Menu Zavřít

Nové příležitosti pro byznys přináší Brazílie

19. 11. 2009
Autor: profit

Brazílie se tvrdě hlásí o roli jednoho z tahounů globální ekonomiky. Země pestrých karnevalů je ale také velkým a rostoucím trhem.

Autor: www.zettenner.fot.br

Ten navíc podpoří masivní investice do konání sportovních akcí celosvětového významu. Bez šancí si ukrojit z mnohamiliardového koláče není ani Česko.

Přetahovaná o miliardové zakázky do infrastruktury pro mistrovství světa ve fotbale v roce 2014 a letní olympijské hry o dva roky později právě začíná. České firmy nejsou bez šancí, největší jihoamerická země je bere jako důvěryhodné partnery z Evropské unie. „Klíčové pro úspěch je většinou najít místního partnera nebo přenést výrobu sem,“ radí ředitel zahraniční kanceláře CzechTrade v São Paulu Martin Lošťák českým exportérům. Brazilská ekonomika loni dosáhla růstu o 5,5 procenta, mírně poroste i letos a v příštím roce má hrubý domácí produkt vzrůst podle odhadů o 4,5 procenta.

Brazilský hrubý domácí produkt odpovídá součtu ostatních latinskoamerických zemí. „Země přitahuje investice, místní měna sílí, vnitřní trh je téměř nenasytný. Důležitou roli hraje také silně protekcionistická dovozní politika, která téměř znemožňuje dovézt cokoli, co se zde vyrábí,“ uvádí Lošťák. Prostor pro spolupráci je podle něj především ve vyspělých technologiích, jejichž přesun tamní vláda podporuje, a v investičních celcích. Podle Lošťáka vyvážejí české firmy hlavně komponenty motorových vozidel a letadel, strojírenské zboží, sklo, plasty a kaučukové výrobky.

Historicky nám zde dobré jméno udělaly Škoda, ČKD či Jawa. „To je v dnešní době stále ještě komparativní výhodou, která ovšem může brzy být v konkurenci zapomenuta,“ nabádá.

ČESKÝ VÝVOZ DO BRAZÍLIE
rok - objem 2004 - 93,8 mil. USD 2005 - 188,0 mil. USD 2006 - 180,8 mil. USD 2007 - 225,7 mil. USD 2008 - 314,6 mil. USD 2009 - 120,3 mil. USD x) x) údaje za leden až červenec Pramen: ČSÚ

V Brazílii vidí významný potenciál i Hospodářská komora ČR. „Nezapomeňme, že s pomocí tehdejšího Československa bylo v Brazílii postaveno množství cementáren a elektráren. Na tuto tradici navazujeme a snažíme se pořádáním seminářů či obchodních misí maximálně ulehčovat českým podnikatelům vstup na brazilský trh,“ říká prezident komory Petr Kužel.

Sport za 100 miliard

Brazilská kasa je k fotbalovým fanouškům tradičně štědrá, tucet pořadatelských měst mistrovství světa 2014 vysype celkem 60 miliard dolarů. Největší investice se budou týkat infrastrukturních projektů, počítá se ovšem i s dalšími oblastmi, jako ubytování, zdravotnictví a bezpečnost, ale například i s telekomunikacemi či systémy kompatibility kreditních karet. Letní olympijské hry přinesou další investice ve výši 21 miliard dolarů. Hlavně se bude investovat do výstavby a rekonstrukce metra, příměstských železnic, letiště, autobusové dopravy.

Rozsah plánovaných prací je enormní a skýtá příležitosti i pro české firmy, které mají šanci podílet se na realizaci infrastrukturních projektů výhradně svou účastí v nadnárodních konsorciích. Čeští diplomaté již posílili kontakty s představiteli států São Paulo, Rio de Janeiro, Ceará, Pernambuco a Distrito Federal, kde se snaží podpořit české firmy při jejich snaze o účast na infrastrukturních projektech. „Zejména v případech São Paula a Rio de Janeira se jedná o intenzivní kontakty. Během posledních měsíců se uskutečnilo několik jednání s tamními představiteli vlády pro rozvoj, dopravu i vedením místního metra,“ podotýká Petr Kvaček z českého velvyslanectví v Brazílii.

České firmy již zbrojí

Významné aktivity v Brazílii má například společnost Centroprojekt, která tam dodává technologické soubory pro úpravny vody, čistírny odpadních vod a systémy na čistění ovzduší. Dceřinou společnost Centroprojekt do Brasil založila v roce 2001. „Z počátečních 17 pracovníků a obratu v přepočtu 200 milionů korun se dostala k dnešním více než dvěma stovkám pracovníků a obratu 1,5 miliardy korun,“ líčí generální ředitel Centroprojektu Vladimír Kudela.

Firma se po nástupu krize začala výrazně orientovat na dodávky pro petrochemický průmysl. „Naším klíčovým zákazníkem se tak stal Petrobras. Naší strategií do budoucna je si tohoto mimořádně prestižního zákazníka udržet,“ dodává. Další šance přirozeně vidí v souvislosti s uvedenými sportovními svátky, i když konkurence bude velmi silná. Zároveň upozorňuje na řadu úskalí číhajících v tomto teritoriu. Základním problémem je udržení rozpočtových nákladů v průběhu realizace projektu. „Brazilské stavební a montážní firmy využijí každé příležitosti k jejich navýšení, ať už jsou záminkou zpoždění vyvolaná investorem, stávky, období dešťů či jakákoli jiná příčina stěžující práci,“ vyjmenovává.

BRAND24

Naučte se i jména fotbalistů!

Brazílie dýchá fotbalem a bez něj by snad zemřela. To se promítá i do obchodních jednání. „K všeobecnému povědomí pak přispívají i jména fotbalových hráčů,“ dodává Lošťák. Přes tuto trochu dětinskou vášeň se však brazilské podnikatele rozhodně nevyplácí podceňovat. Brazilští byznysmeni jsou podle CzechTrade seriózní a rozlišují kvalitu. Jsou také patřičně sebevědomí a zvyklí na jednání na vysoké úrovni. „Zdejší přístup se nám může zdát neformálním, je běžné vést důležité jednání při pracovním obědě a oslovování partnerů jménem, případně titulem a jménem,“ popisuje Lošťák. Velkou výhodou je znalost portugalštiny nebo tlumočník, v domácím jazyce se většina brazilských partnerů bude cítit nesrovnatelně pohodlněji. Nejlepší alternativou je angličtina, na niž se ale nedá vždy spoléhat. „Španělštině, jíž se hovoří ve ,zbytku‘ Latinské Ameriky, při troše snahy rozumějí, nelze to však předpokládat automaticky,“ uzavírá Lošťák.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).