat. „E¬shop nám zabíral čím dál více času a potřebovali jsme taky někdy odpočívat. Kurzy jsme tedy dělali jen na vyžádání, a to hlavně pro firmy,“ popisuje Veronika Mouchová přerod aktivit.

Vypořádat se s kritikou

Zájem byl tak obrovský, že se rozhodli založit firmu Freshbedýnky a věnovat se této oblasti naplno. Od farmářů odebrali ovoce, zeleninu, později i maso a mléko, podle objednávky je připravili do bedýnky a doručili na domluvené místo k zákazníkovi.

V začátcích se jim hodily jak předcházející zkušenosti Filipa Říhy na jedné straně, ale i nekonvenční pohled na věc Veroniky Mouchové. A oboje se vzájemně doplňovalo.

„Filip měl základní pohled na účetnictví, vyznal se v číslech, šlo mu dobře vyjednávání s většími dodavateli nebo úřady. Měl skvělý drive a spoustu nápadů, zkrátka vizionář. Stejně důležitý byl pohled můj, který byl ještě nesvázaný konvencemi a tím, co jde nebo nejde. Zároveň jsem fungovala jako člověk, který vnímá detaily a provoz, co je reálné nebo ne nejen podle tabulek,“ dodává podnikatelka.

RUČNÍ PRÁCE. Biofarem sice přibývá, ale stále jsou to menší pěstitelé, kteří většinu práce dělají ručně. Na západě jsou bioprodukty levnější, protože můžou využívat mechanizaci.

První zkušenosti s podnikáním byly pro oba náročné. V počátcích pro ně bylo nejtěžší vypořádat se s kritikou od zákazníků. „Protože jsme si to na začátku brali hodně osobně, kolikrát z toho nespali, já jsem i brečela. To se ale časem změnilo – v odosobnění se od kritiky podle mě vede cesta. Samozřejmě člověk potřebuje vnímat, co se zákazníkům nelíbí, ale zároveň si potřebuje udržet nadhled a umět se povznést nad vlastní chyby,“ popisuje Veronika Mouchová svoji zkušenost.

Lidé byli v začátcích občas nespokojení například s tím, že jim firma něco nezvládla dodat. Buď že od farmáře požadovanou surovinu vůbec nedostala, nebo přišla ve špatné kvalitě. V současnosti už podobné situace hrozí méně díky širšímu zázemí dodavatelů.

Čerství zákazníci

Freshbedýnky začínaly se zhruba deseti zákazníky týdně, dnes jich u firmy měsíčně nakupují zhruba dva tisíce po celé České republice. V Praze a okolí rozvážejí suroviny řidiči se žlutými dodávkami, po zbytku republiky rozesílají zboží s pomocí spediční služby. Typickým zákazníkem firmy jsou ženy ve středním věku, které mají rodinu a menší děti. Baví je zkoušet nové věci, jsou zvyklé doma vařit, zajímá je kvalita potravin, které jejich rodina jí, a také jsou ochotné do této kvality investovat.

„Lidé u nás nakupují celotýdenní nákupy, takže v košíku mají ovoce, zeleninu, často maso, ryby a mléčné výrobky, přidávají si nějaký ten koloniál nebo pečivo. Obecně největší zájem je o čerstvé ovoce a zeleninu, protože u toho jde čerstvost a chuť rozeznat nejvíce a zároveň je to proto, že se na kvalitu a čerstvost extrémně zaměřujeme více než v jiných obchodech, a tudíž je u nás zákazníci vyhledávají,“ konstatuje zakladatelka firmy.

Bio, co neputuje do úst
Přestože je v Česku přes dva tisíce registrovaných biofarem, spousta z nich neprodukuje nic nebo jen velmi málo.

Nejčastějším artiklem je takzvané bioseno, jehož produkce o desítky procent převyšuje všechny ostatní ekologické produkty v rostlinné výrobě.

Zájem zemědělců o tento produkt je daný především výhodnými dotacemi. Bioseno je meziprodukt, který slouží k výkrmu zvířat, když na pastvách leží sníh. Řada farem je rovněž zaměřená jen na maso. Hospodářství, která produkují dostatečné množství i ovoce a zeleniny a zároveň jsou dostupná Praze, není moc. Freshbedýnky si proto svoji síť dodavatelů budují už šest let.

Výrazně se rozšířil i počet dodavatelů. Freshbedýnky začínaly se dvěma ekofarmami a jedním zahraničním dodavatelem. Dnes spolupracují s více než 50 dodavateli, z toho většina jsou české menší farmy a producenti. „Využíváme i farem v zahraničí, protože zákazníci mají zájem o naše dobroty po celý rok, nejen v české sezoně,“ podotýká Veronika Mouchová.

Biofarem produkujících potraviny v Česku podle ní sice přibývá, ale stále jsou to spíše menší farmy, které většinu věcí dělají ručně. A proto jsou jejich výrobky a výpěstky zatím dražší, než by mohly, pokud by měly možnost využívat mechanizace, jako je tomu na Západě. „Nicméně i tady vidím vývoj příznivě, situace se postupně mění, i když než se dostaneme na úroveň Západu, bude to ještě chvíli trvat,“ vysvětluje Veronika Mouchová.

Zatím se menší nabídka tuzemských biofarem projevuje sezonním nedostatkem některých velmi žádaných produktů. Například malin a jahod, kadeřavé kapusty nebo meruněk a broskví v biokvalitě. A v zimě po Novém roce se zase těžko shánějí kvalitní česká biojablka nebo mrkev. „Ty jsou sice často ještě dostupné z podzimní sklizně, nicméně už v nedostatečné kvalitě. Jablka jsou moučná, potlučená, měkká a podobně. Příčinou je hlavně nedobré skladování, na jehož profesionalizaci nemají mnohdy farmáři finance,“ podotýká podnikatelka.

Dobře uřízený rozchod

Dobře rozjetá firma musela zvládnout jedno nelehké úskalí. Rozchod obou zakladatelů. Nikoli v podnikatelské, ale soukromé dimenzi. „Zvládli jsme dobře obě roviny – fungovat jako životní i obchodní partneři i jako pouze obchodní. Obě má svá pro i proti. Třeba když jsme spolu chodili, bylo skvělé, že jsme mohli okamžitě konzultovat všechny nápady, v těžkých chvílích v podnikání nás to k sobě ještě více přiblížilo. Na druhé straně jsme třeba řešili maily večer před spaním a dusno z práce se přenášelo i do osobního života,“ rozvažuje Veronika Mouchová.

Ve skladu Freshbedýnky.

„Rozešli jsme se nicméně kvůli jiným důvodům, než že bychom vedle sebe nezvládali fungovat jako obchodní partneři. Myslím, že spolu podnikat i žít je věc, která některým párům může vyhovovat, i jich takových několik znám,“ dodává.

„Zvládnout rozchod a stále u toho chodit do práce vedle toho druhého sice nebylo někdy snadné, ale myslím, že jsme to dokázali bravurně, hlavně kvůli vzájemnému respektu, který k sobě máme. Ani jeden z nás neměl důvod házet tomu druhému klacky pod nohy. A možná, že jsme ten rozchod zvládli tak dobře právě proto, že jsme spolu podnikali a věděli jsme, že se i nadále potřebujeme domluvit a fungovat přátelsky dál,“ zmiňuje Veronika Mouchová.

BRAND24

Ani partnerský rozchod nic nezměnil na původním rozdělení kompetencí ve firmě. „Dneska jsme kromě obchodního partnerství i velmi blízcí kamarádi a můžeme si říct cokoli,“ oceňuje Veronika Mouchová.

I když úspěšný model zkouší napodobovat také další firmy, Freshbedýnky si udržují výsadní postavení na trhu jak svojí velikostí, tak čerstvostí své produkce. „A původem toho, co zákazníkům dodáváme – zaměřujeme se na biokvalitu, takže veškeré naše produkty jsou pěstovány udržitelným způsobem, s ohledem na půdu i přírodu a zvířata jsou chována v humánních podmínkách. Známe své dodavatele, jejich motivaci, jak a kde suroviny pěstují – a to zprostředkováváme i našim zákazníkům pomocí reportáží z farem na našem webu,“ dodává podnikatelka, jak se snaží vytvářet přímý vztah mezi farmáři a zákazníky pomocí dnešní techniky.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).