Menu Zavřít

Nová nákladová mantra: outsourcing sítí

30. 5. 2012
Autor: Euro.cz

Čeští operátoři šetří. O sítě Telefóniky a Vodafonu se již stará Huawei, T-Mobile nedávno vyhlásil outsourcingový tendr

Pokud telefonujete s mobilem přes operátora O2 či využíváte pevnou linku stejné firmy, vězte, že správu a řízení těchto telekomunikačních sítí má na starost česká pobočka společnosti Huawei. Pokud je vaším mobilním operátorem Vodafone, od letošního února se o vysílače a antény, přes které voláte, starají technici společnosti Huawei, kteří k ní přešli právě od Vodafonu.
A v případě, že jste klient T-Mobilu? Údržbu „éteru“ si největší český mobilní operátor zatím řeší vlastními silami, ale i on hledá různé cesty jak snížit provozní náklady. Vyčlenění správy sítě ven, tedy dodavatelské firmě, je jednou z variant. Přesněji řečeno, T-Mobile již výběrové řízení na outsourcing sítí vyhlásil a tendr za více než sto milionů korun ročně je v běhu. „Čeští operátoři hledají cesty, jak snížit své náklady a v případě správy sítí jdou stejnou cestou jako telekomunikační firmy ve většině dalších evropských zemí, tedy cestou outsourcingu,“ říká Aleš Voženílek, šéf české pobočky společnosti Nokia Siemens Networks (NSN). Ta je vedle Ericssonu a Alcatel-Lucent globálně největším konkurentem firmy Huawei v tomto byznysu.

Velké údržbářské peníze

O nákladech na údržbu a řízení svých sítí čeští operátoři nehovoří příliš ochotně. Oficiální vyjádření se většinou zúží na pár stručných vět, konkrétní informace neposkytují prakticky žádné. Ze zjištění týdeníku Euro však vyplývá, že provoz a údržba mobilních antén, takzvaných základnových stanic (BTS), ale i dalších prvků telekomunikačních sítí, stojí operátory na provozních nákladech stovky milionů korun ročně. Jen Telefónica, která v Česku spravuje pevné i mobilní sítě, loni do síťových technologií vložila 5,6 miliardy korun. Vedle rozšiřování systému antén (převážně technologií 3G) padla část peněz na samotnou údržbu. I kdyby se správa sítí podílela na zmiňovaných nákladech pouhou desetinou, pohybujeme se v úrovni půlmiliardy korun ročně. U zbývajících operátorů jsou operační výdaje menší – už jen proto, že na rozdíl od Telefóniky neobsluhují fixní i mobilní síť – přesto dosahují úrovně stovek milionů korun.
I proto se šéfové operátorů bez ohledu na korporátní barvy začali před několika lety zaobírat myšlenkou jak tyto velké „údržbářské peníze“ omezit, nebo spíše jak správu sítí zajistit levněji. První projekty na bázi outsourcingu, tedy převedení činností týkajících se provozu sítě na externího partnera (který ji zvládne ve stejné kvalitě, ale levněji), byly v západní Evropě testovány na počátku minulé dekády. Uchytily se, dnes je ve vyspělých zemích outsourcována zhruba polovina sítí a tento trend se, stejně jako řada jiných aktivit, během pár let přenesl i do regionu střední Evropy. Především kvůli ekonomické efektivitě. „Dosažení úspory v provozních nákladech bylo primárním důvodem pro naše rozhodnutí o vypsání výběrového řízení na outsourcing,“ přiznává mluvčí české Telefóniky Blanka Voukounová.

Uspořené náklady rozhodují

Společnost nejprve síťařské náklady optimalizovala interně, když všechny dané možnosti vyčerpala, usoudil management firmy pod vedením generálního ředitele Salvadora Anglady, že outsourcing je tím správným následným krokem. „Došli jsme k závěru, že přinese další úspory a zároveň že nehrozí vyzrazení žádných citlivých dat o zákaznících či o samotné firmě,“ vysvětluje Vokounová. Telefónica proto, jako první v Česku, na začátku roku 2010 vypsala výběrové řízení na mobilní sítě 2G, 3G a CDMA i fixní hlasové sítě, do kterého přizvala čtyři subjekty. Hlavním kritériem byla nabídnutá cena při dodržení technického řešení a převzetí týmu 130 techniků, takzvaných sajťáků. „Zvítězila společnost Huawei s nejlepší cenou. Ekonomická úspora se po vyčlenění správy sítě této firmě pohybuje v desítkách procent, přesná částka je však předmětem obchodního tajemství,“ dodává Vokounová.
Zbyněk Pardubský, zástupce generálního ředitele společnosti Huawei Technologies Czech, dnes přiznává, že firma šla do prvního českého telekomunikačního outsourcingového tendru s vědomím ekonomické ztráty. „Již tehdy jsme věděli, že dělat tento byznys na malém českém trhu nemůže být s jediným zákazníkem. Kvůli optimalizaci zdrojů i lidí, dosažení synergií, a především předpokládaným úsporám z rozsahu jsme od začátku směřovali naše aktivity na více subjektů. To je klíč k úspěchu v outsourcingu,“ říká Pardubský.

BRAND24

Čína nevadí

Nikoho proto nepřekvapilo, když se Huawei loni přihlásil do výběrového řízení Vodafonu, ani když zakázku získal. Spolupráce běží od letošního února a podle informací týdeníku Euro přešlo od operátora pod křídla firmy asi šest desítek techniků. Huawei si brousí zuby i na správu sítě v T-Mobilu, který tendr rozjel před několika týdny. „Neustále hledáme možnosti, jak snížit náklady, přičemž outsourcing některých služeb, včetně správy sítí, je jednou z nich. Výběrové řízení již běží, diskutujeme nad možnými scénáři a není vyloučeno, že vše zůstane tak, jak je,“ vysvětluje mluvčí T-Mobilu Martina Kemrová.
Operátor však před časem vyhlásil interní úsporný režim. Generální ředitel Milan Vašina dal svým lidem za úkol seřezat 20 procent provozních nákladů a outsourcing sítí je ideální příležitostí, jak toho alespoň částečně docílit. „O tuto zakázku samozřejmě máme zájem, stejně jako o další outsourcingové projekty mimo telekomunikace, například energetiku či jiné municipality,“ říká Pardubský. V této souvislosti je nutné podotknout, že pozice společnosti Huawei mezi českými mobilními operátory je výjimečná, když své antény a další síťařské technologie dodává všem třem hráčům na trhu.
Fakt, že je Huawei čínskou firmou, prý žádnému z operátorů nevadí. „U nikoho nebyl s naším ,čínstvím‘ žádný problém, navíc nemáme přístup k žádným klíčovým datům operátorů,“ tvrdí Pardubský. Stejné je to prý i v otázce práce pro lokální konkurenci. „Není to nic výjimečného, hráčů na trhu není tolik. Většina mobilních sítí v Česku navíc stojí na našich technologiích a není to žádnou komplikací. Outsourcingem nezjistíme nic víc, než bychom už mohli vědět,“ uzavírá Pardubský.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).