Odklon od dieselů. Jejich podíl na trhu nových aut klesl pod 40 procent

20. července 2017, 16:46 - čtk
20. července 2017, 16:46

Podíl prodávaných nových aut s naftovým motorem klesl pod 40 procent a dostal se tak na nejnižší úroveň za posledních pět let. Pokles zájmu o diesely začíná kopírovat i trh s ojetinami. Vyplývá to z údajů Svazu dovozců automobilů i prodejců. Pořizovací cena dieselů i servisní náklady bývají vyšší než u benzinových motorů.

V prvním pololetí se v Česku prodalo 57,3 procenta aut s benzinovým motorem a 39,2 procenta tvořily diesely. Loni to bylo 53,9 procenta benzinových aut a 43,6 procenta vozů na naftu. Zbytek připadá na alternativní paliva.

Odklon od dieselů potvrzuje i služba Carismo, která zprostředkovává prodej nových aut více než 30 značek přes internet. Poptávce podle spoluzakladatele služby Marka Moravce jasně vévodí benzínové motory, které chce 72 procent Čechů. Naftové motory preferuje zhruba čtvrtina zájemců o nový vůz.

„Benzín na plné čáře vede. Největší zájem je o zážehové turbomotory o objemu mezi 1,4 a 1,6 litru, které se z malých aut rozšířily i do vyšších tříd v rámci takzvaného downsizingu, tedy trendu snižování objemu motoru se zachováním výkonu. Benzínové motory vyššího objemu už z nabídky automobilek mizí, naopak u dieselů, které kralují kategorii vyšší střední a luxusní třídy, se objem zásadně nezmenšuje,“ dodal Moravec.


Češi mají rádi stará auta, prodej ojetin roste. Hitem je nákup online


Podle provozního ředitele skupiny autobazarů AAA Auto Petra Vaněčka je trend patrný i na trhu ojetin. „Ještě před několika lety byl zájem o naftové motory výrazně vyšší, téměř v poměru 70:30 v neprospěch benzínu. Dnes je poměr 50,3 procenta pro benzín a naftových aut se prodává 47,6 procenta. Zbytek připadá alternativním palivům. Diesely jsou populární u velkých rodinných aut a v kategorii SUV. Naopak u menších vozů nabírají maloobjemové benzínové motory na zákaznické popularitě,“ uvedl.

Podle expertů následuje trh s ojetinami trendy v prodeji nových vozů s určitým zpožděním. Například autobazar Auto Esa hlásí za první pololetí meziroční zvýšení prodeje aut s naftovým motorem o čtyři procenta a celkový podíl dieselů na prodejích 60 procent.

Naftové motory se nevyplatí každému. Jejich pořizovací cena bývá vyšší i servisní náklady bývají vyšší a zákazníci tak musí ročně najet alespoň 20 000 kilometrů, aby se jim pořízení dieselu vyplatilo. Dalším důvodem je u novějších dieselů přítomnost filtrů pevných částic, jejichž opravy nebo výměny jsou velmi drahé.

Čtěte také:

Český automobilový trh v prvním pololetí 2017. Které značky se nejvíc prodávaly?

Experti: Vodíková auta by v Česku měla být „prodlouženou rukou“ elektromobilů

Prodej aut v unii v pololetí vzrostl o téměř pět procent



Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Čtěte také

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Práce v důchodu: která smlouva je pro vás nejlepší
V Česku jezdí tisíce ekologických vozů. Lidé se jich přestávají bát
Určitě víte správně, co si můžete a nemůžete zabalit do příručního zavazadla do letadla?
Láká vás na dovolené zorbing, rafting, canoyning? Pozor na výluky v pojištění
Expres doklady - občanka a pas do 24 hodin: kde a kdy si vyzvednout
Hry pro příležitostné hráče