NEJLEPŠÍ MALOOBCHODNÍCI Odborná porota a zákazníci se v naprosté většině případů shodli na tom, kdo patří k nejlepším hráčům na maloobchodním trhu v tuzemsku. Vítězem druhého ročníku Obchodníka roku se stal maloobchodní řetězec Tesco, který je zároveň jedničkou v kategorii hypermarketů.
Zástupci Teska rozešlou oznámení o vítězství všem 270 tisícům zaměstnanců.
NEJLEPŠÍ MALOOBCHODNÍCI
Odborná porota a zákazníci se v naprosté většině případů shodli na tom, kdo patří k nejlepším hráčům na maloobchodním trhu v tuzemsku.
Vítězem druhého ročníku Obchodníka roku se stal maloobchodní řetězec Tesco, který je zároveň jedničkou v kategorii hypermarketů. Rozhodla o tom stovka expertů z řad státní správy, akademické obce, finančních institucí, dodavatelských firem a novinářů, stejně jako o vítězích dalších devíti kategorií. Hodnotili například šíři sortimentu, úpravu prodejních ploch, doplňkové služby zákazníkům a komunikaci snimi. Zákazníci letos poprvé vybírali nejoblíbenějšího obchodníka. Svým hlasováním přisoudili Tesku až druhou příčku, vyhrál u nich loňský vítěz kategorie prodejců elektro Datart International.
VÍTĚZST VÍ PŘINESE MOŽNÁ I INVESTICE
„Budeme se vítězstvím chlubit i celosvětově. To znamená, že se o něm dozví všech 270 tisíc zaměstnanců Tesco Plc od Londýna až po Tokio,“ řekla šéfka komunikace Teska Eva Williams. Pořádání soutěže, která hodnotí sektor obchodu, má jistě své místo i na vysoce konkurenčním českém trhu. „Pro nás je důležitá jednak pro dlouhodobé budování image firmy a také jako prezentace vůči akcionářům. Ocenění může například zvýšit objem investic do Česka,“ dodala Williams. Šéfa pořadatele soutěže GE Capital Multiservis Jiřího Pathyho překvapil velký zájem v kategorii, v níž hlasovala veřejnost. Ozvalo se více než 31 tisíc lidí. „Zákazníci mohli zadat jakýkoli obchod, i malý krámek ze své ulice. Objevují se tam takové malé obchůdky, které získaly třeba několik stovek hlasů. Potvrzuje se tak, že i malé obchody mají své místo na trhu,“ řekl Pathy. N aprostá většina obchodníků, které hodnotí jako velmi oblíbené zákazníci, vyhrála i u odborné veřejnosti. Navíc pět loňských vítězů v jednotlivých kategoriích - Tesco, Delvita, IKEA, OBI a Makro Cash & Carry - svou pozici letos obhájilo.
HYPERMARKETY VEDOU
Český maloobchod se stabilizuje a konkurenční tlak se přesouvá do boje o zákazníka, v němž má napomoci například i ocenění Obchodník roku. Z výzkumu společností Incoma Research a GfK Praha zaměřených na velké tuzemské maloobchodní řetězce vyplývá, že tři čtvrtiny českých domácností jsou věrné jedné prodejně, kde pořizují rozhodující část nákupů. Obecně platí, že nejloajálnější jsou zákazníci hypermarketů a malých prodejen, méně pak lidé, kteří nakupují v menších samoobsluhách, diskontech a supermarketech. N ejméně věrnosti zachovávají obyvatelé nejmenších obcí, kteří musí za nákupy dojíždět. Ve městech s bohatou maloobchodní nabídkou si již většina obyvatel svou prodejnu našla.
HLASOVÁNÍ ODBORNÉ VEŘEJNOSTI
| Obchodník roku 2004| Tesco|
| Hypermarket | Tesco |
| Supermarket | Delvita |
| Prodejce nábytku| IKEA|
| Hobbymarket| OBI |
| Prodejce drogistického zboží | The Drogerie - droxi|
| Prodejce elektro| Electro World|
| Prodejce textilu a obuvi| OP Prostějov Profashion|
| Velkoobchod a Cash&Carry| Makro Cash & Carry |
| Internetový obchod| bilezbozi.cz|
Pramen: GE Capital Multiservis
HLASOVÁNÍ ZÁKAZNÍKŮ**
1. Datart International
2. Tesco
3. Makro Cash & Carry
4. IKEA ČR
5. Delvita
Pramen: CE Capital Multiservis