Nových osm kilometrů

01. října 2007, 00:00 - Marcela Honsová
01. října 2007, 00:00

komunikace R3 a R4 senátor Pavel Eybert:Moderní silniční spojení Prahy s Jihočeským krajem nabídne v budoucnu řidičům dvě alternativy. Dálnici přes Tábor a rychlostní komunikaci přes Písek. Otázkou zůstává, kdy budou konečně obě silnice hotové.

Předseda Sdružení pro výstavbu dálnice D3 a rychlostní komunikace R3 a R4 senátor Pavel Eybert: Moderní silniční spojení Prahy s Jihočeským krajem nabídne v budoucnu řidičům dvě alternativy. Dálnici přes Tábor a rychlostní komunikaci přes Písek. Otázkou zůstává, kdy budou konečně obě silnice hotové.

Jihočechy – ale nejenom je – by určitě zajímalo datum, kdy bude hotova dálnice z Prahy přes Tábor a České Budějovice k rakouské státní hranici. Minulé vlády slibovaly rok 2010, ale dnes je jasné, že to je nereálné datum.

V ideálním případě v roce 2013. Říkám to proto, že Rakušané zmiňují roky 2012, 2013, kdy dotáhnou dálnici z Lince k naší hranici u Dolního Dvořiště. Ovšem není tam nadefinován termín z české strany.

Už je jasné, kdy se letos otevře dalších pár kilometrů dálnice u Tábora?

Domluvený je 10. prosinec. Bude to 6,5 kilometru mezi Chotovinami a Meznem a 1,7 kilometru – zatím v polovičním profilu – od Mezna k Nové Hospodě. Pozor, to nemám na mysli Novou Hospodu u Písku, kde se nyní staví mimoúrovňová křižovatka k rychlostní komunikaci R4. Takže už na území Středočeského kraje dojde k napojení na mezinárodní tah E55. Ze současné trasy řidičům ubudou průjezdy dvěma vesnicemi, stoupáky, zatáčky, železniční podjezd, rozhodně je to zpříjemnění cesty do Prahy. V plném dálničním profilu bude trasa mezi Meznem a Novou Hospodou dostavena až v roce 2008.

Jste také členem výboru, který spolupracuje s poradenskou firmou Mott MacDonald na pilotním programu výstavby dálnice soukromým investorem, takzvanou metodou PPP.

Jde o 30,5 kilometru z Tábora do Soběslavi a ze Soběslavi na Bošilec. Připravili jsme podmínky pro koncesní smlouvu mezi zhotovitelem úseku a státem. Návrh je připravený, v říjnu by jej měla projednat vláda.

Můžete prozradit podstatné smluvní podmínky?

Vítězná firma by měla postavit přes 30 kilometrů dálnice za dva roky a dva měsíce a dalších třicet let by se o ni měla starat, udržovat ji. Předpokládá se, že by stát společnosti platil kolem 700 milionů korun ročně po dobu třiceti let a vlastně tak splácel postavenou dálnici, hradil její údržbu.

Existuje odhad, za jakou částku by mohla firma dálnici od Tábora k Bošilci postavit?

Někde mezi sedmi až jedenácti miliardami korun. To je opravdu odhad, bude záležet na firmě, která ten úsek takzvaně vysoutěží.

Bude mezi firmami zájem o stavbu, když v Česku zkušenosti s takovýmto typem spolupráce státu a soukromé společnosti nejsou?

Už dnes mohu říct, že je o to obrovský zájem. Velké banky mají hromadu peněz, velké firmy stojí o veliké zakázky. Mohu uvést, že minimálně deset nadnárodních firem bude mít zájem o postavení dálničního úseku.

Zkuste jmenovat stavitele, kteří budou mít zájem.

Skanska, Strabag, Swetelsky, Sekyra a podobně. Zájem o zakázku na 32 let je logický. To je pro firmu neskutečná jistota příjmu.

Je šance, že když se soukromý investor pro stavbu dálnice osvědčí, že se stejně budou stavět i zbývající úseky? To je další věc, o které se opravdu hovoří. Zda by firma, která vyhraje a bude stavět mezi Táborem a Bošilcem, mohla mít opci na další úseky. Neboli smluvní přednost postavit i další úseky jihočeské dálnice. Není příliš brzy takto rozhodovat? Například já s jihočeským hejtmanem a dalšími říkáme: vyřešme nejprve těch prvních třicet kilometrů, ať už to je. Ale státní fond dopravní infrastruktury i ministerstvo dopravy koketují s myšlenkou, že firma, která zvítězí v soutěži o tuto zakázku, by měla mít opci na další úseky dálnice až k rakouské hranici. Kdyby všechno běželo kolem dálnice z Tábora na Bošilec ideálně, ví se datum zahájení? Ministerstvo dopravy i sám ministr Aleš Řebíček hovoří o srpnu 2008. Harmonogram je nastavený. Kolik slibuje vláda peněz pro příští rok na jihočeské rychlostní komunikace a dálnici?**

Do úseku Mezno - Nová Hospoda na dokončení dálničního profilu přibližně 170, 180 milionů korun. Pak jsou to desetimilionové částky na přípravu a projekty. Jsou také slíbené peníze na rychlostní silnici od písecké Nové Hospody na Prahu.


Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Čtěte také

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Jak si zažádat o státní hypotéku ve 3 krocích
Kdy přestávají Evropané pracovat na stát?
Co je a k čemu slouží RPSN?
Jak si vyřídit termín svatby na úřadě i v kostele
Komentář: ČSSD - spící Růženka, či ďáblovo osidlo?
Auta
Ulička pro záchranáře se bude od října tvořit u levého…
Videodojmy: Mercedes-Benz Marco Polo Horizon 250 d
Studie pražského provozu ukázala zajímavé věci. Třeba že emisní zóny ničemu nepomohou
Nová Škoda Fabia je dražší, ale má lepší výbavu bez „švihadel“ a s klimatizací
Pět způsobů, jak převážet psy v autě. Plus pár rad pro kočku
Technologie
Jak poslat peníze do zahraničí? Na co dát pozor při bankovním převodu?
Další díra v CPU Intel. Chyby Foreshadow prolamují virtualizaci, SMM a ochranu paměti
Windows 10 Insider Preview build 17738 přináší další opravy
Oppo F9 je smartphone s nejhezčím výřezem v displeji
Prodeje OLEDů deklasovaly stagnující QLED
Hry pro příležitostné hráče