Menu Zavřít

Nový druh

3. 3. 2010
Autor: Euro.cz

X1 má skvělé jízdní vlastnosti řady 3 ve voze SUV

Automobilka BMW prezentuje model X1 jako zcela nový druh auta. Technicky vzato zapadá do škatulky s nápisem sportovně užitkový vůz (SUV), avšak při bližším pohledu vyniká několik zajímavých vlastností, které z něj dělají opravdovou novinku.
Předně je třeba poznamenat, že X1 nestojí na platformě jedničkové řady, nýbrž čerpá z techniky řady 3. To znamená více prostoru uvnitř vozu zejména v podélném směru. Délkou necelých čtyř a půl metru je X1 srovnatelný například s Volkswagenem Tiguanem či Fordem Kuga, avšak výškově je o dobrých patnáct centimetrů menší. To se výrazně projevuje na jízdních vlastnostech.
Vnitřní prostor vozu je zpracován až nezvykle luxusním způsobem. Dokonce lze říci, že X1 v tomto ohledu překonává svého většího sourozence X3. Použité materiály a ergonomie posouvají BMW o třídu výš, než tomu bylo zvykem. Mnichovští designéři se zcela vyrovnali svým konkurentům z firmy Audi, jejichž interiéry byly doposud zřejmě nejlepší na světě. Jak místo na sedadlech vpředu i vzadu, tak skvělá ergonomie prostoru řidiče snesou bez problému přímé srovnání s trojkovou řadou. Zavazadlový prostor sice není premiantem třídy, pro každodenní použití však s přehledem stačí, zejména díky pravidelným tvarům a nízké nakládací hraně.
S BMW X1 je lepší zábava na silnici než na parkovišti supermarketu. Na SUV extrémně nízká stavba přispívá skvělým jízdním vlastnostem. Spolu s přesným a citlivým řízením, které pečlivě informuje o limitu přilnavosti, si člověk za volantem připadá jako v sedanu – gumové chování „esúvéček“ a kymácení v zatáčkách se nekonají, mimo jiné díky moderní technologii použitého trojkového podvozku. X1 projíždí ostré zakroucené okresní silnice rychlostí, jakou by se konkurenční SUV dávno vysypalo do příkopu. Vynikajícím nastavením tlumičů zvládá auto i rozbité povrchy, a to přes tvrdé dojezdové pneumatiky „runflat“ a sportovní charakter nastavení tlumení. Ostré a neúnavné brzdy podtrhují skvělé pocity z řízení tohoto vozu. Jen odhlučnění motoru by mohlo být lepší. Diesel sice proniká do kabiny svým hlukem až od vyšších otáček, jenže jeho akustické naladění není tak elegantní, jako jsou toho schopni vývojáři u jiných modelů. To je ale na celém autě asi tak jediný podstatný nedostatek. Sladění motoru s automatickou převodovkou je totiž ideální. V běžných situacích převodovka pracuje přesně, včas a sametově. Přes možnost řadit pádly pod volantem se nutkání vysvětlit vozu své záměry nekoná, a to dokonce ani při předjíždění. Stejně tak pohon čtyř kol xDrive s lamelovou elektronicky řízenou spojkou pracuje dostatečně rychle nato, aby člověk nepoznal rozdíl od permanentního pohonu 4 x 4.
Dobře nastavená je i cenová politika, kterou BMW na svůj nejnovější model aplikuje. Základní cenovka na sedmi stech tisících sice působí jako dost vysoká, obzvláště v přítomnosti oné jedničky v názvu vozu, při bližším zkoumání ceníku však vytanou zajímavá fakta. Předně je X1 pohodlnější a rychlejší než větší model X3, který už čeká na svého nástupce. Stejně tak interiér je luxusnější a lépe zpracovaný. X1 je také o sto tisíc levnější než kombi řady 3, a to při lepších užitných a srovnatelných jízdních vlastnostech. Přidáme-li díky rozměrům přirozenou obratnost ve městě a vynikající design, nemá toto auto dnes na trhu de facto konkurenta. Tím pádem je vyšší cena nejspíš ospravedlnitelná.

Klady
Vzhled
Interiér
Podvozek
Motor a převodovka
Jízdní vlastnosti
Komfort

zápory
Odhlučnění motoru

BRAND24

tabulka:
BMW X1
Motor dvojitě přeplňovaný dieselový řadový čtyřválec
Výkon 150 kW
Objem 1995 ccm
Převodovka automatická šestistupňová
Nejvyšší rychlost 223 km/h
Zrychlení 0–100 km/h 7,3 s
Spotřeba 7,8/5,5/6,3
Cena 978 900 (testovaný vůz)

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).