Nové čínské letadlo poprvé ve vzduchu. Chce konkurovat Boeingu a Airbusu

05. května 2017, 11:15 - čtk
05. května 2017, 11:15

Čínský dopravní letoun C919 dnes úspěšně podnikl svůj první a dlouho odkládaný let. Po 80 minutách ve vzduchu přistál na letišti v Šanghaji. Stroj C919 je prvním velkým dopravním letounem, který byl vyvinut v Číně v souladu s mezinárodními standardy, konkurovat by měl dopravním letadlům od firem Airbus a Boeing.

Bílý letoun se zelenými a modrými prvky a nápisem C919 na ocase se odlepil z ranveje šanghajského letiště před několika tisíci hodnostářů, leteckých pracovníků i nadšenců. Letadlo zatím nevezlo cestující, jen pět pilotů a techniků. Událost živě vysílala státní televize CCTV. Letoun letěl rychlostí 290 až 300 kilometrů za hodinu ve výšce tři tisíce metrů.

Původně byl první let naplánován na rok 2014, od té doby ho však státní výrobce letadel Commercial Aircraft Corp of China (COMAC) nejméně dvakrát odložil kvůli problémům při výrobě. Stroj s úzkým trupem by měl být schopen přepravit 156 až 168 cestujících.

Svět mohl čínské dopravní letadlo poprvé vidět v listopadu 2015 při slavnostním ceremoniálu v Šanghaji, kdy čínská státní televize ukázala záběry letounu, jak sjíždí z montážní linky šanghajského závodu COMAC.

Čínský letoun má konkurovat letadlům Airbus A320 a Boeing 737, ale podle analytiků oslovených agenturou Reuters za nimi technologicky zaostává. Jako první si letadlo objednaly aerolinky China Eastern, celkem už má výrobce na toto letadlo 570 objednávek od 23 zákazníků.

Peking tak udělal velký krok na lukrativní světový letecký trh a pokročil i v plánu přeměnit Čínu z levné „továrny světa“ ve výrobce vyspělých technologií.

Analytik S' Ťing-če ze společnosti Sinolink Securities v této souvislosti poznamenal, že letectví je pro podnikání složitý obor, v němž jsou nutné dlouhodobé zkušenosti. Boeing je sbírá už sto let a Airbus více než čtyřicet.

Loni v červnu absolvoval svůj první komerční let jiný čínský letoun, regionální ARJ-21, který má konkurovat modelům firem Embraer a Bombardier. Letadlo ARJ-21, určené pro přepravu zhruba 90 cestujících, získalo od čínského úřadu pro civilní letectví osvědčení o způsobilosti k létání na konci předloňského roku, o deset let později, než Čína původně plánovala.

Čína nyní usiluje o certifikaci letounu evropskými a americkými úřady a míří i dál; ve spolupráci s Ruskem plánuje vývoj širokotrupého letounu. COMAC a ruská společnost United Aircraft Corp v listopadu oznámily, že už zahájily průzkum možných dodavatelů, uvedla agentura Reuters.

Čtěte dále:

Brusel znovu udělil aerolinkám miliardové pokuty za kartel

Nový vládce evropského nebe: Ryanair loni předčil Lufthansu

Konec turbulencí. Americkým aerolinkám věří i Warren Buffett



Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Čtěte také

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Zdražil vám dodavatel elektřinu? Máte právo bezplatně odejít
Na co si dát pozor při pojištění auta před cestou do zahraničí
Co obnáší práce finančního poradce? Doba prodejová skončila
Konstantní symboly: co který znamená a proč je už nepotřebujeme?
V práci se řeší problémy v kuchyňce. Začátek konce
Auta
Závodní Tesla Model S definitivně míří na okruhy. Na jedno…
Co s emisemi CO2? ArcelorMittal z nich bude vyrábět palivo pro auta
J.D. Power: Nejkvalitnější nové auto je Porsche 911, ze značek vedou Kia a Hyundai
Smrtelné nehodě Uberu se podle policie dalo zabránit, kdyby se operátor nedíval „na televizi“
Elektrický Volkswagen je teď absolutně nejrychlejší na Pikes Peak. Slaví také Bentayga
Technologie
Tip: Google Earth na webu a v mobilu změří vzdálenost i plochu
Katapult do vesmíru. Startup chce na orbitu vystřelovat rakety bez paliva
Šachy v čipsetech. Intel prý možná zruší či odloží Z390, AMD také svůj Z490 zapíchlo
Odvážný krok. Edge pro Android v základní výbavě obsahuje Adblock Plus
Tohle je nejmenší počítač na světě. Vejde se vám za nehet
Hry pro příležitostné hráče