Nová kultura McCafé v Evropě

30. září 2009, 16:43 - Leona Liu
30. září 2009, 16:43

Nízkonákladová expanze...

Celý podtitul: Nízkonákladová expanze pomáhá McDonaldu soupeřit se Starbucksem jako kávovým řetězcem číslo jedna na kontinentě

Vybavení kavárny Left Bank tvoří elegantní dřevěné obložení a kožená křesla. Zákazníci usrkávají espreso z porcelánových šálků a zlehka uždibují croissanty a moučníky. Co tedy dělají ony zlaté oblouky na vývěsním štítě přede dveřmi?
Kavárna na rue Linois je jednou z dvou set „McCafé“, které letos otevírá v Evropě firma McDonald’s. Společnost doufá, že koncem roku bude mít po celé Evropě přibližně 1100 kaváren. Ty jsou umístěny v existujících restauracích, ale se samostatným pultem, pohodlným nábytkem, a žádný big mac není v dohledu. Společnost plánuje v příštím roce dalších dvě stě kaváren a jejím záměrem je stát se „jedničkou v prodeji kávy v Evropě“, říká Jerome Tafani, finanční ředitel firmy pro tento region. To je grandiózní cíl. V současnosti je největším kávovým řetězcem v Evropě Starbucks s téměř 1200 prodejnami. Strategie otvírat provozovny McCafé v existujících franšízách však zvýhodňuje McDonald’s před kávovým králem ze Seattlu. Samostatná prodejna Starbucksu v Evropě vyžaduje investici přes 350 tisíc dolarů. To je nejméně třikrát více, než na kolik přijde McCafé, uvádí Jeffrey Young, ředitel londýnské poradenské firmy v oblasti managementu Allegra Strategies. „McDonald’s se konečně vzbudil a ucítil kávu,“ říká Young. „Vzhledem k počtu provozoven, které už má, může na Starbucks frontálně zaútočit.“
McDonald’s spěchá, aby získal podíl na trhu tam, kde Starbucks zaváhal. Zatímco Starbucks se dál vyhýbá například Itálii, McDonald’s otevřel své první italské McCafé v Miláně v roce 2005. Dnes jich má v zemi pětašedesát. A McDonald’s má nižší ceny než Starbucks. Espreso přijde v Paříži v provozovnách McCafé na 2,50 versus 2,80 dolaru ve Starbucksu. To neznamená, že kavárny McCafé najdete všude. V Británii, v níž má Starbucks přes sedm set obchodů, McDonald’s kavárny McCafé neplánuje. A přestože všech 13 900 provozoven McDonaldu v USA v současnosti prodává kávu McCafé, firma nebuduje samostatná oddělení jejího prodeje ani tam. Protože 70 procent objednávek přichází přes okénka pro řidiče, franšízy nechtějí instalovat druhý pult. V Evropě, kde je rychlé občerstvení o trochu pomalejší než na druhé straně Atlantiku, však prodej přes ulici představuje méně než polovinu objednávek McDonaldu.

Kofeinová vzpruha

Evropským provozovatelům franšíz se kavárny McCafé líbí, protože vybízejí zákazníky, aby se tam zastavili na snídani v hodinách mimo špičku. Po přidání nového McCafé příjmy prudce vzrůstají o 20 až 25 procent, konstatuje Michael Heinritzi, evropský provozovatel franšíz McDonaldu číslo jedna s téměř 40 obchody v Německu a Rakousku. A kavárny zvyšují přitažlivost McDonaldu pro ženy. „Do tradiční francouzské kavárny není možné brát děti,“ říká Pařížanka Nelly Bourjiová, která jednou týdně zajde do McCafé. „K malým stolkům se všichni nevejdete.“ O Starbucksu prohlašuje: „Je tam moc teenagerů.“
Bourjiová není jedinou věrnou přívrženkyní Starbucksu, která přechází ke konkurenci. V McCafé u dálnice poblíž Mnichova usrkává mocha frappé bývalý stálý zákazník Starbucksu Tobias Ullmann. V restauraci je plynový krb a venku tři terasy s výhledem na Alpy. „Na cestě do Rakouska nebo Itálie se tady vždy zastavím,“ říká Ullmann, pojišťovací agent z německého Ingolstadtu. Jedním z největších úkolů McDonaldu přesto bude zbavit se image rychlého občerstvení. Pro některé lidi zůstává zdržování se v McCafé nemyslitelné. „Je mi jedno, jak dobrou mají kávu,“ prohlašuje osmnáctiletá Pařížanka Jessica Dolléová. „Vstoupíte-li do McDonaldu, je tam cítit takový mastný pach, že se vám z toho dělá špatně.“

Popisek s. 70:
Trafani z firmy McDonald’s v jednom pařížském McCafé, v němž nižší ceny pomáhají přetahovat věrné stoupence Starbucksu.

Box s. 70:
1300
Počet provozoven McCafé koncem příštího roku. Starbucks má v regionu 1193 obchodů.

Pramen: McDonald’s, Starbucks

Copyrighted 2007 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek

PŘEKLAD: Jiří Kasl

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Když za škodu může sport...
O dědictví IV: Dědit, či darovat?
3 věci, na které není dobré zapomínat před odjezdem na služební cestu
Daňové přiznání za rok 2017: Změny u daňového zvýhodnění na děti a daňového bonusu
Bez potřebné doby pojištění vám důchod nedají
Auta
Kvíz: Víte, co se děje, když se na přístrojové desce…
Arrivo je systém, díky kterému pojede i Dacia Duster nebo Fabia 1.2 HTP 320 km/h
Škoda Superb 2.0 TSI 4×4 vs. BMW M760Li xDrive: Přesné porovnání neporovnatelného
Že je elektrická nákladní Tesla revoluční? Kdeže, elektrická Avia tu byla už dávno
Pokuta za pád z kola? Absurdní, ale ne víc než jiné pokuty za nehodu [komentář]
Technologie
Parádní akce: Samsung Galaxy S7 za 8200 Kč a S7 Edge za 10 600 Kč
Velký přehled slev na Černý pátek 2017 (průběžně aktualizováno)
Mlácení dělníků, smrt v kantýně aneb Jak se dělá iPhone X
Nereferenční Radeony Vega konečně tady? PowerColor chystá vydání před koncem listopadu
Cnews FM: Platíme mobilem s Android Pay. Vydrží nám to? [podcast]
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít