Obce chtějí nové zdroje energie

26. ledna 2010, 12:17 - Jan Barton
26. ledna 2010, 12:17

Spolupráce veřejných subjektů a soukromé sféry patří k modernímu tržnímu prostředí

Zájem o projekty obnovitelných zdrojů, především o výstavbu fotovoltaických elektráren, roste u obcí i u soukromých zájemců. Jejich provedení a financování však přináší mnoho problémů. Jak co nejvíce eliminovat byrokracii? Jak nejlépe nastavit podmínky spolupráce veřejné a soukromé sféry, která je nevyhnutelná?

Příklad

Názornou ukázkou je projednávaný projekt výstavby fotovoltaické elektrárny. Je dlouhodobý a umožňuje strategické partnerství soukromé a veřejné sféry. Pro obec by jeho provedení znamenalo pravidelný příjem, jenž zajišťuje potřeby občanů, služeb i rozvoj prospěšných aktivit. Kvůli jeho dlouhodobosti a charakteru však nemůže být zařazen jako veřejná zakázka. Byl však navržen postup, který přinesl výhody všem.
V první fázi bylo nutné revitalizovat pozemky bývalého vojenského areálu. Investor, který zvítězil ve výběrovém řízení na jeho využití, uzavřel s obcí takzvanou partnerskou smlouvu. Ta obsahovala všechny náležitosti týkající se budoucí spolupráce obce a investora. Poté byla založena akciová společnost, ve které měla obec minoritní podíl. Nová společnost pak přistoupila k partnerské smlouvě, čímž se stala nositelkou jasně stanovených práv a povinností při provádění projektu.
Obec prodá svůj podíl v účelově založené společnosti většinovému investorovi. Tím bude mít první, navíc daňově optimální zisk. Výměnou za něj se zavazuje, že na pozemcích umožní výstavbu – včetně zřízení věcného břemene k zajištění financování. Po zmíněných opatřeních lze začít s výstavbou, která trvá relativně krátkou dobu. Během ní bude vyčleněna část elektrárny se samostatným připojením a dle směnné smlouvy převedena do výlučného vlastnictví obce. Ta tím získá pravidelný výnos minimálně na dvacet let. Investor zase vlastnictví pozemků pod svou částí elektrárny a podíl na rozvoji a životě obce.

Praktické řešení

Vypadá to složitě, ale v obdobných případech jde o praktické řešení. Navíc je praktičtější než česká právní úprava, dle níž se externí zajišťování služeb řídí především zákonem č. 137/2006 Sb. o veřejných zakázkách. Dle něj by projekty měly být spíše krátkodobé a s jednorázovým plněním. To však lze v našem případě obtížně použít. Druhou možnou právní úpravou je koncesní zákon – respektive některá ustanovení zákona č. 139/2006 Sb.
Dodavatel však často nese i ekonomická rizika spojená s provedením a provozem předmětu veřejné zakázky. Tento režim je nyní využíván především k pokrytí větších transakcí. Velikost koncesí není omezená a lze je použít i na projekty obcí a krajů. Ty je však zatím využívají jen v omezené míře kvůli složité legislativě a obtížnému nalezení privátního partnera, jenž dodrží dlouhodobé závazky.

Problémy

Fotovoltaické projekty jsou náročné i na využití pozemků. Musejí mít totiž odpovídající přístup k síti. Problémem také bývá financování projektu. To lze provést takzvaným korporátním způsobem, v němž se klade důraz na hodnocení bonity investora projektu. A analyzují se jeho historické výsledky. Druhým způsobem je takzvaný projektový přístup. Projekt provede účelově založená společnost, která má vlastníky s odpovídající kvalifikací i zkušenostmi. To obvykle nesplňují začínající společnosti ani municipality. Dalším problémem je, že do společnosti musejí být vloženy vlastní zdroje – v míře, jež zajišťuje dostatečný závazek investora, rozumnou návratnost a následně komfort pro věřitele. Ten provedení většiny projektu umožní prostřednictvím seniorního financování, protože obce často zdroji nedisponují. Navíc se požadavky na vlastní zdroje v oblasti projektů obnovitelných zdrojů v poslední době zpřísnily. Důvodem je především velká fluktuace cen surovin, nejistota na finančních trzích a tlaky na změnu legislativy. Rychlé a pro všechny efektivní spolupráce lze dosáhnout pomocí uvedených principů. Spolupráce veřejnoprávních korporací a soukromé sféry je součástí moderního tržního prostředí. U menších projektů ji však často komplikuje současná právní úprava. Proto se používají specifická partnerství, která chrání veřejný subjekt před případnými negativními dopady tržních rizik i privátního partnera před politickými tlaky a dlouhodobějšími změnami.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Kdy budou Vánoce a vánoční prázdniny?
Přímá volba prezidenta ČR
Z e-shopu přivezli rozbité zboží?
4 nejznámější kryptoměnové burzy současnosti
Když končí platnost řidičského průkazu...
Auta
Seat dále navýší výkon Leonu Cupra. Příští rok dorazí…
Muzeum Citroën prodává část své sbírky. Jsou to samá krásná a zajímavá auta
Honda chystá na rok 2022 elektromobil, který se nabije za 15 minut
Kdo se stane evropským autem roku? SUV mají největší šanci, protože jich je většina
Kvíz: Poznáte auto jen podle předního světla?
Technologie
Cnews FM: Sžili jsme se s Firefoxem Quantum, nebo jsme ho vyhodili z okna? [podcast]
Další šikovná externí grafika s malými rozměry. Uvnitř je přitom desktopová GTX 1060
První týden s Android Pay: 90 % plateb mobilem provedli muži
EA byla příliš nenasytná. Některé země mikrotransakce ve hrách označují za formu gamblingu
Velký přehled slev na Černý pátek 2017 (průběžně aktualizováno)
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít