Odborům se nenasytnost nevyplácí

24. března 2008, 00:00 - Filip Černoch
24. března 2008, 00:00

Odbory připomínají dobu, kdy společná akce byla jedinou cestou ke zlepšení.

Vlak stojí už hodinu v poli, vzduch je ztěžklý vztekem a netečná průvodčí oznamuje dalších třicet minut zpoždění. Dáma v modrém odpálkuje jakékoliv námitky s odkazem na chybnou politiku vedení Českých drah. A protože tuto výmluvu na management neslyším poprvé, nedá mi to. „Tak si říkám, že když je to tak špatné, proč jednou nezkusíte stávkovat za výměnu ředitele a všech těch neschopných bílých límečků nahoře? Neznám cestujícího, který by vás nepodpořil a projednou by to bylo i za nějakým užitečným cílem,“ ptám se jedovatě. Průvodčí zkoprní a třískne dveřmi.

Dnešní odbory připomínají dobu, kdy si malé děti s uplakanýma a unavenýma očima odpracovávaly v továrnách své dvanáctihodinové směny a kdy kolektivní akce byla jedinou cestou k dosažení lidských pracovních podmínek. Koho ale ochraňují třeba v dnešním Česku? Státní zaměstnance, kterým vytřískávají mzdy srovnatelné se soukromým sektorem, aniž by je tlačili do podobné efektivity práce? Kdo kdy viděl odboráře třeba v některém z hypermarketů, v nichž se s prodavačkami zachází jako se spotřebním zbožím?

Podobně nesmyslné chování ale vidíme i v zahraničí. Ve Finsku odbory oslavují vítězství, protože zabránily domácí dopravní společnosti převést ztrátovou loď pod estonskou vlajku a najmout tamní levnější lodníky. Jenže prodělečné lodi se podnikatel stejně dříve nebo později nějak zbaví.

Jinak ale vypadají okolnosti v případu Laval. Kdo by se Švédům divil? Mzdový dumping je nepěkná věc, obzvlášť u krátkodobého poskytování služeb. Lotyšští zaměstnanci pár měsíců vydrží i se svými menšími platy, jenže jejich konkurence je pro drahé Švédy zničující. Ale ani v tomto případě není pravda jednobarevná. Firma Laval totiž byla v jedné fázi vyjednávání ochotna přistoupit na navýšení mezd až na standardní švédskou úroveň, i když z právního hlediska fakticky nemusela. Kompromis ale skandinávským odborům nestačil a požadovaly stále víc, až nad v zásadě férový rámec stanovený evropskou legislativou. Jenže ani jim se hamižnost nevyplatila a dnes tak zbytečně pláčou nad výdělkem ve formě zničujícího rozhodnutí Evropského soudu.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Kdo vlastní naše pojišťovny?
5 věcí, které si pamatujte o dokumentárním akreditivu
Zdraží plyn v topné sezóně? Jaké faktory ovlivní jeho cenu?
Všude stejně: jak moc riskujete, když používáte univerzální hesla a pořád stejný PIN?
Kdy je vhodná doba pro přezutí a výměnu pneumatik
Auta
VW Arteon je sice moderní, ale výkonem na starší Passat CC…
Kvíz: Znáte tyto přezdívky modelů aut nebo jiných dopravních prostředků?
Galerie: Kdo je konkurencí pro šestiválcový Stinger GT? Nová Kia mnoho soupeřů nemá
Nové Audi A7 Sportback už je jen hybrid. A zatím bez dieselu
Kia Stinger oficiálně přijela na český trh. Je to auto, které má velký potenciál
Technologie
GeForce GTX 1070 Ti už se objevují na fotografiích, prosáklo skóre v 3DMarku
Cnews FM: Microsoft vydal Windows 10 Fall Creators Update [podcast]
Vyšel Total Commander 9.10. Co je nového?
Philips začíná upgradovat své televizory na Android 7.0, na rozdíl od Sony ale ne všechny
Bitcoin na novém rekordu. Právě pokořil cenu 6000 dolarů
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít