Opel Astra: Hlavně klidně a úsporně

19. října 2010, 14:37 - Stanislav Švarc
19. října 2010, 14:37

V nižší střední třídě panuje tuhá konkurence. VW Golf. Ford Focus. Renault Mégane. Nebo třeba i Mazda 3. To je jen několik příkladů. Vítr mezi těmito hatchbacky by rád způsobil nový Opel Astra, který prošel redakčním testem Profitu.

Foto: Opel

Vyzkoušel jsem model s naftovým čtyřválcem o objemu 1,7 l s označením CDTi, jenž je podle zástupců automobilky nejžádanější motorizací mezi českými zákazníky. Tak se pojďme Astře podívat na zoubek.

Vzhled za jedna

O úspěchu v tomto segmentu možná více než jízdní vlastnosti rozhoduje vzhled. Astra se v tomto směru nemá za co stydět, její design totiž v mnohém navazuje na prvky úspěšného modelu Insignia. Zakulacené robustní tvary sice kontrastují s ostrými křivkami, výsledkem je ale vyvážený, jakoby přikrčený vzhled s výrazným sportovním duchem. Jednoduše řečeno: Astra je pohledná.

Příjemně působí i interiér, pochvalu zaslouží především sedadla, která mají vynikající boční vedení a nabízejí komfort i během dlouhých cest. Trochu cviku a přemýšlení potřebuje zacházení se středovou konzolou, velké množství tlačítek totiž občas dovede zamotat hlavu.

Co se uspořádání vnitřku týče, na předních sedadlech je všechno v pořádku, za volantem se v pohodě cítí i mohutnější postava. Špatné to není ani vzadu, byť statnější jedinci mohou postrádat místo na kolena či hlavou „bojovat“ se střechou. Zajímavým detailem je posuvné dno zavazadlového prostoru.

Opel Astra 1.7 CDTi
model Opel Astra 1.7 CDTi motor vznětový čtyřválec zdvihový objem 1 686 cm3 max. výkon 92 kW (125 k) max. rychlost 195 km/h max. toč. moment 280 N.m z 0–100 km/h 11,5 s spotřeba 6,7 l/100 km cena test. modelu 625 900 Kč

Žádný velký sprinter

Jak už jsem zmínil, testovanou Astru poháněl modernizovaný motor 1.7 CDTi. Tenhle vznětový čtyřválec vozu poskytuje 125 koní výkonu, 280 N.m točivého momentu a z klidu na sto kilometrů v hodině zrychlí za 11,5 vteřiny. Tolik čísla. V praxi působí Astra poměrně svižně, ale žádný velký sprinter to rozhodně není. V nižších otáčkách netáhne, v těch vysokých jí zase dochází dech. Agilní jízda tak žádá časté řazení, které je mimochodem docela příjemné. To se bohužel nedá říct o zvukové kulise naftového agregátu. Zejména za studena je typické „rachtání“ opravdu výrazné, relativně se zmírní až po zahřátí motoru.

Dva a půl v jednom

Testované auto mělo ve výbavě adaptivní odpružení FlexRide, jež řidiči umožňuje změnit nastavení podvozku a spolu s tím i chování vozu. Na výběr jsou tři režimy: přednastavený Standard, Tour a Sport. Standard, jak už vypovídá název, je vyvážený, Tour z Astry udělá ještě komfortnější automobil. Rozdíl je sice patrný, ale není nikterak výrazný.

Opravdový skok ale představuje zmáčknutí tlačítka Sport. Nejen že se změní podsvícení budíků z bílé na červenou, ale především v tu chvíli ucítíte, jak podvozek přituhne, volant začne klást větší odpor, zpřesní se řízení a zrychlí se reakce na přidání plynu.

Výsledek je ohromující. Může za to především způsob, jakým se tato předokolka s těžkým naftovým agregátem pere s nedotáčivostí, jak statečně drží stopu a odmítá zatočit jinak, než chcete vy. Sportovní nastavení podvozku tak svým způsobem nahrazuje občasnou lenivost motoru.

Umí to úsporně

Když si někdo vybere verzi s motorem 1.7 CDTi, dá se logicky předpokládat, že tak učinil i kvůli úsporné jízdě. V případě Astry nebude zklamaný. S lehkou nohou a možná až s trochou sebetrýznění (tlačítko Sport je lákavé) se mi podařilo jezdit se spotřebou 5,5 litru na 100 kilometrů. Mnohem častější byl ale údaj přes šest litrů, test jsem zakončil s průměrnou spotřebou 6,7 litru.

S bohatou výbavou

Ceny nové Astry začínají na hodnotě 325 900 korun. V tomto případě dostanete model s benzínovým motorem 1,4 l a s výbavou Essentia. „Moje“ auto však disponovalo hned několika zajímavými prvky příplatkové výbavy. Kromě adaptivního odpružení FlexRide se osvědčil například natáčecí systém předního osvětlení.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Black friday je tu! Nakupte snadno, rychle a bez nervů
Chcete mít jako živnostník slušný důchod?
Rozhovor se zakladatelem Trip.market aneb jak si sestavit dovolenou podle vlastních představ
dTest: Které dary musíte zdanit a kolik odvedete státu?
Práce pro více zaměstnavatelů během roku 2017 a daně
Auta
Také Apple připravuje autonomní řízení. Jeho systém má být…
Srážka se zvěří hrozí nejen na podzim. Co v takovém případě dělat?
Automobilce Mini došla trpělivost. Na Dakar pošle auta s pohonem 4×4 i zadokolky
Je pohon na LPG ohrožený druh? Originálních aut na plyn už moc nekoupíte
Škoda představuje model Ke Luoke. Je to prodloužený Karoq pro Čínu
Technologie
Vyšel Vivaldi 1.13. Vylepšuje stahování a práci desítkami listů
Transcend RDC2: multifunkční čtečka karet pro smartphony (vyzkoušeno)
Messenger už nebude tak brutálně masakrovat fotky. Novým limitem je 4k
4K, HDR a 5× větší úhlopříčka, než má vaše televize. Nový projektor od BenQ stojí jen 40 000 Kč
Panelové prostředí pro aplikace ve Windows žije. Možná si ho brzy osaháme
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít