Nové materiály pro úsporu hmotnosti v automobilovém průmyslu

10. června 2011, 15:44 - Profit, TZ
10. června 2011, 15:44

Nedávný průzkum trhu společnosti Frost & Sullivan předvídá, že mezi roky 2011 a 2015 se autům sníží hmotnost jen o 5 %.

Foto: JSP

Navzdory všem automobilovým výrobcům, kteří přiznávají, že úspory hmotnosti jsou nejrychlejší a nejefektivnější cestou ke snížení emisí CO2 (snížení o 100 kg se rovná  ~10 g CO2/km) a stanovují si ambiciózní cíle, většina z nich bude od roku 2015 penalizovaná. Do té doby určí evropská nařízení maximální výši 130 g CO2/km na 100 % vozového parku výrobce.

Výrobci automobilů oznámili své cíle v úspoře suché hmotnosti u modelů příští generace, např. u automobilek Renault o 10 %, PSA o 100 kg, Audi o 100 kg či Daimler o 10 %. Tyto plány se zpočátku mohou zdát přehnané, ale úspora suché hmotnosti je účinným řešením. Úspora váhy jediného komponentu v automobilu přinese možnost dalších úspor v jiných částech. Princip tzv. „mass-decompounding“ znamená navržení automobilu jako celku, na rozdíl od navrhování kousek po kousku. Například když se začne plánovat s lehkým podvozkem, konečná hmotnost vozidla se sníží o mnohem víc, než kdyby v autě byl jen úsporný podvozek sám o sobě.

Evropským automobilovým výrobcům byl loni představen podvozek inrekor, který slíbil snížit hmotnost vozidla o 30 % díky patentované technologii a efektům „mass-decompounding“. Pokud se váha základního podvozku sníží, lze dodat menší a lehčí motor. Lehčí motor vyžaduje méně úchytné konstrukce a tím se váha podvozku sníží ještě víc a důsledkem toho se pozitivně ovlivní i další systémy od tlumičů pérování až po kola, brzdy a mnoho jiných částí.

Stewart Morley, vynálezce inrekoru, vysvětluje: „V typickém rodinném autě by lehký podvozek z inrekoru a z něj vyplývající snížení hmotnosti dalších částí znamenal průměrné snížení hmotnosti až o 300 kg. V celé Evropě by z toho byla roční úspora paliva 10 miliard litrů a snížení emisí CO2 o 50 milionů tun.”

Inrekor se již využívá v konstrukčních projektech a Stewart Morley k tomu uvádí: „Inrekor je ultralehká sendvičová konstrukce, která je tvořená jádrem ARPRO, aby dodala mimořádnou sílu hmotnostnímu výkonu. Výrobci vozidel potvrzují její lehkost, výrobní jednoduchost a snížený dopad na životní prostředí. První aplikace inrekoru jsou již ve výrobě a předpovědi analytiků se tak mohou ještě ukázat jako mylné.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Babišov: 10 důvodů, proč ANO vyhrálo volby
Investujeme do podílových fondů
Jak získat hypotéku, nebo půjčku, kterou vám banka odmítá schválit
Kdo vlastní naše pojišťovny?
5 věcí, které si pamatujte o dokumentárním akreditivu
Auta
Šéf VW Matthias Müller se obul do Tesly: „Vyhazují stovky…
Video: Podívejte se, jak Tatra zdolala jednu z nejvyšších uměle vytvořených překážek světa
Navrhují automobilky auta na míru bariérovým testům? Nový test IIHS ukázal, že spíše ne
Porsche 911 Carrera T má kratší manuální převodovku a nižší hmotnost
Volkswagen California Ocean 2.0 TDI 150 kW a malý výlet za velkým větrem
Technologie
Vodafone reaguje na konkurenci. Za 599 Kč nabídne neomezený LTE internet na doma
Compact od Sharpu dostojí svému názvu. Navíc má nejrychlejší displej
Zotac uvádí krátkou GeForce GTX 1080 Ti s vodním chlazením, pro kompaktní highendová PC
OLED, QLED a Smart TV. Jaké jsou nejlepší televizory roku 2017?
Jak (ne)funguje propojení počítače s mobilem ve Windows 10 Fall Creators Update?
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít