Nové vlaky budou podmínkou jen na části liberalizovaných tratí

21. dubna, 13:53 - čtk
21. dubna, 13:53

Nové vlaky bude od zájemců ministerstvo dopravy požadovat jen pro část výběrových řízení na nové dopravce na železnici. V ostatních případech bude vyjednávat s Českými drahami (ČD), aby v soutěžích mohly uplatnit nynější vozidlový park, který státní dopravce v minulosti modernizoval. Zároveň úřad zvažuje státním ČD vyplácet peníze za udržování záložní flotily vozidel pro případ krizových situací.

Podmínkou otevírání železničního trhu je dále zajištění prodeje jízdenek platných pro všechny dopravce. Pokud na trati jezdí dva dopravci, měl by mít cestující možnost koupit si jízdenku jen pro jednoho dopravce, nebo jízdenku platnou u obou. Její cena by se odvíjela od počtu ujetých kilometrů, uvedl ředitel odboru osobní dopravy na ministerstvu dopravy Ondřej Michalčík.

Požadavek na nediskriminační přístup vůči Českým drahám vznesli zástupci vlády, zaměstnanců a zaměstnavatelů na dubnovém zasedání tripartity. Předseda Českomoravské konfederace odborových svazů Josef Středula vyjádřil obavu, že se český železniční trh liberalizuje, současně ale bude národnímu dopravci zapovězen vstup na ostatní trhy, tedy Francie, Německa či Rakouska.

České dráhy si na nerovný přístup stěžovaly v dosavadních výběrových soutěžích. V posledním případě to bylo u linky mezi Plzní a Mostem, kdy se dopravce zastal Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Ten jako diskriminační uznal skutečnost, že České dráhy jako jediný dopravce musí uznávat režijní jízdné ostatních železničních zaměstnanců, například Správy železniční dopravní cesty.


Tripartita se obává dopadu liberalizace na České dráhy:

Liberalizace železničního trhu nemá diskriminovat ČD


Ministerstvo dopravy v koncepci schválené vládou nedávno vytipovalo šest železničních tratí, na kterých chce do konce roku 2021 nového provozovatele železniční dopravy. V dalším návrhu vypracovalo harmonogram postupných výběrových řízení na zbytek tratí, soutěže na poslední linky měly být v roce 2033.

Příkladem úspěšné liberalizace železnice v Evropě je podle Víta Janoše z dopravní fakulty ČVUT Bavorsko. Zde se podařilo prostřednictvím veřejných soutěží významně snížit dotace na provoz železniční dopravy a zároveň zvýšit objem přeprav a zkvalitnit úroveň poskytovaných služeb. Zapojení alternativních dopravců do systému přitom významně nepoškodilo státního dopravce, jehož dceřiná firma DB Regio vyhrála 19 ze 36 pořádaných soutěží.

Čtěte dále:

Čtyřmiliardový tendr na dodávky nafty pro České dráhy vyhrál Unipetrol

České dráhy nakoupily starší rakouské vagony. Za téměř půl miliardy

Dráhy chtějí lepší lokomotivy, za pronájem dají 1,3 miliardy


Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Když za škodu může sport...
O dědictví IV: Dědit, či darovat?
3 věci, na které není dobré zapomínat před odjezdem na služební cestu
Daňové přiznání za rok 2017: Změny u daňového zvýhodnění na děti a daňového bonusu
Bez potřebné doby pojištění vám důchod nedají
Auta
Kvíz: Víte, co se děje, když se na přístrojové desce…
Arrivo je systém, díky kterému pojede i Dacia Duster nebo Fabia 1.2 HTP 320 km/h
Škoda Superb 2.0 TSI 4×4 vs. BMW M760Li xDrive: Přesné porovnání neporovnatelného
Že je elektrická nákladní Tesla revoluční? Kdeže, elektrická Avia tu byla už dávno
Pokuta za pád z kola? Absurdní, ale ne víc než jiné pokuty za nehodu [komentář]
Technologie
Mlácení dělníků, smrt v kantýně aneb Jak se dělá iPhone X
Nereferenční Radeony Vega konečně tady? PowerColor chystá vydání před koncem listopadu
Cnews FM: Platíme mobilem s Android Pay. Vydrží nám to? [podcast]
Desky platformy Intel Z390 už existují. V Sandře se objevil model od SuperMicro
Velký přehled slev na Černý pátek 2017 (průběžně aktualizováno)
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít