Menu Zavřít

Novinka ne jen pro řidiče náklaďáků

25. 2. 2008
Autor: Euro.cz

PRŮKAZ ZPŮSOBILOSTI - Od 1. dubna musí mít profesionální řidiči vozidel nad 3,5 tuny takzvaný průkaz způsobilosti. Novinka se ovšem vztahuje i na těžší osobní automobily, které jsou vybaveny tažným zařízením.

Od 1. dubna budou muset mít někteří řidiči takzvaný průkaz způsobilosti. Novinka zasáhne do profesního života všech firem a řidičů, kteří usedají za volant vozidla o celkové hmotnosti nad 3,5 tuny. Tento průkaz ale budou muset mít i řidiči vozidel do 3,5 tuny s tažným zařízením, pokud hmotnost celé soupravy převýší 3,5 tuny. To, že auto momentálně jede bez přívěsu, přitom nikdo neřeší.

Průkaz způsobilosti budou moci získat řidiči na školení, které se ale nevztahuje na dosavadní řidiče profesionály. Pokud ti již osvědčení profesní způsobilosti vlastní, pouze si ho vymění za nové a budou chodit jen na pravidelná školení.

Řidiči zpátky do lavic

Za určitých podmínek jsou ale od vstupního školení osvobozeni i čerství řidiči. V jejich případě je pro uplatnění výjimky nutné, aby získali řidičské oprávnění v období od 1. října 2007 do 10. září 2008, půjde-li o kterékoli řidičské oprávnění k řízení autobusů (skupiny D a D+E nebo podskupiny D1 a D1+E), nebo v období od 1. října 2007 do 10. září 2009, půjde-li o oprávnění k řízení náklaďáků (skupiny C a C+E nebo C1+E, kromě podskupiny C1). Podobně jsou osvobozeni i ti, kdo do 10. září 2009 získají řidičské oprávnění podskupiny C1.

Většinu nových řidičů profesionálů ale čekají od dubna 2008 povinná vstupní školení. Jde o 280 nebo 140 hodin. Absolvování školení bude podmínkou pro získávání průkazu způsobilosti řidiče, bez kterého se v budoucnu v Evropské unii profesionální řidiči náklaďáků a autobusů neobejdou.

Poměrně drahá zábava

Veškeré náklady na vstupní školení, závěrečnou zkoušku či vydání průkazu si řidič platí sám. Cena přitom začíná na 60 tisících korunách. Samozřejmě existuje možnost, že toto školení za řidiče zaplatí jeho zaměstnavatel. Ten ale nebude mít žádnou jistotu, že jim takto zasponzorovaného řidiče nepřetáhne konkurenční firma. „Tady by byla jedině možnost podepsat s řidičem, kterému zaplatíte školení, že může odejít až po určité době, jinak si náklady zaplatí sám,“ říká generální tajemník Sdružení autodopravců Česmad Bohemia Martin Špryňar.

Nový zákon obsahuje také jednu perličku. Průkaz způsobilosti potřebují téměř všichni řidiči profesionálové s výjimkou těch, kteří jedou s nákladním autem jen pro svou vlastní potřebu. „Nepotřebují to, pokud používají nákladní vozidla a autobusy pro vlastní potřebu, tedy nikoliv za úplatu. Řidiči těchto vozidel navíc nemusejí mít psychologické vyšetření. Jeden to potřebuje, a druhý ne,“ diví se předseda Profesionálního sdružení autoškol Zdeněk Hlavatý.

VÝJIMKY ZE VSTUPNÍHO ŠKOLENÍ

Zákon po určitou přechodnou dobu přiznává výjimky z povinnosti absolvovat vstupní školení. Ušetřit peníze a čas tak mnohým paradoxně pomůže autoškola. Těm, kteří nemají řidičák na náklaďák nebo autobus a výhledově o něm uvažují, se určitě vyplatí udělat si ho nejpozději do 10. září 2009 (náklaďák), respektive do 10. září 2008 (autobus). Těm, kteří řidičák na náklaďák nebo autobus už mají, ale dosud jako profesionálové nejezdili a nemají tak osvědčení o profesní způsobilosti řidiče, lze zase doporučit, aby se do konce března 2008 podrobili zdokonalování odborné způsobilosti s přezkoušením, a získali toto osvědčení nebo alespoň nárok na jeho vydání.

BRAND24

Informovanost mezi řidiči není velká

Předseda Společenství autodopravců Čech a Moravy Bedřich Danda si myslí, že řada řidičů vůbec nemá tušení o nových povinnostech. „Pokud osvědčení nebudou mít již 1. dubna, budou podle našich informací nezpůsobilí profesionálně řídit vozidlo. To by v praxi znamenalo, že policisté by jim mohli na místě jeho řízení zakázat,“ říká Danda. Ten také varuje před jízdou s vozem do hmotnosti 3,5 tuny a tažným zařízením. „Situace se soupravami s hmotností nad 3,5 tuny je však o to závažnější, že se bude týkat obrovského počtu firemních vozidel, včetně těžších osobních, pokud budou mít závěsné zařízení umožňující připojit dvoutunový přívěs. Budou také muset mít tachograf,“ pokračuje dále. Podle jeho slov navíc není ani zanedbatelný fakt, že řidiči nebudou mít čas tak rozsáhlé školení vůbec absolvovat.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).