Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Technologie ARISTON pomohou v Grónsku rozkrýt globální oteplování

Společnost Ariston zůstává věrná svému cíli přinášet pohodlí každému a oznámila úspěšné…

Jak si připomenout 100. výročí založení Československé republiky? Svatováclavským dukátem!

Právě dnes slavíme snad nejvýznamnější výročí, jaké naše republika dosud zažila. Je jím…

Zbrojaři mají pomocníka na ministerstvu obrany. Už čtvrtý rok

Firmám podává pomocnou ruku odboru průmyslové spolupráce. Jeho úkolem je, aby se české…

Nová auta ušetří peníze

15. ledna 2016, 14:00 - Tomáš Johánek
15. ledna 2016, 14:00

Základní vozidla mladší tří let a splňující emisní normu minimálně Euro 3 dostanou od příštího roku 48procentní slevu na silniční dani.

Silniční daň

O 40 procent méně, než činí základní sazba, budou platit ekologické vozy mladší šesti let a starší než tři roky. Vyplývá to z návrhu novely příslušného zákona, kterou předložil náměstek ministra financí Tomáš Zídek.

Čeští dopravci už dlouho volají po tom, aby se jim nějakým způsobem, nejlépe právě slevou na silniční dani, vrátily investice do moderních motorových vozidel. Záměrem ministerstva financí je zase donutit k výměně aut i ty dopravce, kteří nyní jezdí s více než deset let starými auty. „Chceme donutit české podnikatele, aby obnovovali vozový park, aby používali modernější motory se sníženými emisemi,“ říká Zídek. Nové nákladní vozy prodávané v Česku musejí od loňského roku splňovat emisní normu Euro 4. Nejvyšší daňová sleva by se tak ještě nějaký čas týkala i vozů s méně přísnou normou Euro 3.

Změnou oproti současné úpravě je především provázání daňové úlevy se stářím vozidla. Dosud byla každá sleva ze silniční daně spojena s konkrétní normou Euro bez ohledu na stáří vozu. Téměř poloviční slevu na dani tak měli majitelé vozů plnících Euro 3;  čtyřicetiprocentní slevě se těšily vozy s normou Euro 2. Obě výhody koncem roku skončí. „Euro se vyvíjí, my počítáme s tím, že se normy pořád zpřísňují,“ vysvětluje změnu Zídek. Podle nařízení Evropského parlamentu se pro nová vozidla počítá od roku 2009 s normou Euro 5; ještě přísnější Euro 6 budou muset automobilky začít plnit od roku 2014.

Navrhovaná novela zákona počítá také s úplným osvobozením od plateb silniční daně pro některá podnikatelská odvětví. Osvobozeny budou nákladní vozy mezi 3,5 a 12 tunami. „Týká se to jen vyjmenovaných typů podnikání, například školství, zdravotnictví, sociální péče, zemědělství. Tito podnikatelé už dnes nějaká osvobození mají,“ doplňuje Zídek.

Průměrný věk českého vozového parku byl k 30. červnu 17,15 roku. U jednotlivých kategorií vozidel se však průměr značně liší. Nejmladší jsou dodávky a malá užitková vozidla, která mají v průměru 7,5 roku. Naopak velké nákladní vozy  patří k nejstarším.


Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Čtěte také

Komentáře

Finance
Kdy začít nakupovat na Vánoce?
Zájem o úvěry na bydlení v září lámal rekordy
Ceny elektřiny se domácnostem prodraží až o 15 %. Kdy můžete odejít k jinému dodavateli?
Podporu z pracáku nedostanete vždy a její součástí mohou být poukázky (2)
Nové zálohy pro OSVČ v roce 2019: kolik a kdy si změnit platební příkazy?
Auta
Huawei Mate 20 Pro: nejočekávanější smartphone je plný…
Sedm chyb při předjíždění, kterými můžete i někoho zabít
Test asistovaného řízení: Žádné dnešní auto nenabízí autonomní řízení. Ani Tesla ne
Kvíz: Poznáte správně model auta podle fotografie?
Zákazníci vzali Ford GT útokem. Automobilka proto znovu začne přijímat objednávky
Technologie
Vyšly testy Core i9-9900K, i7-9700K a i5-9600K. Jaká je pájka, OC, spotřeba a výkon?
Konec čekání. Po pěti letech vychází „nový“ Winamp
Auto Pilot od Tesly opravdu není autonomní řízení (test + video)
Přichází „vesmírná sépie“ alias Ubuntu 18.10. Co je nového?
Komplikace pro Intel s paměťmi 3D XPoint a SSD Optane. Ztratí továrnu, kde se vyrábí
Hry pro příležitostné hráče