Menu Zavřít

NOVINEK MÁLO, FABIA ZÁŘÍ

24. 7. 2001
Autor: Euro.cz

Parket ovládly fúze a internet

Reportéři týdeníku Euro minulý týden prošli autosalónem ve švýcarské Ženevě. Ten možná motoristické fandy letos zklame - není zde příliš mnoho automobilových novinek. Na druhou stranu tady tři největší automobilky oznámily, že do jejich obchodů vstoupí internet, který bezpochyby postupně změní tvář prodejů, zřejmě výrazně omezí počet dealerů a především podstatně sníží náklady. Automobilky v Ženevě předvedly sice skoro tři desítky světových premiér, často se však jednalo jen o nové verze již osvědčených typů. Novináři a návštěvníci se tak zatím mohli bavit spíše sháněním kuloárových informací nebo honičkou za bývalým závodníkem Formule 1 Nikim Laudou. Ten si v úterý přišel prohlédnout mimo jiné i stánek Škodovky. Její expozice je větší než ukázka produktů leckteré z japonských firem a jsou v ní nové verze fabií. Na fabii zaútočí agila. V segmentu malých vozů nejzajímavější a vlastně jedinou ženevskou novinkou je lidový vůz Opel Agila, který se bude vyrábět v Polsku. Pod jeho kapotou mají být motory 1,0 a 1,3 litru, cena základní verze má činit v přepoč-tu 298 tisíc korun. Tedy asi o sedmnáct tisíc korun více než nejjednodušší Opel Corsa a o osmnáct tisíc korun více než dosud nejlevnější model fabie. Mladoboleslavský výrobce ovšem vyrukoval do boje s ještě levnější verzí malého automobilu. Vedení Škody-VW se totiž rozhodlo dodávat pod jeho kapotu motor o obsahu 1,4 litru s výkonem šedesáti koní (44 kilowattů), který se zatím montoval jen do větší octavie. Cena tohoto vozu bude činit 259 400 korun, tedy ještě o zhruba dvacet tisíc korun méně. „Chceme vyjít vstříc poptávce ve východní Evropě, která žádá co nejlevnější auta, říká člen představenstva Wilfried Bockelmann. Fabia láká i náročné. Pro Evropskou unii je naopak z velké části určena další nová motorová verze fabie - nejvýkonnější turbodiesel 1,9 TDI s dvaasedmdesáti kilowatty. Stejně tak návštěvníky v Ženevě zaujme nejatraktivnější karosářská kreace Škodovky - sportovní studie Fabia Geneva s dvoulitrovým motorem. Dává tušit, že fabia nemusí být jen užitečným autem pro rodinné nákupy. Pro ty se ostatně bude lépe hodit Fabia Combi, jejíž premiéra je očekávána na podzim v Paříži. To platí i o novém faceliftu octavie, tedy o změně její čelní masky. „O tom však ještě není rozhodnuto, se změnou vzhledu budeme opatrní, dodává Bockelmann. Octavia jako tahoun škodováckých prodejů se tak ve Švýcarsku blýskla hlavně svojí pancéřovanou verzí. Felicia je popelkou. Ženevská expozice Škody předvádí i felicii - v podobě jednoho modelu zastrčeného stranou pod mezipatro expozice. Nad tímto osvědčeným vozem visí Damoklův meč zastavení výroby. Felicia už totiž nedokáže splnit zpřísněné emisní limity Evropské unie. „Příští rok se už do západní Evropy vyvážet nebudou, říká mluvčí Škody Milan Smutný. A tak se může stát, že se v roce 2001 zastaví i produkce pro východní Evropu a budou se doprodávat pouze kusy vyrobené letos. „Ovšem stejně tak může felicia žít ještě několik let, upozorňuje Bockelmann. Novinky ve vyšších patrech. Další nové modely pocházejí hlavně z kategorií dražších víceúčelových vozů pro volný čas, velkoprostorových rodinných automobilů a luxusních limuzín. Mercedes-Benz ukazuje prodlouženou verzi třídy S - Pulman 600, Peugeot vlajkovou loď s označením 607 (ta už ovšem měla premiéru v lednu v Bruselu) a Nissan novou Maximu QX. Ženeva také předvádí vozy budoucnosti - třeba Mazdu RX-EVOLV poháněnou rotačním Wankelovým motorem a prototyp Renault Koleos s hybridním pohonem. Bavorské BMW uvedlo evropskou premiéru kupé trojkové řady včetně „laděného dvojčete s označením „em a novým třílitrovým turbodieselem. Devět pro Evropu nových modelů představuje v Ženevě i americký Chrysler. Třeba sedan Chrysler Sebring určený pro evropského zákazníka. Opel zase letos uvede na trh limitovanou sérii dvoumístného roadsteru Speedster. Lehký motor o obsahu 2,2 litru mu uděluje maximální rychlost až 220 kilometrů v hodině. Ford zaujal další verzí velkoprostorového vozu Galaxy. O fúzích se mluví. V Ženevě se hodně hovořilo o možných fúzích automobilek. Renault jedná v Koreji údajně o převzetí Samsung Motors a GM a Ford bojují o zadluženou Daewoo Motors. V odborných kruzích se mluví o tom, že německo-americký koncern by mohl převzít italského Fiata, francouzský PSA Peugeot Citroen nebo japonskou Hondu. Minulé pondělí šéf společnosti Jürgen Schrempp popřel pověsti, že jedná o koupi PSA, severoamerický šéf DaimlerChrysler Holden však poté řekl, že s ohledem na segment malých vozů zkoumají různé možnosti včetně akvizice. Mluví se rovněž o tom, že potenciálním cílem kolosů, jako GM nebo Volkswagen, by se mohla stát bavorská BMW, oslabená ztrátami své britské akvizice Rover. Pozorovatelé však upozorňují, že rodiny, které evropské firmy kontrolují - Quandtové u BMW, Peugeotové u PSA a italská dynastie Agnelli u Fiatu - s prodejem nijak nespěchají, protože automobilové trhy prožívají překvapivě dlouhý rozkvět. Ve hře je i internet. Do automobilismu vstupuje také internetová revoluce. Velká trojka automobilek General Motors, Ford a DaimlerChrysler udala v Ženevě tón, když oznámila, že k organizaci nákupů od dodavatelů v hodnotě kolem 240 miliard dolarů ročně založí jednotnou internetovou burzu, a pozvala k účasti na tomto projektu, slibujícím ušetřit miliardy dolarů na nákladech, i další konkurenci. Záměr připojit se již oznámil francouzský Renault se svým japonským partnerem Nissan Motor. K americkému projektu se však na ženevské prezentaci pro tisk odmítl připojit největší evropský výrobce Volkswagen.

Felicia možná bude žít déle Škoda Felicia má před sebou podle novinářských spekulací maximálně rok života. Příští rok totiž nemá šanci splnit přísné emisní limity Evropské unie. Octavia má zase podle „zaručených zpráv změnit tvář už na podzim. A kdy přijde na trh Fabia Combi? Na ženevském nábřeží jsme si v hale hotelu De la Paix sedli s členem představenstva Škody Wilfriedem Bockel-mannem. Podle tohoto manažera německého koncernu, který má pod palcem technický rozvoj společnosti, však zatím není o ničem rozhodnuto.

Má felicia před sebou skutečně tak krátkou kariéru? To nyní opravdu nevíme, může klidně přežívat ještě dva, tři nebo i čtyři roky. Dnes nevypadá například česká ekonomika moc dobře a kdekdo žádá co možná nejlevnější auto. Takže nezáleží na nás, ale na vývoji trhu.

Ovšem splnit limity přísné normy Euro 3 se felicii nemůže podařit. To v žádném případě. Ovšem stále ještě můžeme v unii rok prodávat. A potom jsou tu východní trhy.

Pokud by výroba v Čechách skončila, nebude se pokračovat ještě v Sarajevu, Polsku a Rusku? Sarajevo je pouze montážním závodem, takže když skončí produkce v ČR, felicia skončí i tam. Výroba v dalších zemích je nejistá. Poptávka by sice byla, ale je tu problém - když někde prodáváte staré auto, má to nepříznivý dopad na image celého koncernu.

Octavia se už vyrábí čtyři roky. Kdy změníte její tvář? Na trhu je octavia vidět ve skutečnosti pouze dva roky, takže to není zas tak staré auto. Stále se výtečně prodává a nic nás netlačí měnit její vzhled. Pochopitelně, že se každé auto jednou změnit musí, je ale třeba zachovávat opatrnost. Výrobku jdoucímu dobře na odbyt může změna uškodit. Rozhodně se budou brzy některé věci měnit - barvy nebo interiéry - ale se změnou vzhledu budeme opatrní.

Bude mít octavia delší životnost než ostatní auta? Říká se, že jeden model se může prodávat sedm let. Neřekl bych, je ovšem pravdou, že verze combi se prodává v západní Evropě lépe než její konkurenti. V západní části Německa se její prodeje dokonce ztrojnásobily. Takže octavia může mít dlouhý život.

Proč tady v Ženevě ještě není Fabia Combi? Zatím nejsme schopni naplnit ani poptávku po základních verzích fabie, natožpak po jejích různých variantách. Zatím nás plně zaměstnává tento rozběh prodeje, nemůžeme slibovat na veletrhu věci, na které nemáme kapacitu. Například zrovna tento týden jsme začali s prodejem fabie ve Švýcarsku, čeká nás Dánsko, Holandsko, Rakousko a další.

BRAND24

Klienti Volkswagenu čelili v únoru nedostatku náhradních dílů. Příčinou byly logistické problémy při otevírání nových skladišť v Kasselu a také v Mladé Boleslavi. Přetrvávají ještě tyto potíže? Ne, vše už jsme vyřešili. Teď už dodáváme díly včas.

Český stát chce údajně za svůj třicetiprocentní podíl ve Škodě dvanáct miliard korun. Je to pro Volkswagen přijatelná cena? Tyto záležitosti nemůže posuzovat představenstvo Škody, ale pouze její vlastníci. Můžeme něco doporučit, ale záleží na jednáních vlády a vlastníků. Na tyto věci nemá technický pracovník, jako jsem já, žádný vliv.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).