Menu Zavřít

Obrázky v mobilu jsou zatím jen pro některé profesionály

24. 2. 2003
Autor: Euro.cz

Už půl roku nás masírují reklamní agentury třemi písmeny MMS. Lezou na nás z televize, rádia, novin i časopisů. Kdo je má ve svém mobilu, toho život baví. Kdo ne, je obyčejný suchar. Pod honosným označením Multimedia Messaging Service se však skrývá jen prachobyčejná možnost zasílání obrázků do mobilů.

To, co dříve zastali poslíčci a dnes internet, prý mají převzít mobily. K čemu ovšem může být dobrý superdrahý mobil za deset až patnáct tisíc korun, který umí fotit a obrázky ihned posílat? Každá zásilka bratru za deset korun. Operátoři Eurotel i T -Mobile (Oskar zatím MMS nenabízí) shodně doporučují vyfotit se na bláznivém večírku. Kdo z nás si ovšem kdy vedl na pokoj dvě dívky nebo si vzal zelenou paruku? Usedlejším doporučují posílat fotky z dovolené kolegům v práci. Ale proč zrovna oni by měli prohlížet naše nezáživné fotky typu Já na pláži nebo Ona u moře? Na hranici obskurnosti stojí multimediální přání k narozeninám, animované obrázky a případně erotika. O něco serióznější jsou náměty na konzultaci při složitějších nákupech, řešení technických problémů nebo identifikaci osob. T o jsou oblasti, ve kterých se pohybují i menší podnikatelé. Například štukatér narazí při opravě starého domu na práci svých předchůdců, nafotografuje detaily a může je prodiskutovat po telefonu se svým šéfem nebo přímo s památkáři. Jeho kolega zedník postupuje podobně při objevu starých příček, instalatér ukáže zákazníkovi několik variant umyvadla a třeba silničář pošle do centrály obrázky nových děr v asfaltu ihned po té, co sleze sníh. Při jednáních na dálku může být někdy vhodné poslat svoji elektronickou fotografii, abychom se obchodnímu partnerovi připomněli. Nebo ve sporných případech odeslat fotografie všech, kteří se účastní jednání, aby bylo jasné, kdo zastupuje protistranu.

Možností využívají novináři

Profesionální využití MMS je však ještě v plenkách a využívají ho především firmy, které se zabývají shromažďováním informací. Mezi nimi dominují internetové servery poskytující denní zpravodajství. Telefony s fotoaparátem poprvé v Česku nasadil ve velkém měřítku iDnes při zasedání NAT O v Praze. Fotografie profesionálů s vybavením za stovky tisíc korun tehdy doplňovali píšící novináři svými technicky horšími, ale aktuálními snímky. Pozadu nezůstává ani Česká tisková kancelář. „Redaktoři se stávají plně multimediálními,“ říká moravský regionální zpravodaj Pavel Vysloužil. „Mám k dispozici diktafon, mobil s fotoaparátem a brzy zřejmě přibude imalá digitální kamera. S tímto vybavením jsem schopen zpracovat událost pro jakýkoliv sdělovací prostředek.“ V každém případě ale neočekávejte příliš velkou kvalitu snímků, protože fotoaparáty zabudované do mobilů nejsou technicky na výši, a navíc operátoři dovolují posílat zprávy o velikosti nejvýše do 32 kB, což je objem dat, který je potřeba k zobrazení malé fotografie v horší kvalitě na internetu. Novinové fotografie v tomto týdeníku měly před tiskem stovky kB.

Práce s obrazem je jiná než s textem

Před koupí telefonu s možností posílání a přijímání MMS zpráv počítejte ještě s několika skutečnostmi.

1) Posílání obrázků z ciziny ještě není úplně vyřešeno, a tak se může stát, že fotografii se vám nepodaří z mnoha států Evropy vůbec odeslat.

2) S obrazovými informacemi je nutno se naučit pracovat. Je neustále potřeba mít na paměti, že srozumitelný a jasný obraz vydá za celé odstavce textu, ale nesrozumitelný nikdo nevyluští. A přitom by místo něho někdy stačilo jen pár slov v daleko levnější textové zprávě SMS.

3) Fotografování dá daleko více práce než psaní textu. Najít správný úhel, světlo a vzdálenost chce zkušenosti a čas. K tomu připsat výstižný popisek a případně nahrát pár sekund zvuku zabere klidně desítky minut.

Obrázky bez fotoaparátů

Mnohé telefony se zabudovanou službou MMS nemají digitální fotoaparát a jsou uzpůsobené pouze pro přijímání a přeposílání cizích obrázků. V posledních měsících dokonce i krátkých videošotů. Není to plnohodnotná služba, protože obrazové zprávy si musejí jejich majitelé vybírat pouze z veřejných serverů. Prohlédnutí jednoho statického obrázku je přijde na něco okolo koruny, odeslání stojí deset korun a za video se platí jako v internetovém pravěku podle množství přenesených dat. T -Mobile ovšem posílá varování zákazníkům prostřednictvím své internetové stránky: „Vzhledem k tomu, že doručování MMS zpráv s videozáznamy probíhá prostřednictvím sítě Internet, nelze plně zaručit doručení všech těchto zpráv.“ Průkopníky mobilního obrazového zpravodajství jsou iDnes a Česká tisková kancelář. Pohlednice můžete přijmout a odeslat přes dobročinnou sbírku UNICEF, zábavu nabízí Juice spojený s Eurotelem, běžně dostupná je předpověď počasí podobná jako na televizní obrazovce a příležitost chytili pevně za pačesy i vydavatelé erotických a pornografických materiálů.

Tab. - Některé telefony s MMS

* s fotoaparátem

Nokia 7650 18 000 Kč

SonyEricsson T68i 16 000 Kč

Sharp GX13 17 000 Kč

* bez fotoaparátu

Nokia 3510 6 500 Kč

Nokia 6100 18 000 Kč

Nokia 6610 16 000 Kč

Nokia 7210 17 000 Kč

Siemens S55 15 000 Kč

SonyEricsson T300 10 000 Kč

BRAND24

SonyEricsson T68m 20 000 Kč

PRAMEN: AUTOR

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).