Menu Zavřít

Nevyužitý Pytlík

9. 1. 2003
Autor: Euro.cz

Merchandising u filmových hitů se v Česku rozjíždí pomalu

Obrázky Froda Pytlíka nebo Gandalfa na toaletním papíře považují nejzarytější fanoušci Pána prstenů za nechutné rouhačství. K použití Saurona či skřetů by možná byli shovívavější. To ale nic nemění na skutečnosti, že se s nástupem druhého pokračování filmu Pán prstenů: Dvě věže dále rozšiřuje počet firem, které se snaží využít symbolů veleúspěšného snímku. Hodlají tak s touto pomocí přesvědčit více zákazníků, aby za produkci právě jejich podniků vydali peníze. Výrobek se totiž těší s úspěchu filmu podpořeného reklamní kampaní distributora. Opačný efekt neexistuje. „Pokud jde čistě o zakoupení licence pro podporu vlastního produktu, je dopad na film minimální,“ tvrdí Martin Malík, šéf filmové distribuce Warner Bros. Ve Spojených státech vydělal první díl stamiliony dolarů a další miliony fanoušci utratili za věci s motivy ze Středozemě. V Česku zatím merchandisingové využití pokulhává.

Pozadu.

Přestože v České republice prolomil první díl trilogie Pán prstenů: Společenstvo prstenu v kinech magickou hranici stomilionových tržeb, na mnoha výrobcích se hobiti ani elfové neobjevili. Zatímco v zahraničí se s nimi prodávají potraviny, šperky, nebo dokonce toaletní papír, u nás jsou k sehnání především sběratelské kartičky, stolní hry nebo hračky. „Vzhledem k tomu, že jsme licenci zakoupili až po premiéře, nemůžu říct, jaký je meziroční zájem. Jeho zvýšení ale bylo citelné například při uvedení DVD a VHS na trh,“ uvádí Miroslav Kotík, majitel největšího českého producenta hraček s tématikou Pána prstenů, společností Efko. „S blížícím se datem premiéry druhého dílu se prodeje nicméně znovu zvyšují.“ Nárůst tržeb Efka ve spojitosti s uvedením filmu odhaduje Kotík v řádu deseti až patnácti procent.“

Nahlodané společnosti.

„Zájem o využívání filmových licencí lokálním výrobcům a distributorům nechybí,“ prohlašuje Kateřina Eisnerová z agentury EEMC, která je partnerem New Line Cinema a zabývá se prodejem licencí pro marketingové využití filmů. Eisnerová však upozorňuje, že klienti EEMC dávají přednost spíše licencím založeným na televizních seriálech, a to především animovaných. „Problémem je krátkodobost působení filmového motivu,“ dodává.
Celkem tříleté účinkování Pána prstenů a téměř milion českých diváků nicméně domácí firmy nahlodalo. Před druhým pokračováním má už licenci k marketingovému využití filmu Petera Jacksona jedenáct firem. „U Pána prstenů se licenční poplatek pohybuje v rozmezí dvanácti až osmnácti procent z velkoobchodní ceny u výrobní licence zahrnující spotřební zboží. U výrobní licence zahrnující potravinářské výrobky jde o čtyři až osm procent,“ říká Kateřina Eisnerová.

BRAND24

Mobily místo minerálky.

Kromě vzrůstajícího zájmu českých firem zaregistroval film změnu hlavního marketingového partnera. Zatímco v prvním díle „pil“ Frodo minerálku, ve druhém objeví kouzlo mobilní telefonie. Vedení Karlovarské korunní kyselky tvrdí, že spolupráce s Pánem prstenů zatím nekončí, pouze se mění její obsah. „Je zřejmé, že na spojenectví vydělal jak film, tak naše značka. I když je těžké přesně vyčíslit přínos, faktem je, že Korunní zaznamenala roční nárůst prodeje o 54 procent a Pán prstenů se díky mediální podpoře stal v Česku nejúspěšnějším filmem všech dob,“ tvrdí Jozef Gemela, ředitel pro strategický rozvoj firmy. V letošním roce by měl Pán prstenů hrát doplňkovou roli v marketingové komunikaci. Gemela rovněž připomíná, že smlouva o mediálním partnerství platí až do listopadu letošního roku.
Hlavní roli každopádně před druhým pokračováním přebral Eurotel. „Pokoušíme se již několik let rozšířit naše podnikání do netradičních sfér a využíváme k tomu spolupráci se silnými značkami,“ zdůvodňuje zájem o vstup do rozjeté trilogie Jan Kučmaš, tiskový mluvčí Eurotelu. Mobilní operátor nabídl loga, vyzváněcí tóny, MMS a několik Java a SMS her.

Sázka na mládí.

Mládež je jistota, dospělí ne. Především toto heslo si zřejmě vytyčilo jedenáct firem s licencí na produkty s motivy Pána prstenů. Ačkoliv internetový obchod Zlato-stribro.cz uvádí mezi pěti nejprodávanějšími produkty tři varianty Prstenu moci, převládají hry s fantasy tématikou a hračky.
Do této skupiny patří třeba brněnská firma Betexa. Na své papírové hlavolamy a paměťové hračky získala firma od New Line Cinema povolení k prodeji po celém světě. Vedle zhruba 1,5milionových tržeb za hračky s motivy prvního dílu na českých pultech společnost prorazila i na zahraniční trhy. „I když jsme k druhému dílu začali nabízet své produkty až v září loňského roku, ve Skandinávii, Nizozemsku, Británii a Itálii máme už nasmlouvané kontrakty za pět milionů korun,“ tvrdí ředitel Betexy Tomáš Bělka. „Za povolení na celosvětový prodej pro celou trilogii jsme zaplatili sumu v řádech desítek tisíc dolarů,“ podotýká Bělka a dodává, „Uživit se na českém trhu s monotématickými výrobky je velmi těžké, takže průnik na zahraniční trhy je pro nás téměř nutností.“

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).