Menu Zavřít

Obři lisují v Loděnicích

6. 5. 2009
Autor: Euro.cz

Světová jednička ve výrobě vinylů vsadila na kompletní servis

Linka vpravo balí hlavně CD pro Universal Music, ta vlevo zase převážně pro softwarovou společnost Symantec. Květnové odpoledne v hale společnosti GZ Digital Media v logistickém parku v Rudné u Prahy je spíše poklidné. „Nyní nám nastává okurková sezona, nejvíce živo je u nás od září do poloviny listopadu,“ vysvětluje obchodní ředitel firmy Michal Štěrba. Žluté krabice s antivirovými programy amerického giganta, které výrobci CD, DVD a vinylových desek z Loděnic u Prahy přinesou ročně téměř 200 milionů korun, svým způsobem symbolizují pohled jeho šéfa na současnou světovou finanční krizi. „Nikdo z ní radost nemá, současně ale platí ono známé, že všechno špatné je k něčemu dobré,“ usmívá se Zdeněk Pelc, který je po šestadvaceti letech v čele bývalých gramofonových závodů nejdéle sloužícím generálním ředitelem jedné firmy v Česku.

Otevřené dveře

Kromě několikaleté exkluzivní smlouvy se Symantekem se GZ Digital Media podařilo loni uzavřít kontrakt s rovněž hudebním vydavatelstvím EMI. „Před dvěma nebo třemi lety si nedovedu představit, že bychom pro EMI vyráběli byť jediné CD,“ říká obchodní ředitel loděnické lisovny Štěrba. Vydavatelství mělo dlouhodobý kontrakt s holandským výrobcem a dveře k možné spolupráci s podobnými giganty byly neprodyšně uzavřené. „V dobách konjunktury zejména velké a bohaté firmy nehledají úspory v řádech desetníků, chtějí jistotu a servis a jsou pohodlné,“ přitakává Pelc. V dobách tvrdých ale úspory hledají všichni, a když dojde na chladnou kalkulaci, dokážou být v Loděnicích levnější než konkurence.
„Již řadu let zpátky jsme se snažili diverzifikovat své portfolio a nastoupili jsme do vlaku tiskovin a tištěných materiálů,“ vysvětluje základ současného úspěchu firmy Štěrba. Zatímco zpočátku byla polygrafická činnost spíše přívěskem k výrobě nosičů, stává se nyní rovnocenným, či spíše silnějším pilířem výroby. Součástí loňských investic ve výši téměř sto milionů korun bylo i otevření haly v logistickém Business Parku v Rudné u Prahy. Díky tomu je firma schopná nabídnout zákazníkům kompletní servis: od výroby média přes vytištění manuálů a krabic po jejich kompletaci, uskladnění a distribuci nejen po Evropě, ale i Africe či Středním východě. „To vše v relativně krátkém čase a ve velmi bezpečném prostředí,“ popisuje Štěrba unikátnost řešení, které mnoho konkurentů ani ze západní Evropy nabídnout nedokáže. Kompletní servis samozřejmě nabízí leckdo, u většiny služeb je však v roli překupníka: u někoho nakoupí nosiče, jinde tiskoviny, sám zakázku jen zkompletuje a rozešle. „Naší základní výhodou je flexibilita. Jsme také v rámci celé zakázky jediným partnerem pro komunikaci. A v neposlední řadě dokážeme nabídnout lepší cenu,“ vypočítává Štěrba.

BRAND24

Kdo potřebuje Blu-ray?

Zatímco se celosvětová produkce hudebních CD v posledním čtvrtletí loňského roku propadla o 27 procent a podobný sestup se očekává i u DVD, v Loděnicích se zatím výraznějšího snížení objemu výroby neobávají. „Naši zákazníci zaznamenávají dvaceti- až třicetiprocentní pokles, my letos očekáváme u digitálních médií pokles do deseti procent,“ odhaduje Pelc.
Příliš mnoho nadějí nevkládá firma do nových médií typu Blu-ray nebo HD DVD. „Jsme jen pasivní pozorovatelé, nicméně je téměř jisté, že HD DVD je mrtvý formát. A zatím nejsme přesvědčeni, že Blu-ray je plnohodnotný nástupce DVD,“ říká Štěrba. Kdo ho totiž ve skutečnosti potřebuje? „My jako výrobci, protože je to něco nového a dražšího. Dále ti, kdo formát vynalezli, jako je Sony. Ale potřebuje pětinásobnou kapacitu oproti DVD konečný uživatel?“ odpovídá si otázkou Štěrba. V hudbě jde přitom trend opačným směrem a lidé si ji stále více stahují v méně kvalitních formátech. Ani DVD přitom ještě nevyčerpalo všechny své možnosti.
„Neděláme komodity, jakými jsou nahrávatelná CD a DVD, a v tomto směru se nechceme pouštět ani do Blu-ray,“ vysvětluje Pelc zaměření firmy na přidanou hodnotu ve formě kvalitních či exkluzivních obalů. Příliš smyslu nevidí ani u nahraných Blu-ray disků, na které se vejde třeba pět filmů v nejlepší kvalitě. „Proč bych si jich měl koupit pět, když se mi z nich líbí třeba jenom jeden? To nefunguje ani v muzice,“ dodává ředitel.

Černé zlato

Vyrábějí se z polyvinylchloridu a v polovině 90. let minulého století se jejich trh kvůli nástupu digitálních nosičů v podstatě zhroutil. Jenže svět se někdy chová nelogicky a dle březnové zprávy agentury Nielsen SoundScan se v loňském roce zvýšil prodej LP jen v USA o 89 procent. Z nečekaného boomu zájmu o vinyly těží GZ Digital Media nejvíce: zatímco drtivá většina výrobců v 90. letech stroje na jejich lisování zničila, v Loděnicích zůstaly. Dnes jedou ve dvousměnném provozu šest dní v týdnu a ročně jich firma vychrlí do celého světa na pět milionů kusů.
„Očekávám, že ve vinylech udržíme mírně vzestupný trend výroby,“ tvrdí Pelc. Když chtěli rozšířit jejich výrobu, museli rozebrat jeden z lisů a podle něj nechat vyrobit přesnou kopii. Vývoj se totiž zastavil někdy v roce 1980 a nové stroje dnes nikdo nevyrábí. Nové lisovny v Evropě i po světě v současnosti pracně sbírají know-how, které se v Loděnicích podařilo udržet. „Na květen až červen chystáme podstatné zdokonalení, které přispěje ke zvýšení kvality nahrávky na vinylových deskách,“ naznačuje Pelc bez dalších podrobností.
O krok napřed je však firma, do níž v roce 1997 vstoupili američtí investoři ze společnosti Winslaw Partners, i v oblasti balení vinylů. „Tam jsme lídry oboru a určujeme trendy,“ říká sebevědomě Štěrba. Výjimkou nejsou exkluzivní tvrdé obaly doplněné sety s USB klíčenkami, plakáty či knížkami v jednom. A jaká hudba na vinylech v současnosti jede? „Jsou to buď starší nahrávky rockovější povahy, stále častěji se ale vinyly stávají prestižní záležitostí i velkých jmen současné hudby, kteří k dvousettisícovému nákladu na CD vydají exkluzivní pětitisícovou edici na LP,“ odpovídá Štěrba. A uvádí příklad U2, Metalliky či Madonny. Trend potvrzuje i internetový prodejce Amazon.com, který pro vinyly nedávno zřídil samostatnou sekci.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).