Obchodní centrum musí jít s dobou

17. listopadu 2011, 08:20 - Renata Lichtenegerová
17. listopadu 2011, 08:20

Pestrá nabídka obchodů, pár restaurací, dětský koutek. To, co stačilo k úspěchu obchodního centra ještě před pár lety, je dnes už samozřejmostí. Zákazníci i investoři začínají vyžadovat víc.

Foto: Radek Kalhous/MF Dnes/Profimedia

Až 30 procent prodejní plochy v evropských nákupních centrech je ve své současné podobě potenciálně zastaralých. Řada stávajících obchodních domů by se tak mohla už v roce 2018 potýkat s vážnými problémy a stát se nezajímavými pro zákazníky a následně i pro maloobchodníky a investory. Vyplývá to ze studie Retail 2020 poradenské společnosti Jones Lang LaSalle. „Na základě rozhovorů s našimi klienty z řad investorů v oblasti maloobchodu jsme vypracovali podrobný obraz toho, jak se bude maloobchod v Evropě v příštím desetiletí vyvíjet,“ říká Kevin Turpin, který v Jones Lang LaSalle vede oddělení průzkumu trhu pro střední a východní Evropu. Provozovatelé nákupních center by se podle něho měli do budoucna řídit několika zásadními trendy.

Internet nesmí být nepřítelem

Potenciální návštěvníci obchodních center jsou dnes na internetu. Především tam totiž hledají informace o nejrůznějších akčních nabídkách, službách i zábavě a stále větší část z nich tam rovnou i nakupuje. „Maloobchodníci a majitelé obchodních prostor musejí přestat vnímat internet jako externího konkurenta, a místo toho ho začlenit do svých obchodních modelů,“ míní Turpin.

Obchodní centra tak budou muset svou internetovou komunikaci se zákazníky stále vylepšovat. Nebude stačit jen informace o skladbě prodejen a otevírací době. Potenciální návštěvníci si budou přát stále větší servis, například možnost vybírat a zamluvit si některé zboží po vzoru internetových obchodů „na dálku“ z domova.

Obchoďák v chytrém telefonu

Vedle co nejkvalitnější prezentace a komunikace na internetu by nákupní centrum mělo s rozvojem moderních technologií „držet krok“ i v dalších oblastech. Například Wi-Fi síť, která je i v mnohých tuzemských obchodních domech již zdarma dostupná, začínají zákazníci považovat za standard. Provozovatelé proto hledají další cesty, jak centra co nejvíce propojit s elektronikou, kterou u sebe lidé nosí, například s takzvanými chytrými mobilními telefony. „Nově jsme návštěvníkům nabídli používání QR kódů, které jim umožňují dostat se k těm nejzajímavějším nabídkám okamžitě. Všude tam, kde zákazník vidí znak QR kódu, si může do svého telefonu naskenovat informace o produktu a recenze nebo různé soutěže, rozhovory a videa,“ uvádí příklad Iva Fišerová, marketingová manažerka pražského obchodního centra Nový Smíchov. Nejde přitom podle ní o agresivní reklamu, kterou se zákazníci v poslední době učí odmítat, ale vždy o informace, které jsou cílené a týkají se produktů, o které má konkrétní člověk zájem.

Přijďte se klouzat

Při rozhodování, kam zajít na nákupy, se lidé stále více zajímají o doplňkové služby, především o atrakce a zábavné programy pro děti, případně možnost odložit ratolesti do hlídaného dětského koutku. Bavit se ale chtějí i sami dospělí a zajímají je i jiné možnosti, než jsou restaurace a kino. Podle analytiků společnosti Jones Lang LaSalle budeme v příštích měsících a letech v Evropě svědky snahy provozovatelů prezentovat jejich obchodní centra jako ta „zaručeně“ nejlepší místa pro trávení volného času. Zákazníci budou i v tomto směru očekávat stále více a vzhledem k rostoucí konkurenci mezi obchodními domy si budou moci dovolit vybírat.

I v této oblasti přicházejí obchodní centra v Česku s novinkami. Příkladem je Šestka, která se nachází nedaleko Ruzyňského letiště a v posledních měsících prochází rozsáhlou rekonstrukcí z velké části zaměřenou právě na rozšíření zábavní funkce centra. Vedle změn v odpočinkové a stravovací zóně přibyl v centru tobogán, který je určen jak dětem, tak dospělým návštěvníkům. „Tato v zahraničních obchodních centrech oblíbená interiérová atrakce je zatím jediná svého druhu v Česku,“ říká Václav Jonáš ze společnosti CA Immo, která Šestku vlastní.

Zákazníky přivezeme

Aby přilákala co nejvíce zákazníků, budou muset obchodní centra v příštích letech posilovat také svůj regionální dosah. Podle analytiků tak můžeme očekávat nejrůznější reklamní kampaně a marketingové akce na vzdálenost, která dnes není úplně běžná. Ty obchodní domy, které se nenacházejí přímo na vytížených dopravních spojích, především na metru, budou do budoucna stále častěji zřizovat vlastní bezplatné dopravní linky, jako to už několik let činí například Europark v pražských Štěrboholech.

Kvalita obchodních center se bude v příštích letech posuzovat také podle toho, zda je jejich provoz ekologický. Tato otázka sice návštěvníky zatím příliš nezajímá, v očích investorů ale její význam roste. Trend „zelených“ budov, které nájemníkům šetří peníze za spotřebu energií, se v Česku zatím nejvýrazněji projevuje ve výstavbě moderních kancelářských ploch. Je ale pravděpodobné, že bude-li chtít developer obchodního centra přilákat investory, a tím každá cesta k zákazníkovi začíná, bude mu muset představit projekt energeticky nenáročné budovy.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Kdo vlastní naše pojišťovny?
5 věcí, které si pamatujte o dokumentárním akreditivu
Zdraží plyn v topné sezóně? Jaké faktory ovlivní jeho cenu?
Všude stejně: jak moc riskujete, když používáte univerzální hesla a pořád stejný PIN?
Kdy je vhodná doba pro přezutí a výměnu pneumatik
Auta
VW Arteon je sice moderní, ale výkonem na starší Passat CC…
Kvíz: Znáte tyto přezdívky modelů aut nebo jiných dopravních prostředků?
Galerie: Kdo je konkurencí pro šestiválcový Stinger GT? Nová Kia mnoho soupeřů nemá
Nové Audi A7 Sportback už je jen hybrid. A zatím bez dieselu
Kia Stinger oficiálně přijela na český trh. Je to auto, které má velký potenciál
Technologie
Velký přehled: Kdo vlastní naše pojišťovny?
GeForce GTX 1070 Ti už se objevují na fotografiích, prosáklo skóre v 3DMarku
Cnews FM: Microsoft vydal Windows 10 Fall Creators Update [podcast]
Vyšel Total Commander 9.10. Co je nového?
Philips začíná upgradovat své televizory na Android 7.0, na rozdíl od Sony ale ne všechny
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít