Menu Zavřít

Normální řemeslo

20. 6. 2003
Autor: Euro.cz

Advokát Pokorný a lobbistka Marcová

BRAND24

Box:1
Advokát: Nejsem lobbista
Český lobbing se pozvolna mění, snad k lepšímu. Dnes už nestačí jako dříve domluvit nějakému manažerovi tenis s předním politikem, aby se mohl blýsknout ve společnosti. „Umět otevřít dveře k politikovi je málo. Musíte mít i maso - nabídnout servis, znalosti,“ říká lobbista Andrej Surňak. Do kategorie lobbistů jsou často řazeni i právníci nabízející sofistikované služby, přestože ti se tomuto označení, seč mohou, brání. Výjimkou není ani advokát Radek Pokorný z kanceláře Pokorný, Wagner & spol. „Jsem advokát a lobbování neprovozuji. Kontrakt tohoto druhu jsme nikdy neměl. Když pracuji pro nějakého klienta, tak lobbistický přesah má na starosti někdo úplně jiný. Až budete psát o obchodních právnících, jsem vám k dispozici,“ reagoval rezolutně. V tomto má - zdá se - pravdu. Jeho kancelář dělá například pro Appian Group, ale lobbing má na starosti kancelář Becker & Poliakoff, respektive Jan Dobrovský. Taktéž například pracuje pro pražskou burzu, ale lobbistický přesah má na starosti kancelář PAN Solutions Jany Marcové (jejich společná práce pro burzu směřuje k vytvoření takzvaného Centrálního depozitáře). Přesto je Pokorný spolu s dalšími právníky řazen mezi lidi, kteří mají velmi výrazný vliv na politiky, v jeho případě jde o ministra financí Bohuslava Sobotku. „Nepopírám, že se dobře známe, ale to je vše. Pocházíme z jednoho kraje. On je ze Slavkova a já tam kdysi bydlel na hájence a pásl ovce.“ Neustálé narážky na jeho vztah k Sobotkovi mu prý ale vadí a škodí. „Kdysi někdo v novinách napsal, že mě Sobotka požádal o radu, koho by měl jmenovat do vedení České konsolidační agentury, a následující tři měsíce pak za mnou lezli různí lidé, kteří chtěli být řediteli ČKA. Jestli vás mohu požádat, tak mě mezi ty lobbisty nezařazujte,“ říká advokát.

Box 2:
Je to normální řemeslo
V českém prostředí působí řada firem, jejichž hlavní činnost spočívá v takzvaném legislativním lobbingu, tedy v prosazování změn zákonů. V tomto prostoru najdeme například kancelář Knight & Svoboda public affairs bývalého poslance Tomáše Svobody či Euroffice Praha-Brusel, šéfovanou někdejším ministrem Pavlem Bratinkou (EURO 16/2002). Právě na tento segment loni úspěšně vstoupil nový hráč, firma PAN Solutions. Hlavním partnerem a jedním ze dvou jednatelů je žena, bývalá poslankyně a mluvčí Občanské demokratické strany, posléze ředitelka vnějších vztahů Burzy cenných papírů Praha Jana Marcová. Svou práci shrnuje do několika hlavních bodů: expertizy připravovaných legislativních norem, prosazování legislativních změn, systém včasného varování, analýza dopadu změn zákonů na ekonomické subjekty. Lobbing považuje za řemeslo jako každé jiné, pokud se dělá transparentně a bez úplatků, poukazuje přitom na tradici v USA a Velké Británii. „Určitě to i u nás jde bez korupce. Když dokážete své argumenty správně doložit, zákonitě politika přesvědčíte, vždyť i jeho cílem jsou kvalitní zákony,“ říká. Marcová se domnívá, že pro lobbing je nejdůležitější umět komunikovat, dokázat se orientovat v legislativním procesu a mít kontakty napříč politickým spektrem. Za samozřejmost považuje řádně uzavřené smlouvy s klientem, fakturaci, účetnictví, audit. Myslí si, že komerční subjekty mají dostat prostor hovořit do zákonodárství. „Podnikatelé na sobě pociťují dopady změn zákonů a některých často nepromyšlených ustanovení, proto je třeba přenášet zkušenosti z praxe do politiky a firmy by měly mít možnost zákony ovlivňovat,“ míní. Lobbing nabývá nyní na důležitosti ve vztahu k Evropské unii. V Bruselu se komunikací s evropskými institucemi zabývá tři tisíce subjektů. „Spolupracujeme se společností Edelman, což je šestá největší public relations agentura na světě, která má i svou public affairs větev a evropské ústředí v Bruselu,“ dokládá připravenost na vstup do unie Marcová.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).