Nezastaví nás ani mráz

28. srpna 2006, 00:00 - admin
28. srpna 2006, 00:00

VRANSKÝ PŘÍVOZ Jeden z nejmenších, ale zároveň nejvytíženějších přívozů je ve Vraném nad Vltavou těsně za hranicemi Prahy. Veřejnosti slouží už šestnáct let. Městečko Vrané nad Vltavou leží na pravém vltavském břehu, frekventovaná výpadovka na Slapy s poměrně silnou autobusovou dopravou je na druhé straně řeky.

VRANSKÝ PŘÍVOZ Jeden z nejmenších, ale zároveň nejvytíženějších přívozů je ve Vraném nad Vltavou těsně za hranicemi Prahy. Veřejnosti slouží už šestnáct let. Městečko Vrané nad Vltavou leží na pravém vltavském břehu, frekventovaná výpadovka na Slapy s poměrně silnou autobusovou dopravou je na druhé straně řeky. Nejkratší cesta na zastávku autobusu do Prahy vede přes řeku. Most zde žádný není, přívoz ano. A to dokonce všechny pracovní dny v roce, bez ohledu na roční období. Trojice převozníků zde převáží za letních veder i třeskutých mrazů, a to už od páté hodiny ranní. „V zimě je to tu velmi těžké, zejména pokud namrzne nosné lano a kladka po něm nejede,“ říká jeden z převozníků Jaroslav Vlasák, který na Vltavě slouží už 16 let. Stejně stará je i převozní loďka, která je v majetku vranského obecního úřadu. Denní porce přepravených lidí se pohybuje kolem 150 až 200, rekord byl 3500 lidí přepravených během jednoho měsíce. Kdysi se tady na prámu přepravovala i auta, dnes už jen lidé a případně jízdní kola. NEPŘÍTELEM JE VELKÁ VODA Je možná trochu paradoxní, že přívoz přes řeku dokáže zastavit zase pouze voda, konkrétně velká voda případně velké kry v zimě. Ty se ale podle Vlasáka pod Vranskou přehradu prakticky nedostanou. „Jezdíme až do maximálního průtoku 450 kubíků za vteřinu. Pak už to nejde,“ říká Vlasák. Ten také vzpomíná na povodně v roce 2002, kdy zdejší převozníci jednak málem přišli nejen o svůj domeček, ale zejména o prám. Na nosné lano totiž spadl kus topolu ze břehu a hrozilo jeho přetržení. Oproti normálnímu stavu se během povodní zvedla Vltava ve Vraném o přibližně 10,5 metru.

Za pouhý měsíc od povodní přívoz zase fungoval, podmínky pro převozníky ale ještě dlouho byly velice provizorní. Až v roce 2004 se podařilo převozní domek zrekonstruovat. Přívoz nejezdil několik dní ani během letošních povodní. Jinak stejně jako v Nadrybech i ve Vraném zajišťuje pohon lodě říční proud. Loď je ocelová a unese dvanáct osob.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Byty za méně než 4násobek ročních příjmů? Ve 3 z 14 krajů ano
Vyplatí se fixovat si letos cenu elektřiny?
Co je dobré vědět o otcovské dovolené po porodu v roce 2018?
Jak se daní příjmy z pronájmu bytu?
Segwit2x se nekoná. Bitcoin se zatím štěpit nebude.
Auta
Ekologův koutek: Volvo PV544 dostalo motor z tanku. A…
BMW dá dvě turba na základní dieselový čtyřválec 18d a 20d. Pomůže to spotřebě
Další věc, která zamotá pražským taxikářům hlavu: Uber vypustí do ulic 24 tisíc aut bez řidiče
Škoda spustí výrobu elektromobilů v roce 2020, plug-in hybridů o rok dřív
Tajemný prototyp z českých silnic přišel o maskování. Jedná se o nové Lynk&Co 02
Technologie
Apple má v iMacu Pro ARM procesor A10. Běží na něm Siri a náhrada Intel ME, i po vypnutí
Herní pocta metalové hudbě jménem Brütal Legend je teď ke stažení zdarma
6 tipů na profesionální programy. Fotoeditory, e-maily či myšlenkové mapy [Vánoce 2017]
Google vytvoří lepší Street View. Budovy už nebudou roztrhané
Dostupnost šestijader Coffee Lake se asi zlepší v půli prosince, Intel spustí další linku
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít