poradna * Podnikám v oblasti služeb (mandlování prádla). Nedávno jsem měl menší konflikt se zákazníkem. Prosím o vysvětlení, v jakých případech lze odmítnout přijetí objednávky. Upravuje to nějaký obecně platný předpis? V právním řádu není řečeno, že by prodejce musel své zboží prodat komukoliv.
poradna
* Podnikám v oblasti služeb (mandlování prádla). Nedávno jsem měl menší konflikt se zákazníkem. Prosím o vysvětlení, v jakých případech lze odmítnout přijetí objednávky. Upravuje to nějaký obecně platný předpis?
V právním řádu není řečeno, že by prodejce musel své zboží prodat komukoliv. Nesmí ale zákazníka odmítnout bezdůvodně, ani spotřebitele žádným způsobem diskriminovat. Vždy by tedy měl všem zákazníkům měřit stejně -určením rovných pravidel.
Odmítnout zákazníka v individuálních případech lze. Stává se to, když se chová zákazník hrubě, je opilý, dělá přílišný hluk, obtěžuje druhé a podobně. Pokaždé záleží na přesné situaci, v níž prodejce se zákazníkem jedná.
Odmítnut může být zákazník také například v případě, kdy je sociálně nezpůsobilý zaplatit za poskytnuté služby. Tato situace však u mandlování prádla, kde se většinou za služby platí dopředu, pravděpodobně nenastane.
Zato ale může nastat situace, kdy bude zákazník odmítnut na základě tvrzení obsluhy, že prádlo vyčistit nelze, je znehodnocené a podobně -firma tím předchází pozdějšímu neoprávněnému podezření ze strany zákazníka, že prádlo nějak poškodil mandl. Pokud na službě zákazník i nadále trvá, měla by obsluha tuto skutečnost uvést do zakázkového listu či na objednávku.
Diskriminace je rovněž široký pojem - diskriminován se může cítit každý, a to nejen z důvodů rasových nebo národnostních. Tyto případy dále řeší Česká obchodní inspekce a policie.