Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Pomozte ochránit uživatele internetu a zachovat svobodný internet

12. září se bude v Evropském parlamentu hlasovat o evropské směrnici o autorském právu.…

Konference o coworkingu TechoCon 2018

Kanceláře se čím dál rychleji mění, práce v nich stejně tak. Jak funguje moderní…

Konec výmluvám a začátek mluvení anglicky se blíží!

Lidský druh je mistrem ve vymlouvání se. Vymlouváme se na počasí, na únavu, na děti, na…

Nové čínské letadlo poprvé ve vzduchu. Chce konkurovat Boeingu a Airbusu

05. května 2017, 11:15 - čtk
05. května 2017, 11:15

Čínský dopravní letoun C919 dnes úspěšně podnikl svůj první a dlouho odkládaný let. Po 80 minutách ve vzduchu přistál na letišti v Šanghaji. Stroj C919 je prvním velkým dopravním letounem, který byl vyvinut v Číně v souladu s mezinárodními standardy, konkurovat by měl dopravním letadlům od firem Airbus a Boeing.

Bílý letoun se zelenými a modrými prvky a nápisem C919 na ocase se odlepil z ranveje šanghajského letiště před několika tisíci hodnostářů, leteckých pracovníků i nadšenců. Letadlo zatím nevezlo cestující, jen pět pilotů a techniků. Událost živě vysílala státní televize CCTV. Letoun letěl rychlostí 290 až 300 kilometrů za hodinu ve výšce tři tisíce metrů.

Původně byl první let naplánován na rok 2014, od té doby ho však státní výrobce letadel Commercial Aircraft Corp of China (COMAC) nejméně dvakrát odložil kvůli problémům při výrobě. Stroj s úzkým trupem by měl být schopen přepravit 156 až 168 cestujících.

Svět mohl čínské dopravní letadlo poprvé vidět v listopadu 2015 při slavnostním ceremoniálu v Šanghaji, kdy čínská státní televize ukázala záběry letounu, jak sjíždí z montážní linky šanghajského závodu COMAC.

Čínský letoun má konkurovat letadlům Airbus A320 a Boeing 737, ale podle analytiků oslovených agenturou Reuters za nimi technologicky zaostává. Jako první si letadlo objednaly aerolinky China Eastern, celkem už má výrobce na toto letadlo 570 objednávek od 23 zákazníků.

Peking tak udělal velký krok na lukrativní světový letecký trh a pokročil i v plánu přeměnit Čínu z levné „továrny světa“ ve výrobce vyspělých technologií.

Analytik S' Ťing-če ze společnosti Sinolink Securities v této souvislosti poznamenal, že letectví je pro podnikání složitý obor, v němž jsou nutné dlouhodobé zkušenosti. Boeing je sbírá už sto let a Airbus více než čtyřicet.

Loni v červnu absolvoval svůj první komerční let jiný čínský letoun, regionální ARJ-21, který má konkurovat modelům firem Embraer a Bombardier. Letadlo ARJ-21, určené pro přepravu zhruba 90 cestujících, získalo od čínského úřadu pro civilní letectví osvědčení o způsobilosti k létání na konci předloňského roku, o deset let později, než Čína původně plánovala.

Čína nyní usiluje o certifikaci letounu evropskými a americkými úřady a míří i dál; ve spolupráci s Ruskem plánuje vývoj širokotrupého letounu. COMAC a ruská společnost United Aircraft Corp v listopadu oznámily, že už zahájily průzkum možných dodavatelů, uvedla agentura Reuters.

Čtěte dále:

Brusel znovu udělil aerolinkám miliardové pokuty za kartel

Nový vládce evropského nebe: Ryanair loni předčil Lufthansu

Konec turbulencí. Americkým aerolinkám věří i Warren Buffett



Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Čtěte také

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Nabídka ropy roste na rekordní úrovně
O kolik se od ledna zvýší důchody?
Jak poznat české padělané bankovky a koruny?
Jak moc je zdraví nebezpečný život on-line?
Jak je to s platbou zdravotního pojištění v penzi?
Auta
Jaguar E-Type, Range Rover a Land Rover Series I: Za…
Práva poškozených při dopravní nehodě: Krácení odškodnění pro nepřivolání policie
Za řídítky KTM 790 Duke: Skalpel, prosím
Peugeot veze do Paříže koncept nového kupé. Bude to nástupce slavné 504?
Srovnání: Audi e-tron je větší než I-Pace a EQC, ale má nižší dojezd a je pomalejší
Technologie
Je Windows 10 build 17763 finální vydání? Novinky na všech „insiderských“ úrovních
Půjčujete si od rodiny a přátel? 3 důvody, proč raději ne!
AMD vydalo 45W mobilní Ryzeny s grafikou Vega. Notebooky s nimi ale zatím chybí
Tržní podíly výrobců GPU za Q2 2018: Aktualizace, údaje pro Radeony byly chybné
12. Mezinárodní den proti DRM. Kampaň upozorňuje na negativní dopady ochran
Hry pro příležitostné hráče