RENAULT UMÍ PŘINÁŠET NA TRH VOZY, KTERÉ VYTVÁŘEJÍ NOVOU SAMOSTATNOU KATEGORII. ZA NOVÝ SCÉNIC SICE TUHLE PRÁCI UDĚLAL UŽ V ROCE 1996 JEHO PŘEDCHŮDCE, ALE LETOŠNÍ NÁSTUPCE NESE TOLIK INOVACÍ, ŽE KATEGORII MINIMPV DÁVÁ DALŠÍ ROZMĚR.
Budete ho buď milovat, nebo zatracovat. Už jen kvůli designu vám ale nebude lhostejný. První dojem z exteriéru nového vozu Scénic je podobně osobitý, jako před časem budil emoce Vel Satis nebo Mégane. Robustnější Scénic si v šedivých ulicích - z jakéhokoliv úhlu - nikdo s žádným jiným vozem nesplete. Zvláště záď nese charakteristickou křivku. Za upozornění stojí rovněž úhel, kam až se dají otevřít přední dveře. Interiéru vévodí především prostornost a pak také na první pohled patrná palubní deska přesunutá do centrální pozice předního panelu. Rychloměr je přitom digitální a nabízí velké číslice. Ne však každý motorista tuto úpravu obdivuje. Za pochvalu přitom stojí konstatování, že údaj o rychlosti je čitelný při jakémkoliv osvětlení, silné polední slunce nevyjímaje. S potěšením asi řidiči uvítají přesunutí řadicí páky z podlahy do palubní desky, což přináší úsporu pohybu při každém řazení. Mírné rozladění při seznamování se s autem přinesly podivně krátké a masivní ovladače pod volantem. Stěrače i blinkry spouštějí příliš krátké a kumulovanými funkcemi zbytečně složité páčky. Naopak velmi příjemná spolupráce byla s elektrickou parkovací brzdou. Je možné, že ze začátku bude u konzervativnějších šoférů vyvolávat nedůvěru, velmi rychle se ale lze přesvědčit o její spolehlivosti a především lehkosti ovládání. Samostatnou kapitolou jsou odkládací plochy a přihrádky. K tomuto účelu jsou dokonce využity i prostory pod předními sedadly. Podobná pozornost je ovšem věnována i cestujícím v druhé řadě - k dispozici jsou tu i dva praktické sklápěcí stolky. Ne ve všech kategoriích je ale Scénic výjimečný. Průměrnou hodnotu má objem jeho zavazadlového prostoru. I tak jde ale o praktický prostor, který lze násobit složením druhé řady sedaček, která je dělená. Vůz s příjemně jistými jízdními vlastnostmi pohání vyvážená nabídka šestice motorů - tři jsou benzinové a tři diesely. Nejsilnějším vznětovým agregátem je 1.9 dCi s výkonem 88kW a s kombinovanou spotřebou kolem 5,8 litrů nafty na 100 kilometrů. Renault Scénic má velké šance dosáhnout úspěchu svého předchůdce. Je osobitý, nápaditý, prostorný i bezpečný. Lze dokonce předpokládat, že si i jako mírně ojetý bude dobře držet cenu. ČÍM VYNIKÁ? Pět hvězdiček - tedy maximální počet, nejvyšší hodnocení - z nezávislého „bouracího“ testu v mezinárodně uznávané laboratoři NCAP dělá z Renaultu Scénic pozoruhodné auto mezi zajímavými. I úrovní bezpečnostních výbav má Scénic celkem devět, a to už v základním provedení má osm, airbagů. NA CO TO AUTO JE? Renault Scénic odveze cokoliv a bude se v něm i pohodlně cestovat. Proto jde o vůz, který ocení drobnější podnikatel. Díky variabilitě interiéru přes týden může dobře sloužit podnikání a o víkendu odvézt rodinu. Nelze sice očekávat, že se pro Scenic jako pro svou vlajkovou loď nadchne vedení velké firmy, zato ale velmi vysoká úroveň pasivní bezpečnosti může být důvodem koupit tento automobil jako referentský. + KLADY * osobitý design * vysoká míra pasivní bezpečnosti * nabídka šesti motorů * mnoho odkládacích kapes a přihrádek - ZÁPORY * složité ovladače pod volantem * průměrný objem kufru * některé prvky designu příliš futuristické Zvláštní pozornost zaslouží výborně ovladatelná elektrická parkovací brzda TECHNICKÉ PARAMETRY A CENA**
Renault Scénic 1.4 16V
Obsah motoru 1390 ccm
Počet válců 4
Max. výkon 72 kW
Točivý moment 127 Nm
Maximální rychlost 174 km/h
Zrychlení z 0 na 100 14,3 km/h
Převodovka 5-manuální
Spotřeba ve městě 9,7l/100 km
Spotřeba na dálnici 6,0l/100 km
Spotřeba průměrná 7,3l/100 km
Provozní hmotnost 1395 kg
Délka 4169 mm
Šířka 1719 mm
Výška 1675 mm
Zavazadlový prostor 410 dm3
Objem nádrže 60 l
Cena 509 000 Kč