New York zaspal. Není připraven na příval lodí

Pavel Michl 28. června 2016, 06:00  -  Pavel Michl
28. června 2016, 06:00

Rozšířený Panamský průplav, kterým v pondělí ráno proplula první loď, slibuje přístavům na východním pobřeží USA tlačenici nových lodí a zboží. Jeden z nich na to ale není připraven. Důležitý přístav v New Yorku nebude schopen přijímat velké lodě plující z Panamy až do konce příštího roku.

Když se v pondělí ráno slavnostně otevřel za účasti řady světových státníků rozšířený Panamský průplav, byla to předzvěst menší námořní revoluce. Nově budou moci dopravní tepnou proplouvat lodě s až třikrát větší kapacitou než dosud a objem zboží se má zdvojnásobit.

Jednou z předpokládaných tras, která má zažít největší boom, je cesta z Asie na východní pobřeží Spojených států. Dosud tradiční cesta asijského zboží vede lodí na západní pobřeží USA a následně na východ země po železnici. Pokud ale náklady na cestu po moři klesnou dostatečně (odhaduje se, že budou dvakrát nižší oproti cestě přes západ USA), zažijí přístavy na východě Spojených států velký boom.

Problémem je jejich omezená kapacita, kterou už ale řada přístavů rozšiřuje. U některých existují i další komplikace. S významnou překážkou se potýká třetí největší americký přístav v New Yorku a New Jersey.

Prohlédněte si fotogalerii z proplutí první lodi otevřeným průplavem:

Do rozšířeného průplavu v Panamě vplula první loď

Problémem je zpoždění rekonstrukce mostu Bayonne Bridge, který už 38 let spojuje newyorský Staten Island a město Bayonne v New Jersey. Aby pod ním mohly proplouvat velké lodě z Panamy, je potřeba ho zvednout. Rekonstrukce už probíhá, jenže stavební práce zpomalilo počasí a chyby ve výpočtech, a tak americké úřady již ke konci minulého roku oznámily, že most bude připraven až na konci roku 2017. Bayonne Bridge blokuje přístup ke třem největším terminálům v New Yorku a New Jersey.

Zpoždění podle deníku Wall Street Journal snižuje ekonomický smysl expanze v Panamě. Navíc vyvolává pochybnosti, zda větší průplav povede k okamžitému nárůstu zboží mířícího na východní pobřeží USA. New York má totiž strategickou pozici a je pro exportéry z Asie nejdůležitějším přístavem. Někteří z nich se proto nechali slyšet, že jejich velké lodě v Panamě ještě nějaký čas neuvidí.

„Myslím, že po otevření Panamského průplavu uvidíme proplouvat některé trochu větší lodě, ale ne ty největší,“ tvrdí Marc Bourdon z francouzské přepravní společnosti CMA CGM. „Ty potřebují New York. To je hlavní přístav. Žádný jiný přístav na pobřeží nebude schopen přijímat lodě největších velikostí.“

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Víkend bude plný prázdnin: trošku volna a více času
Servisní prohlídka auta na zimu: Kolik stojí a na co se zaměřit
Dlouhá cesta do práce? I na dojíždění a stěhování existuje příspěvek
Babišov: 10 důvodů, proč ANO vyhrálo volby
Investujeme do podílových fondů
Auta
Lotus Elise Cup 260 je další z řady britských specialit.…
Šéf VW Matthias Müller se obul do Tesly: „Vyhazují stovky milionů dolarů z okna“
Video: Podívejte se, jak Tatra zdolala jednu z nejvyšších uměle vytvořených překážek světa
Navrhují automobilky auta na míru bariérovým testům? Nový test IIHS ukázal, že spíše ne
Porsche 911 Carrera T má kratší manuální převodovku a nižší hmotnost
Technologie
Bixby 2.0: hlasový asistent Samsungu se rozšíří i do ostatních zařízení, půjde přes něj ovládat ledničku
Google Pixel 2 je v Česku, ale stojí pořádný balík
Logitech MX Master 2S: jak jednou myší ovládat tři počítače (vyzkoušeno)
Po instalaci Windows 10 Fall Creators Update někomu chybí aplikace. Co s tím?
Chrome 62 má častěji upozornit na nezabezpečené weby. Nějak to ale nefunguje
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít