Nová pravidla pro pracovní cesty

15. ledna 2007, 00:00 - Petr Kučera
15. ledna 2007, 00:00

Slyšela jsem, že nový zákoník práce mění i pravidla pro pracovní cesty. Prý je - nehledě na proklamovanou „liberálnost“ nového zákoníku - dokonce zpřísňuje. Můžete mi, prosím, sdělit podrobnosti?Hana Morávková Jedná se spíše o formální změnu, zásadní principy se nemění.

Slyšela jsem, že nový zákoník práce mění i pravidla pro pracovní cesty. Prý je - nehledě na proklamovanou „liberálnost“ nového zákoníku - dokonce zpřísňuje. Můžete mi, prosím, sdělit podrobnosti?

Hana Morávková Jedná se spíše o formální změnu, zásadní principy se nemění.

Dosavadní zákoník připouštěl paušální souhlas zaměstnance s vysíláním na pracovní cesty. Ten mohl být součástí pracovní smlouvy. („Zaměstnavatel může vyslat zaměstnance na dobu nezbytné potřeby na pracovní cestu, je-li tato podmínka dohodnuta v pracovní smlouvě.“ - § 38 starého zákoníku práce).

Nový zákoník obsahuje v § 42 prakticky totožná pravidla. Stanoví, že „zaměstnavatel může vyslat zaměstnance na dobu nezbytné potřeby na pracovní cestu jen na základě dohody s ním“. Firma má tedy širší možnosti než dříve. Tato dohoda může být - stejně jako dosud -buď přímo součástí pracovní smlouvy a platit paušálně pro všechny budoucí pracovní cesty. Nebo může být uzavřena kdykoliv v budoucnu během trvání pracovního poměru. Jednou z možností (nikoliv však jedinou) je uzavírat samostatné dohody vždy na každou pracovní cestu.

Je však nutné přihlédnout také k § 153 nového zákoníku práce: Podmínky, které mohou ovlivnit poskytování a výši cestovních náhrad, zejména dobu a místo nástupu a ukončení cesty, místo plnění pracovních úkolů, způsob dopravy a ubytování, určí předem písemně zaměstnavatel; přitom přihlíží k oprávněným zájmům zaměstnance. Předpokládá se tedy jakýsi písemný příkaz k pracovní cestě. Ani zde ale nejde o zásadní změnu, protože i dosud musel sjednat zaměstnanec se zaměstnavatelem cestovní příkaz už před započetím cesty.

Pokud váš zaměstnanec hodně cestuje a obě strany se chtějí vyhnout přílišné administrativě, doporučuji v pracovní smlouvě věnovat pozornost stanovení místa výkonu práce. To je možné stanovit i široce, například „Česká republika“, nebo uvést více míst výkonu práce (typicky sídla všech vašich poboček). Přitom lze jedno z těchto míst vyznačit jako pravidelné pracoviště.

Mgr. Jan Beneš, právník

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Když za škodu může sport...
O dědictví IV: Dědit, či darovat?
3 věci, na které není dobré zapomínat před odjezdem na služební cestu
Daňové přiznání za rok 2017: Změny u daňového zvýhodnění na děti a daňového bonusu
Bez potřebné doby pojištění vám důchod nedají
Auta
Kvíz: Víte, co se děje, když se na přístrojové desce…
Arrivo je systém, díky kterému pojede i Dacia Duster nebo Fabia 1.2 HTP 320 km/h
Škoda Superb 2.0 TSI 4×4 vs. BMW M760Li xDrive: Přesné porovnání neporovnatelného
Že je elektrická nákladní Tesla revoluční? Kdeže, elektrická Avia tu byla už dávno
Pokuta za pád z kola? Absurdní, ale ne víc než jiné pokuty za nehodu [komentář]
Technologie
Desky platformy Intel Z390 už existují. V Sandře se objevil model od SuperMicro
Velký přehled slev na Černý pátek 2017 (průběžně aktualizováno)
Nvidia má nové GeForce pro notebooky, MX110 a MX130. Používají ale staré 28nm čipy
Psaní na displeji tažením a nová gesta při psaní rukou [Windows Insider]
Začalo testování Opery 51. Už nezapomíná, které weby jste si připnuli
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít