New York zaspal. Není připraven na příval lodí

Pavel Michl 28. června 2016, 06:00  -  Pavel Michl
28. června 2016, 06:00

Rozšířený Panamský průplav, kterým v pondělí ráno proplula první loď, slibuje přístavům na východním pobřeží USA tlačenici nových lodí a zboží. Jeden z nich na to ale není připraven. Důležitý přístav v New Yorku nebude schopen přijímat velké lodě plující z Panamy až do konce příštího roku.

Když se v pondělí ráno slavnostně otevřel za účasti řady světových státníků rozšířený Panamský průplav, byla to předzvěst menší námořní revoluce. Nově budou moci dopravní tepnou proplouvat lodě s až třikrát větší kapacitou než dosud a objem zboží se má zdvojnásobit.

Jednou z předpokládaných tras, která má zažít největší boom, je cesta z Asie na východní pobřeží Spojených států. Dosud tradiční cesta asijského zboží vede lodí na západní pobřeží USA a následně na východ země po železnici. Pokud ale náklady na cestu po moři klesnou dostatečně (odhaduje se, že budou dvakrát nižší oproti cestě přes západ USA), zažijí přístavy na východě Spojených států velký boom.

Problémem je jejich omezená kapacita, kterou už ale řada přístavů rozšiřuje. U některých existují i další komplikace. S významnou překážkou se potýká třetí největší americký přístav v New Yorku a New Jersey.

Prohlédněte si fotogalerii z proplutí první lodi otevřeným průplavem:

Do rozšířeného průplavu v Panamě vplula první loď

Problémem je zpoždění rekonstrukce mostu Bayonne Bridge, který už 38 let spojuje newyorský Staten Island a město Bayonne v New Jersey. Aby pod ním mohly proplouvat velké lodě z Panamy, je potřeba ho zvednout. Rekonstrukce už probíhá, jenže stavební práce zpomalilo počasí a chyby ve výpočtech, a tak americké úřady již ke konci minulého roku oznámily, že most bude připraven až na konci roku 2017. Bayonne Bridge blokuje přístup ke třem největším terminálům v New Yorku a New Jersey.

Zpoždění podle deníku Wall Street Journal snižuje ekonomický smysl expanze v Panamě. Navíc vyvolává pochybnosti, zda větší průplav povede k okamžitému nárůstu zboží mířícího na východní pobřeží USA. New York má totiž strategickou pozici a je pro exportéry z Asie nejdůležitějším přístavem. Někteří z nich se proto nechali slyšet, že jejich velké lodě v Panamě ještě nějaký čas neuvidí.

„Myslím, že po otevření Panamského průplavu uvidíme proplouvat některé trochu větší lodě, ale ne ty největší,“ tvrdí Marc Bourdon z francouzské přepravní společnosti CMA CGM. „Ty potřebují New York. To je hlavní přístav. Žádný jiný přístav na pobřeží nebude schopen přijímat lodě největších velikostí.“

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Byty za méně než 4násobek ročních příjmů? Ve 3 z 14 krajů ano
Vyplatí se fixovat si letos cenu elektřiny?
Co je dobré vědět o otcovské dovolené po porodu v roce 2018?
Jak se daní příjmy z pronájmu bytu?
Segwit2x se nekoná. Bitcoin se zatím štěpit nebude.
Auta
Další věc, která zamotá pražským taxikářům hlavu: Uber…
Škoda spustí výrobu elektromobilů v roce 2020, plug-in hybridů o rok dřív
Tajemný prototyp z českých silnic přišel o maskování. Jedná se o nové Lynk&Co 02
Elektrický tahač Tesla Semi má po premiéře. Někteří ho ale za žádný zázrak nepovažují
První upoutávky na Mercedes-Benz CLS ukazují předek a digitální interiér
Technologie
6 tipů na profesionální programy. Fotoeditory, e-maily či myšlenkové mapy [Vánoce 2017]
Google vytvoří lepší Street View. Budovy už nebudou roztrhané
Dostupnost šestijader Coffee Lake se asi zlepší v půli prosince, Intel spustí další linku
Operátoři slibují „datování bez počítání“. Je to prachsprostá lež [komentář]
Tip: Firefox vám poradí, čím nahradit nefungující doplňky. Jak na to?
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít