Nákladové nádraží Žižkov
Nákladové nádraží Žižkov
Autor: Martin Pinkas/Euro

Nový rekord: vývoz z Česka by měl letos dosáhnout na 4,3 bilionu korun

15. listopadu 2018, 15:18 - čtk
 Nákladové nádraží Žižkov
Nákladové nádraží Žižkov
Autor: Martin Pinkas/Euro
15. listopadu 2018, 15:18

Vývoz zboží z České republiky do zahraničí by měl letos vzrůst o dvě procenta na nový rekord 4,3 bilionu korun po loňských 4,2 bilionu. Bilance zahraničního obchodu by měla být opět kladná a dosáhnout plusu na úrovni 375 miliard korun po 443 miliardách korun loni. Řekl to místopředseda Asociace exportérů Otto Daněk.

Původně Asociace exportérů pro letošní rok odhadovala, že letos objem exportu nového rekordu nedosáhne. Hlavním důvodem letošního růstu vývozu je podle Daňka to, že koruna neposílila tak, jak se čekalo. Například ve středu koruna oslabila k euru nad hranici 26 korun a dostala se tak na nejslabší hodnotu od letošního července. K dolaru koruna oslabila na 23,01 koruny za dolar. Slabá koruna přináší exportérům vyšší výnosy.

Viceguvernér ČNB Mojmír Hampl na dnešním Exportním fóru v Mladých Bukách na Trutnovsku uvedl, že česká ekonomika zpomaluje a přibližuje se k rovnováze. „Vůz (české ekonomiky) jel vyšší než konstrukční rychlostí. Možná se přibližujeme rychlosti, která je udržitelná. Otázka pro mě je, zda brzdíme dost,“ řekl. Slabší kurz koruny podle něj sice ekonomice spontánně přidává plyn, ale výrobci jej neumí transformovat do vyšší výroby mimo jiné proto, že trh práce je vyčerpaný.

Dosud nejvyššího objemu exportu čeští výrobci podle Daňka letos dosáhnou přesto, že se nyní potýkají s výrazným nedostatkem pracovníků. „Už více než dva roky trpíme nedostatkem pracovních sil,“ řekl. Odhadl, že firmám nyní chybí až 400 tisíc pracovníků. Konkurenceschopnost českých výrobků v cizině podle Daňka snižuje i rychlý růst mezd, za kterým zaostává růst produktivity. „Někteří exportéři se tak dostávají do problémů se ziskovostí svých výrobků,“ podotkl.

Český export trvale roste od roku 2009. Od té doby se objem vývozu téměř zdvojnásobil a meziroční nárůsty činily v průměru 12 procent. Letošní růst o dvě procenta podle asociace svědčí o výrazném zpomalení až stagnaci poptávky po českých výrobcích v cizině. Hlavní signál o budoucí stagnaci vývozu v příštím roce podle Daňka dává automobilový průmysl, na němž je česká ekonomika enormně závislá.


Byznys s Německem posouvá Česko na žebříčku průmyslových velmocí


„Prodej osobních automobilů meziročně propadá o 4,7 procenta, náhradních dílů o 3,6 procenta a nákladních automobilů o 15,5 procenta,“ upozornila asociace. „Hospodářský cyklus se pohybuje ne vrcholu nebo je již za vrcholem,“ řekl Daněk.

Upozornil, že hlavní odběratelské země Německo a Slovensko stagnují. „Z pěti největších odběratelským zemí rostou jen Polsko a Francie,“ řekl. Vývozce podle něj v dalším období negativně zasáhne brexit, celní bariéry vytvářené americkým prezidentem Donaldem Trumpem, sankce mezi EU a Ruskem, slábnoucí růst čínské ekonomiky i nepřehledná situace v Turecku. Exportéři také čekají, že koruna bude v příštím roce posilovat.

Vývozce podle Daňka příští rok zasáhne i chystané zrušení karenční doby, tedy návrat k proplácení prvních tří dnů nemoci. „Zrušení karenční doby dál prohloubí nedostatek pracovních sil,“ míní Daněk.

Podle vlastníka strojírenské skupiny Wikov Industry Martina Wichterleho je problémem českého průmyslu to, že z velké části funguje jako námezdní síla pro zahraniční mateřské společnosti. Pro českého exportéra s vlastním produktem je podle něj nejnákladnější vybudovat si distribuční síť a získat reference. „Stát by měl proto primárně podpořit brand České republiky, že jsme inovativní země schopná dělat kvalitní produkty,“ řekl Wichterle na Exportním fóru. Odmítl doporučení exportérům, aby za každou cenu hledali nové trhy, zejména mimo EU. „Svět se rychle mění. Můžete si dělat strategie a priority, druhý rok to je ale úplně někde jinde,“ řekl.

Dále čtěte:

Vývoz slábne. Přebytek zahraničního obchodu klesl na 13,7 miliardy

Překážky českého rozvoje. Dohánění Západu je obtížnější než dřív

Česká ekonomika zůstává závislá na autech. Tvoří 12 procent vývozu

Český letecký průmysl se může stát významným tahounem ekonomiky

ČEB a EGAP by měly spadat jen pod ministerstvo financí. Změnu posoudí ČNB


Čtěte také

  Protesty v ekvádoru

Dolar zachránce. Zavedení americké měny uchránilo Ekvádor od osudu Venezuely

Ekvádor přežil pokus Rafaela Correy o vybudování socialismu 21. století. Exprezident se…

před 2 hodinami

Makrooko Miroslava Zámečníka

Spolehlivá německo-česká převodovka

Na výpadek vývozu velkého rozsahu není česká ekonomika připravena, ač muže nastat dříve,…

před 2 hodinami

Praha  Nový byt, ilustrační foto

Neobydlených bytů v Praze je 46 tisíc. Skutečný počet může být nižší, tvrdí expert

Podíl neobydlených bytů na celkovém bytovém fondu v Praze jsou nižší jednotky procent.…

před 2 hodinami

Šéf Consequ Jan Vedral

Šéf Consequ Vedral: Optimismus na burzách ještě nekončí

Tradiční nedůvěra mizí, Češi už do akciových a smíšených fondů vložili přes 300 miliard…

před 2 hodinami

 Ilustrace k eseji Diagnóza z pravěku

Esej: Diagnóza z pravěku

Současní socialisté stejně jako jejich předchůdci cíleně likvidují institut soukromého…

před 2 hodinami

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Školní prázdniny v roce 2019/2020: kdy se mohou děti těšit na volno?
Čeho se nejvíce bojí začínající řidiči?
O kolik je zboží z DM drogerie v Česku dražší než v Německu?
Co když srazíte autem nějaké zvíře?
Počítač, internet a děti: Ano, či ne?
Auta
Autojeřáb AD 28 unese skoro svoji vlastní hmotnost. A to…
Plug-in hybridy nemusí být jen osobní. Ford nabízí dobíjecí Transit s tříválcem
U starších modelů Tesla přestává fungovat středový displej. Je to mnohem větší problém, než si myslíte
Připravují se elektrické dodávky od PSA
Galerie: Na návštěvě v Lingottu, bývalé továrně Fiatu s oválem na střeše. Je fascinující
Hry pro příležitostné hráče