Menu Zavřít

Objem nákupů a prodejů firem v pololetí v Česku klesl, i tak předčil země v regionu

14. 9. 2017
Autor: Profimedia.cz

Objem nákupů a prodejů firem v letošním prvním pololetí v Česku činil 4,5 miliardy dolarů (zhruba 99 miliard korun), což je meziroční pokles o osm procent. I přesto Česká republika byla v pololetí jedničkou v regionu střední a jihovýchodní Evropy. Vyplývá to z údajů, které zveřejnila poradenská firma Ernst & Young (EY). Investoři tak v České republice v pololetí uskutečnili 113 transakcí, což je meziročně o 42 procent méně.

„Po nezvykle hektickém prvním pololetí loňského roku, hnaným kurzovými intervencemi, nízkými sazbami i pozitivním ekonomickým výhledem, se trh fúzí a akvizic letos vrací k dlouhodobému trendu,“ uvedl výkonný ředitel oddělení fúzí a akvizic EY v České republice Štěpán Flieger. Další vývoj podle něj v Česku ovlivní především nadcházející podzimní volby do Poslanecké sněmovny a akutní nedostatek pracovních sil ve všech sektorech, který omezuje možnosti dalšího růstu.

Největší transakcí prvního pololetí v České republice byl prodej brněnského obchodního centra Olympia německé investiční firmě Deutsche EuroShop za zhruba 405 milionů dolarů. Přes 400 milionů dolarů pak činil nákup energetických aktiv skupiny Centrica českým Energetickým a průmyslovým holdingem. Celkově pět z deseti největších obchodů v Česku patří do sektoru nemovitostí.

Češi investují více doma

Flieger upozornil, že čeští investoři stále častěji využívají kapitál na domácí akvizice, které tak tvoří až polovinu počtu transakcí. Téměř třetinu pak tvoří investice směřující do České republiky. Zájem o firmy v Česku projevili především investoři ze Spojených států a Německa. „Nenaplňují se naopak vysoká očekávání od investorů z Číny. V první desítce největších obchodů nenajdeme ani jedno zastoupení čínské společnosti,“ uvedl.

Podle sektorů byl v pololetí v České republice největší zájem o nemovitosti, které v prvním pololetí roku 2017 představovaly téměř čtvrtinu všech transakcí. Největší pokles pak zaznamenal sektor IT.

V regionu střední a jihovýchodní Evropy skončilo za ČR na druhém místě Turecko s objemem transakcí za 3,6 miliardy dolarů následované Polskem s 3,2 miliardy dolarů. Celkově se v regionu uskutečnily transakce za zhruba 20 miliard korun, což byl meziroční růst o 42 procent. Počet transakcí v regionu klesl o 28 procent na 473, objem naopak stoupl o 42 procent na zhruba 20 miliard dolarů.

V počtu transakcí se do první trojice vedle ČR a Polska (107 transakcí) zařadilo Maďarsko s 66 transakcemi. Pokles Turecka v případě počtu transakcí je podle Fliegera způsoben především napjatou politickou situací.

BRAND24

Největší transakcí v celém regionu střední a jihovýchodní Evropy se stal prodej turecké divize Petrol Ofisi, která patřila rakouské energetické skupině OMV, za 1,4 miliardy dolarů. Novým majitelem tureckého distributora a prodejce pohonných hmot se stala společnost Vitol Investment.

Žebříček TOP 10 největších transakcí v první polovině roku 2017 v ČR
Cílová společnost Stát Kupující Stát Hodnota transakce v mil. dolarů
1 Centrum Olympia Česká republika Deutsche EuroShop AG Německo 405
2 Centrica plc Velká Británie Energetický a průmyslový holding a.s. Česká republika 402
3 Portfolio 11 logistických a distribučních skladů Španělsko PointPark Properties s.r.o. Česká republika 258
4 FTV Prima Holding a.s. (50 %) Česká republika Vladimír Komár, Ivan Zach Česká republika 124
5 Hattrick Sports Group Ltd mezinárodní Fortuna Entertainment Group NV Česká republika 90
6 River Garden Office II; River Garden Office III Česká republika Encore+ Lucembursko 89
7 Nanotherapeutics Bohumil s.r.o. Česká republika Serum Institute of India Pvt. Ltd. Indie 78
8 Office Park Nové Butovice Česká republika Portland Trust sro, Ares Management LP Česká republika, USA 73
9 Trelleborg Material & Mixing Lesina s.r.o. Česká republika HEXPOL AB Švédsko 70
10 Kancelářská budova Na Příkopě 33, Praha Česká republika Commerz Real AG Německo 59

Zdroj: EY M&A Barometr 1. pololetí 2017


  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).