Menu Zavřít

Od mikrofonu ke kávovým automatům

18. 7. 2005
Autor: Euro.cz

Po patnácti letech podnikání se firma Š&Sch stala největší domácí společností v oblasti nápojových automatů. Jejím jednatelem a spolumajitelem je zpěvák Karel Štědrý. V devadesátém roce bylo mnoho těch, kteří chtěli okamžitě podnikat a hledali správný nápad. "Nejsou tady videokazety, tak je nakoupíme, říkali jsme si s kamarády.

| |
|Karel Štědrý. foto: Profit - Luděk Vycpálek |
Po patnácti letech podnikání se firma Š&Sch stala největší domácí společností v oblasti nápojových automatů. Jejím jednatelem a spolumajitelem je zpěvák Karel Štědrý.

V devadesátém roce bylo mnoho těch, kteří chtěli okamžitě podnikat a hledali správný nápad. „Nejsou tady videokazety, tak je nakoupíme, říkali jsme si s kamarády. Jenže než jsme se rozkoukali, tak jich tu bylo mraky. Pak nás napadly prášky na praní, těstoviny, ale všechno jsme zaspali,“ komentuje své začátky Karel Štědrý, zpěvák a jednatel firmy Š&Sch. „Nakonec jsme skočili u automatů na kávu,“ dodává.

Dnes je Š&Sch v oboru největší českou firmou na trhu. „Ale musíme si hlídat ceny zahraničních firem,“ upozorňuje Štědrý. Přestože konkurence stále sílí, o svou budoucnost se nebojí. „Máme stabilní zákazníky, kteří nám důvěřují,“ vysvětluje.

MILIONY ZA DVA PAPÍRY

Získat peníze od banky bylo v devadesátém roce oproti dnešku velmi snadné. „Tehdy jsem se svým společníkem přišel do banky a každý si vzal úvěr na jeden a půl milionu korun. Stačil nám k tomu podnikatelský záměr napsaný na dvou listech papíru!“ vypráví Štědrý. Úvěr jistili kávovými automaty, které za půjčené peníze dovezli z Itálie.

Bylo to podnikání bez rizika. „Po letech jsem si uvědomil, že jsme byli hloupí. Mohli jsme požádat klidně o deset milionů. V devadesátém prvním jsme potřebovali další půjčku a už jsme si do banky nesli hromadu papírů,“ dodává.

DVANÁCTILETÝ AUTOMAT První automat firmy Š&Sch byl v nemocnici na Karlově náměstí. „Ten nejstarší tam stál ještě před třemi lety. Ačkoli fungoval, měl zastaralý design. Ale v nemocnici ho dlouho nechtěli vyměnit,“ směje se Štědrý. S kamarádem Petrem Schorchtem se nejprve starali o svých čtyřiadvacet automatů sami. Pak zjistili, že na to technicky nestačí, a přibrali třetího společníka -Ottu Šturmu. „Jezdil jsem po nemocnicích a plnil automaty kávou a kávovými směsmi. Někteří kolegové ze showbyznysu se mi divili, proč si na to nenajdu lidi, ale mě to bavilo a zaměstnanci tehdy nebyli třeba. Navíc jsem za půl roku zhubl deset kilo,“ komentuje zpěvák. „Samozřejmě se mi při sjednávání míst na automaty jednalo lépe, když lidé znali můj obličej z televize. Někdy to pomáhalo získávat zákazníky. Dnes už na mě zabírají spíš moji vrstevníci než mladší generace,“ říká. Automaty firmy Š&Sch stojí například v České televizi, v TV Nova a Prima, v obchodních řetězcích, nemocnicích a školách. Nezaměřují se už pouze na kávu a teplé nápoje, ale do sortimentu patří i potraviny včetně baget, které si firma Š&Sch od roku 2001 vyrábí v Dolanech kousek od Kladna. ZEMĚTŘESENÍ NEHROZÍ**

„První kávové směsi jsme si míchali sami, protože tady ještě nebyly k dostání a dovážet je se nám nevyplatilo. Nechali jsme si vyrobit míchačku podobnou té na beton. Capuccino jsme dělali z kakaa, sušeného mléka, kávy a skořice. Našli jsme si vlastní recept a ten užíváme dodnes,“ uvádí Štědrý a dodává, že konkurují hlavně chutí a rychlým servisem.

BRAND24

Název společnosti Š&Sch vznikl z počátečních písmen zakladatelů. „Ze začátku se nosila jména složená z iniciál. Po několika letech jsme zauvažovali o změně jména na Kapuccino nebo něco podobného, jenže to už bylo logo firmy zavedené tak, že bylo škoda je měnit.“

Politické otřesy firmou nijak nehýbou. „Káva se bude pít stále,“ komentuje Štědrý stabilitu svého podniku. Vstup do Evropské unie mu trochu usnadnil práci. „Zjednodušilo nám to dovoz automatů a surovin,“ vysvětluje. „Zkomplikovat život by nám mohly výrazné změny v daních, některé zákony nebo kdyby zase komunisté začali zlobit se znárodňováním. Ale to už se doufám nestane,“ usmívá se Štědrý. 

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).