Menu Zavřít

Obchodníci vedou cenovou válku o trh

8. 9. 2003
Autor: Euro.cz

POZICE NA TUZEMSKÉM MALOOBCHODNÍM TRHU JEŠTĚ NEJSOU ÚPLNĚ ROZDĚLENÉ. MÍSTO VÝSTAVBY DESÍTEK NOVÝCH VELKÝCH OBCHODŮ SE VŠAK STÁLE VÍCE BOJUJE I POMOCÍ CEN. ČÍM NIŽŠÍ, TÍM VĚTŠÍ LÁKADLO NA LIDI. AŽ BUDE POZICE NA TRHU DOST SILNÁ, DAJÍ SE CENY ZVEDNOUT.

Na nízké ceny doplácejí dodavatelé, zákazníkům se však líbí

POZICE NA TUZEMSKÉM MALOOBCHODNÍM TRHU JEŠTĚ NEJSOU ÚPLNĚ ROZDĚLENÉ. MÍSTO VÝSTAVBY DESÍTEK NOVÝCH VELKÝCH OBCHODŮ SE VŠAK STÁLE VÍCE BOJUJE I POMOCÍ CEN. ČÍM NIŽŠÍ, TÍM VĚTŠÍ LÁKADLO NA LIDI. AŽ BUDE POZICE NA TRHU DOST SILNÁ, DAJÍ SE CENY ZVEDNOUT.

Maloobchodní řetězce rozpoutaly cenovou válku o tuzemský trh. Pro zákazníky je to zpráva velmi příjemná, protože mají možnost nakupovat lacino, obchodníci se však bouří. Nízkých cen v mnohých prodejnách totiž obchodníci docilují tak, že prodávají zboží za ceny pod pořizovací hodnotou. Zároveň tlačí na své dodavatele, aby jim produkty prodávali pod jejich nákladovou cenou. Pokud se třeba i pomocí velmi laciného zboží podaří získat na trhu dostatečně silnou pozici, dá se počítat s tím, že cenový ráj pro zákazníky velmi rychle skončí. Podle představitelů Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR je prodej zboží a služeb za ceny pod pořizovací hodnotu produktu nežádoucí jev mající charakter nekalé soutěže. Dá se podle nich také označit jako jednání proti dobrým mravům. Vůči spotřebiteli se pak takový prodejce dopouští podle představitelů Svazu klamavé formy podpory prodeje. Obchodníci upozorňují na to, že dochází k deformaci myšlení zákazníků, protože ti pak považují ostatní prodejce, kteří prodávají za korektně kalkulované ceny, za ty, kteří je jemně řečeno šidí.

NÍZKÉ CENY JSOU NEKALÁ KONKURENCE

„O nešvaru prodej pod pořizovacími cenami víme už dlouho,“ připustil Zdeněk Juračka z Coopcentra. Obchodníci ale předpokládali, že problém „vyhnije“, protože firmy nebudou mít prostředky na to, aby ceny držely nízko dlouhodobě, natož v masovém měřítku. S nástupem dalších řetězců na tuzemský trh ale problém narostl do takového měřítka, že už nevadí zdaleka jen dodavatelům, jejichž ceny řetězce stlačují pod náklady. Představenstvo Svazu obchodu a cestovního ruchu se zabývá hledáním legislativních opatření, která zásadním způsobem omezí či zcela vyloučí prodej nakupovaného zboží pod pořizovací ceny, a to z důvodů nekalé konkurence. „Za prvé se snažíme o to, aby se na trhu nastolil nějaký pořádek. Vadí nám, že se naši obchodníci, kteří podnikají solidně, ocitají v jednom pytli s těmi, kteří tak nečiní. Problémem prodeje zboží pod pořizovací cenou se zabýváme také proto, že si nemyslíme, že je správné, aby obchod držel Černého Petra. Zemědělci naříkají, že je obchodníci nutí prodávat za podnákladové ceny. Máme liberální trh a zemědělci a zpracovatelé by se měli umět dohodnout tak, aby to nedopustili. Tento problém existuje i v dalších evropských zemích, které ho rovněž řeší,“ uvedla prezidentka Svazu Helena Pískovská. Informace o problematice velkých nadnárodních řetězců, které v tuzemsku odebírají zboží od zemědělců a zpracovatelů pod výrobními náklady zazněla i na jednání předsednictva tripartity následována požadavkem, aby Ministerstvo financí provedlo systémová opatření a případné finanční kroky a tomuto nešvaru zamezilo. Ministr Sobotka přislíbil, že se problémem bude zabývat.

JE MOŽNÉ VYUŽÍT PLATNOU LEGISLATIVU

Při bránění prodeji za ceny pod pořizovacími náklady je v tuzemsku zřejmě možné vycházet ze stávající legislativy. Stejný názor zastává i Ministerstvo průmyslu a obchodu a Ministerstvo financí. Jde v první řadě o zákon o hospodářské soutěži a paragrafy týkající se nekalé soutěže v obchodním zákoníku. Podle obchodníků však dnešní legislativa vytyčuje k danému problému pouze všeobecný rámec a plně nepokrývá potřebu jasného zákazu prodeje za ceny pod pořizovací hodnotu. „Je zřejmé, že zákonodárci při tvorbě legislativy nepočítali s tím, že se situace tak vyhrotí. Zákony jsou příliš obecného charakteru nebo se vztahují na prodejce, kteří mají na trhu dominantní postavení. Prodejci, kteří používají tyto metody, ale většinou dominantní postavení nemají. Snaží se ho jejich prostřednictvím získat,“ uvedl Juračka. Prodeje pod pořizovací cenou se zdaleka netýkají jen potravinářského zboží, i když tam momentálně dráždí obchodníky nejvíc. Jde například i o distribuci zboží pro řemeslníky. Stejně tak se týká i oblasti cestovního ruchu. „V šechny kauzy, které se v oblasti cestovního ruchu objevily, s tímto problémem také souvisejí,“ podotkla Pískovská. Obchodníci upozorňují i na to, že tyto praktiky konkurenčního boje poškozují ipříjmovou část státního rozpočtu snižováním odvodu, respektive nárokováním daně z přidané hodnoty. Přitom je jasné, že tento jev nelze odstranit úplně. Existují nejrůznější výprodeje, v nichž se mnohdy s výraznou slevou prodává sezonní zboží. Výprodeje se týkají i potravin, u nichž končí lhůta spotřeby. Pro obchodníka je rozhodně výhodnější vyprodat na konci sezony sklad, u části zboží třeba pod pořizovací cenou, než neprodané produkty opatrovat nebo vyhodit.

NĚMECKÁ INSPIRACE

BRAND24

Tuzemským obchodníkům se nejvíc líbí, jakým způsobem s cenovou konkurencí zatočili v Německu. Tamní kartelový zákon mimo jiné zakazuje nabízet zboží a služby za cenu pod pořizovacími náklady, pokud to není věcně zdůvodnitelné. Zákaz se nevztahuje například na sezonní výprodej skladových zásob, ukončení podnikání, časově omezené akční nabídky a podobně. „V Německu je možné prodávat zboží pod ceny pořízení, ale v průměru celého roku musí být průměrná cena, za kterou obchodník zboží prodává, vyšší než cena pořízení,“ dodal Juračka. Pokud by podobnou úpravu přijali i tuzemští zákonodárci, zákazníci by nepřišli o levné zboží docela. Výprodeje a nejrůznější zlevňovací akce by zůstaly zachovány. Ostatní zboží by se pak už zřejmě nemělo prodávat s velkými cenovými rozdíly. Navíc by Svaz obchodu a cestovního ruchu chtěl, aby ze zákona o ochraně hospodářské soutěže zmizel v souvislosti se zákazem prodeje za ceny pod pořizovacími náklady pojem dominance. Cenovou válku by pak nemohli vést ani dva kupci v jedné ulici.

Problém prodeje zboží pod pořizovací cenou je aktuálním problémem i v rámci Evropské unie. Proti těmto praktikám přijaly konkrétní legislativní opatření i další evropské země, například Polsko a Slovensko. Unie problematiku prodeje zboží pod pořizovací cenou pro různorodost názorů jednotlivých států jednotně neřeší. Tento bod vypustila i z připravované směrnice k zákazu nekorektních komerčních praktik a řešení ponechala zcela na rozhodnutí národních vlád. Nebude se uplatňovat ani princip vzájemného uznávání. To znamená, že na prodej zboží dovezeného ze země, kde žádná opatření nejsou, do členského státu, kde nějaká regulace existuje, platí národní legislativa země prodeje. Ta bude uplatněna v případě kalkulace cen pod pořizovací náklady.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).