Obří nákupní střediska se tlačí do středu Evropy

27. října 2003, 00:00 - VÍT SMRČKA
27. října 2003, 00:00

MÍSTO DO PŘÍRODY NEBO NA CHALUPU JEZDÍ PŘES VÍKEND ČESKÁ RODINA STÁLE ČASTĚJI DO OBŘÍCH NÁKUPNÍCH STŘEDISEK. KOMERČNÍ ZÓNY SE TAK STÁVAJÍ CÍLOVOU DESTINACÍ NEJEN PRO NÁKUP, ALE I PRO TRÁVENÍ VOLNÉHO ČASU.

Nákupní střediska se ve východní Evropě stala centry obchodu i zábavy

Na jednoho Čecha ve srovnání s obyvatelem EU připadá méně než polovina maloobchodní plochy

VÝSTAVBA VELKÝCH OBCHODNÍCH STŘEDISEK U NÁS PŘITOM ANI ZDALEKA NENÍ U KONCE.

Praha, Varšava a Budapešť mohou očekávat v nejbližších letech zájem investorů o postavení nových nákupních, ale i „neobchodních“ komerčních ploch. V České republice totiž připadá na 1000 obyvatel necelých 60 m 2 prodejních ploch v maloobchodních řetězcích, zatímco v EU je to 140 metrů čtverečních. Také ostatní středoevropské státy zaostávají v tomto směru za většinou zemí Evropské unie. Například Španělsko má stejný počet obyvatel jako Polsko, ale přitom čtyřikrát větší rozsah obchodní plochy.

PROSTO PRO VÝSTAVBU JE VELKÝ

Výstavbu dalších nákupních středisek předpokládají i přední evropští developeři. Podle některých odhadů by v ČR během pěti let mohlo vstoupit do hry na 150 nových nákupních středisek, čímž by se prodejní plocha výrazně zvětšila. V Praze kromě Čestlic, Zličína, Černého Mostu, Letňan by mělo stát brzy další obchodní centrum Arkáda na Pankráci, kde vznikne komplex obchodů, kaváren a restaurací. „Lidé se budou více vázat k jednotlivým značkám, marketing jednotlivých obchodních řetězců se stane ještě důležitějším obchodním nástrojem,“ předpokládá Martin Kanngiesser, který pro developerskou společnost Orsay pracoval řadu let ve střední Evropě. Značný prostor pro postavení nových nákupních středisek se předpokládá ve Varšavě, která má oproti české metropoli tu výhodu, že není tak památkově chráněná. „Ve Varšavě jsou možné velké projekty,“ potvrzuje Sean Briggs, který v tamní kanceláři firmy Healey and Baker pracoval na projektech CH Targowitz, Centrum Bielany či Arkádie. “ První generace nákupních středisek stárne, někteří nájemníci je opouštějí,“ upozorňuje také na další důvod, proč by měla výstavba obřích nákupních středisek pokračovat.

POSUN SMĚREM NA VÝCHOD

Rozšiřování obchodní ploch přináší tlak na snižování nájemného. V současnosti, když se obnovují pětileté pronájmy, chtějí provozovatelé snížit nájemné, protože projekty, které v minulém desetiletí byly ojedinělé, se staly běžnou záležitostí. „Před několika lety bylo nájemné mimo město vyšší, než co se v současnosti platí v centru Varšavy,“ upozorňuje Briggs. Jestliže se platí v nákupních střediscích nájemné procenty z obratu, pohybuje se v rozsahu od 5-15 %. Maloobchodníci v Polsku platí v průměru nájemné ve výši 8 % z obratu.V České republice je zatím nájemné nižší než v EU. Vyšší nájemné jsou obchodníci ochotni zaplatit za pronájem obchodů v ulicích měst než v satelitních nákupních střediscích. V Budapešti a Praze se podle odborníků vyplácí stavět na „zelené louce“, protože místní správa nechce developery pouštět dovnitř města. Nákupní střediska a další komerční plochy se vyplácí pronajímat postupně, tak postupovalo například Tesco v Praze-Letňanech. Důležitá je nabídka veřejné dopravy. Podle výzkumů asi 60 % lidí jezdí nakupovat tímto způsobem.

STŘEDOEVROPANÉ JSOU NÁROČNÍ

Experti se shodují, že nákupní střediska ve střední Evropě je nutné přizpůsobit místním zvykům. Například ve Francii nebo Španělsku se staví unifikovaná obchodní centra, kde se patnáct, dvacet středisek v nabídce od sebe ničím neliší. Naproti tomu střední Evropa vyžaduje mnohem více variací. Rozdíly jsou i mezi Evropou a USA. “ V Evropě jde všechno mnohem rychleji,“ poznamenal k tomu jeden z developerů. Například v USA se stále běžně používají papírové šeky, což v Evropě téměř vymizelo. V dalších letech musí středoevropská města počítat s konkurencí jihovýchodní a východní Evropy. Tam budou developeři stavět logistická centra i komerční střediska.. „Je tam jiskra, kterou jsme před lety pociťovali ve střední Evropě,“ řekl k tomu developer Eric L. Rosedale.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Víkend bude plný prázdnin: trošku volna a více času
Servisní prohlídka auta na zimu: Kolik stojí a na co se zaměřit
Dlouhá cesta do práce? I na dojíždění a stěhování existuje příspěvek
Babišov: 10 důvodů, proč ANO vyhrálo volby
Investujeme do podílových fondů
Auta
Lotus Elise Cup 260 je další z řady britských specialit.…
Šéf VW Matthias Müller se obul do Tesly: „Vyhazují stovky milionů dolarů z okna“
Video: Podívejte se, jak Tatra zdolala jednu z nejvyšších uměle vytvořených překážek světa
Navrhují automobilky auta na míru bariérovým testům? Nový test IIHS ukázal, že spíše ne
Porsche 911 Carrera T má kratší manuální převodovku a nižší hmotnost
Technologie
Bixby 2.0: hlasový asistent Samsungu se rozšíří i do ostatních zařízení, půjde přes něj ovládat ledničku
Google Pixel 2 je v Česku, ale stojí pořádný balík
Logitech MX Master 2S: jak jednou myší ovládat tři počítače (vyzkoušeno)
Po instalaci Windows 10 Fall Creators Update někomu chybí aplikace. Co s tím?
Chrome 62 má častěji upozornit na nezabezpečené weby. Nějak to ale nefunguje
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít