Nová auta ušetří peníze

15. ledna 2016, 14:00 - Tomáš Johánek
15. ledna 2016, 14:00

Základní vozidla mladší tří let a splňující emisní normu minimálně Euro 3 dostanou od příštího roku 48procentní slevu na silniční dani.

Silniční daň

O 40 procent méně, než činí základní sazba, budou platit ekologické vozy mladší šesti let a starší než tři roky. Vyplývá to z návrhu novely příslušného zákona, kterou předložil náměstek ministra financí Tomáš Zídek.

Čeští dopravci už dlouho volají po tom, aby se jim nějakým způsobem, nejlépe právě slevou na silniční dani, vrátily investice do moderních motorových vozidel. Záměrem ministerstva financí je zase donutit k výměně aut i ty dopravce, kteří nyní jezdí s více než deset let starými auty. „Chceme donutit české podnikatele, aby obnovovali vozový park, aby používali modernější motory se sníženými emisemi,“ říká Zídek. Nové nákladní vozy prodávané v Česku musejí od loňského roku splňovat emisní normu Euro 4. Nejvyšší daňová sleva by se tak ještě nějaký čas týkala i vozů s méně přísnou normou Euro 3.

Změnou oproti současné úpravě je především provázání daňové úlevy se stářím vozidla. Dosud byla každá sleva ze silniční daně spojena s konkrétní normou Euro bez ohledu na stáří vozu. Téměř poloviční slevu na dani tak měli majitelé vozů plnících Euro 3;  čtyřicetiprocentní slevě se těšily vozy s normou Euro 2. Obě výhody koncem roku skončí. „Euro se vyvíjí, my počítáme s tím, že se normy pořád zpřísňují,“ vysvětluje změnu Zídek. Podle nařízení Evropského parlamentu se pro nová vozidla počítá od roku 2009 s normou Euro 5; ještě přísnější Euro 6 budou muset automobilky začít plnit od roku 2014.

Navrhovaná novela zákona počítá také s úplným osvobozením od plateb silniční daně pro některá podnikatelská odvětví. Osvobozeny budou nákladní vozy mezi 3,5 a 12 tunami. „Týká se to jen vyjmenovaných typů podnikání, například školství, zdravotnictví, sociální péče, zemědělství. Tito podnikatelé už dnes nějaká osvobození mají,“ doplňuje Zídek.

Průměrný věk českého vozového parku byl k 30. červnu 17,15 roku. U jednotlivých kategorií vozidel se však průměr značně liší. Nejmladší jsou dodávky a malá užitková vozidla, která mají v průměru 7,5 roku. Naopak velké nákladní vozy  patří k nejstarším.


Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Čtěte také

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Komentář: ČSSD - spící Růženka, či ďáblovo osidlo?
Hledáte levnou dovolenou?
Kdy budete mít nárok na vdovský důchod po manželovi?
Bankovní převod do zahraničí: co se vyplatí znát?
Jaká je pravděpodobnost, že se zrovna vám ztratí zavazadlo?
Auta
E5 a B7. Na českých pumpách se objeví nové značení paliva
Vector se vrací na scénu. Na supersport z 90. let má navázat WX8 s výkonem 2000 koní
Honda HR-V má po faceliftu. Nové motory 1.5 Turbo a 1.6 D dorazí příští rok
Jízda v prostředním nebo levém pruhu: Kdy to je přestupek a jaká je pokuta?
Porsche Cayman GT4 Clubsport míří do rally. Zatím jen jako koncept
Technologie
Nvidia oficiálně odhalila GPU Turing. Obří 12nm čip, GDDR6, ray tracingové jednotky
O2 TV set-top-box nové generace se povedl: umí Bluetooth, 4K, HEVC i DVB-T2
Pixelbook s Windows 10? Google na tom pracuje
Tip: Jak zjistit IP adresu počítače, routeru či kamery?
Starý Gmail skončí 16. října 2018. Google už vyzývá k přechodu
Hry pro příležitostné hráče