Nízkonákladové aerolinie mění tvář turistiky

06. června 2005, 00:00 - JIŘÍ PINKA
06. června 2005, 00:00

LETECKÁ DOPRAVA K růstu návštěvnosti řady měst a zemí přispívají také klesající ceny letenek. Podíl nízkonákladových aerolinií na trhu letecké přepravy se výrazně zvýšil. Levnější letenky a větší využití regionálních letišť přispívají k vyšší návštěvnosti měst a zemí.

LETECKÁ DOPRAVA K růstu návštěvnosti řady měst a zemí přispívají také klesající ceny letenek. Podíl nízkonákladových aerolinií na trhu letecké přepravy se výrazně zvýšil. Levnější letenky a větší využití regionálních letišť přispívají k vyšší návštěvnosti měst a zemí. K nárůstu počtu přenocování přitom překvapivě dochází ve všech kategoriích hotelů, tedy i těch nejdražších. Zdá se však, že tento typ cestování preferují zejména turisté. Manažeři velkých firem zatím zůstávají věrní klasickým aeroliniím, protože za dražší cenu získají i potřebné související služby. Z výzkumu poradenské společnosti KPMG totiž vyplývá, že členové top managementu očekávají na letišti i na palubě letadla služby vysoké kvality včetně stravování. Lidé při obchodních cestách rovněž často požadují změnu času letu na poslední chvíli, takže potřebují vyšší flexibilitu při rezervaci letů, což jim nízkonákladové aerolinie nenabízejí. Někteří levní dopravci také používají odlehlejší letiště, která jsou vzdálena od center významných měst. LÁKÁ HLAVNĚ NÍZKÁ CENA Většina cestujících, kteří se rozhodli pro využití nízkorozpočtových dopravců, tak učinila kvůli příznivé ceně letenek. Čtvrtina lidí preferovala jejich letový řád a devět procent uvedlo, že jen tyto aerolinie létají do jimi požadovaných destinací. Zajímavostí přitom je, že se podle průzkumu zvyšuje počet obchodních partnerů, kteří mají kanceláře blízko cílových letišť levných dopravců. Evropa nabízí tomuto typu aerolinií velký potenciál. Má velkou populační základnu se širokou kulturní rozdílností, k rozvoji cestování přispívá také rozšiřující se Evropská unie. Mezi městy jsou malé vzdálenosti, takže není problém kombinovat levné aerolinie s jinými druhy dopravy. Odborníci proto očekávají další růst této formy leteckých společností. VZOR PRO OSTATNÍ Výzkum soustředěný na maďarský trh například ukázal, že takzvané diskontní aerolinie nejen přebírají klienty tradičním dopravcům, ale zároveň výrazně přispívají k růstu celého trhu. Zaměřily se totiž na nový segment cestujících. Od doby, kdy se v Maďarsku objevily nízkonákladové aerolinie, se na některých linkách zvýšila konkurence: frekvence letů vzrostla, zatímco ceny klesly. V důsledku tržních tlaků začali měnit své chování i tradiční mezinárodní přepravci. Museli nejen snížit ceny a zvýšit efektivnost, ale také změnit rozsah služeb. Například společnost SAS jde cestou větší diferenciace než dosud a poskytuje tři cestovní třídy. Na nadstandardní služby v business class zase vsadily třeba British Airways nebo Lufthansa. ŽEBŘÍČEK VEDE IRSKO

Nejvyšší podíl na trhu nyní mají nízkonákladové aerolinie v Irsku -42,2 procenta. Téměř všechny tyto lety se však uskutečňují jako spojení se sousední Velkou Británií. Také v samotné Británii se levným dopravcům daří - na vnitrostátním spojení se podílejí téměř 42 procenty, na zahraničním (v rámci Evropy) pak 39,4 procenty.

V České republice využilo levných aerolinií kolem 18 procent z celkového počtu pasažérů. Počet těchto společností, které zde operují, dosahuje nyní zhruba dvacítky. „Přes letní sezonu jich však bude nepochybně více,“ uvedl Tomáš Kulman ze společnosti KPMG. Převahu mají linky mezi Prahou a destinacemi ve Velké Británii a Irsku. Přínos nízkorozpočtových aerolinií na nárůst počtu přenocování v Česku se ale podle Kulmana dosud nepodařilo kvantifikovat. 

HLAVNÍ ROZDÍLY

 nízkonákladové aerolinie  tradiční aerolinie
  •  nízká cena letenek, součástí však zpravidla není občerstvení a související služby 
  • lze ji koupit i pouze jednosměrně
  • spojení na krátké trasy
  • přímé bookování přes internet nebo přes call centra
  • vysoké využití letadel
  • není možné zrušit objednaný let či vrátit peníze
  •  cena letenky zahrnuje také řadu služeb na palubě i na letišti
  • lze koupit jen zpáteční letenku
  • spojení na dlouhé trasy, zajištění navazujících letů
  • prodej letenek zejména přes cestovní kanceláře
  • nižší využití letadel
  • zrušení objednaného letu či vrácení peněz je možné

Poznámka: Uvedená srovnání platí ve většině případů, existují však i výjimky 

 PODÍL NÍZKONÁKLADOVÝCH AEROLINEK NA TRHU

(procenta z celkové letecké přepravy)

zeměvnitrostátní zahraniční
 Irsko42,2 
 Velká Británie41,8 39,4 
 Itálie13,9 29,6 
 Španělsko0,1 28,5 
 Belgie 26,5 
 Skandinávie12,6 21,6 
 Francie20,1 
 Nizozemsko19,4 
 ČR0  18,0 
 Švýcarsko17,0 
 Německo17,9 16,3  
 Rakousko 15,9

Pramen: KPMG

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Kdo vlastní naše pojišťovny?
5 věcí, které si pamatujte o dokumentárním akreditivu
Zdraží plyn v topné sezóně? Jaké faktory ovlivní jeho cenu?
Všude stejně: jak moc riskujete, když používáte univerzální hesla a pořád stejný PIN?
Kdy je vhodná doba pro přezutí a výměnu pneumatik
Auta
Retro: Ford Mustang přežil i zlé časy. A dnes je to úplný…
VW Arteon je sice moderní, ale výkonem na starší Passat CC ztrácí. ABT má řešení
Kvíz: Znáte tyto přezdívky modelů aut nebo jiných dopravních prostředků?
Galerie: Kdo je konkurencí pro šestiválcový Stinger GT? Nová Kia mnoho soupeřů nemá
Nové Audi A7 Sportback už je jen hybrid. A zatím bez dieselu
Technologie
Nvidia dává opět ke grafikám zadarmo hru Destiny 2, podporuje takto GTX 1080 a 1080 Ti
Končí norská elektrická pohádka? Na těžké Tesly se má vztahovat daň téměř 200 tisíc
Velký přehled: Kdo vlastní naše pojišťovny?
GeForce GTX 1070 Ti už se objevují na fotografiích, prosáklo skóre v 3DMarku
Cnews FM: Microsoft vydal Windows 10 Fall Creators Update [podcast]
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít